Page 106 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 106

KELİMELER VE CÜMLELER

                         Bu canlı formülasyonda, soyut olan “ihmal” ve “izinsiz giriş” kavramları inekler, mısırlar ve
                         otoyollar kadar netleşir. Sadece hukuki bir sorunun başlangıcını kavramakla kalmıyor aynı
                         zamanda incelemeye de devam etmek istiyoruz.
                           Hukuki soyutlamalar birçok okuyucu için sorun teşkil etse de çözüm onlardan kaçınmak
                         değildir (bu zaten her hâlükârda imkânsızdır), mümkün olduğunda onları somut ayrıntılara
                         sabitlemektir.  Holmes’un,  yazarları,  “sözleri,  onlara  karşılık  gelen  olgulara  çevirmeye”
                         çağırdığında kastettiği şey muhtemelen buydu. Okuyucular olarak hepimiz hukuki argüman-
                         ların yer aldığı uzun bir paragrafın bizi şaşkına çevirmesi ve anlamını açıklığa kavuşturmak
                         için paragrafta çaresizce bir örnek arama deneyimini yaşamışızdır. Örnek ortaya çıktığında
                         ise rahatlarız: “İşte şimdi anlıyorum.” Bu somutluk ihtiyacı ile ilk olarak organizasyon bö-
                         lümünde  yakınlığın  önemi  göz  önünde  bulundurulduğunda  karşılaşmıştık:  bir  gerekçeli
                         kararın “Olgular” bölümünde belirlenen olguların “Analiz”e ayrılmış daha sonraki bir bö-
                         lümde  unutulmamasını  sağlamak  için  yakından  ilişkili  bilgileri  bir  araya  getirme  ihtiyacı.
                         İster tek tek paragrafları veya ister bir bütün olarak gerekçeli kararları değerlendirelim, so-
                         yutlamalar, açıklık ve güvenilirlik için somut ayrıntıları gerektirir.
                         Yedinci İpucu: Soyutlamalar yapın ve genellemeleri somutlaştırın.
                         5.07  VURGUNUN İŞARETLENMESİ
                         Odak noktası uygun şekilde vurgulanıyor mu?
                         Vurgu ustalık gerektiren bir konudur çünkü birçok yolla yapılabilir. Yeni başlayan yazarlar
                         genellikle  vurgu  için  noktalama  işaretlerine  veya  italiklere  güvenirler;  öyle  ki  kelimeler
                         bazen dikkat çekmek için çığlık atar! Olgunlaşmış yazarlar ise temel fikirlerini öne çıkaran
                         yapılar yaratarak daha belirsiz ve daha az dikkat çekici yöntemlere güvenmeyi öğrenirler.
                         Vurgu  oluşturmak  için  sabit  kurallar  olmamasına  rağmen  akılda  tutulması  gereken  birkaç
                         genel rehber bulunmaktadır. İlki, bir cümlenin odak noktasının nereye konulacağı üzerinde
                         dikkatli bir şekilde düşünülmesidir.
                           Dramatik olay örgüleri gibi cümlelerin de bir başlangıcı, ortası ve sonu vardır. Üç perde-
                         lik klasik bir oyun geleneksel olarak serim ile başlar, gelişme ile devam eder ve doruk nok-
                         tası  olan  bir  çözümle  sona  erer.  Klasik  cümleler,  aşağıdaki  üç  örnekte  gösterildiği  üzere
                         benzer bir yol izlemektedir. Serim kısmını italik yazdım, gelişimin altını çizdim ve doruk
                         noktasını ise kalın harflerle belirttim.
                             •  Hükûmet hukuka uygun olmayan eylemlerde bulunduğunda ve eylemleri bir vatan-
                                daşı etkilediğinde o vatandaşın etkili bir başvuru hakkı bulunmaktadır.
                             • Bu durumda, şehrin politikası, belirli açılardan iyi niyetli ve etkili olmasına rağmen
                                bölüm 2’nin gerekliliklerine aykırıdır.
                             •  Kanada’daki hukuki yazıların çoğu yüksek kalitede olmasına rağmen okunan karar-
                                ların çoğu, laf kalabalığı içerme, belirsiz ve sıkıcı olma yönünde güçlü bir eğilim
                                göstermektedir. (Ek 2’deki Dickson’a bakın.)
                         Yukarıdaki bölümler kaba ve hazırdır ancak umarım genel kalıbı gösterecek kadar doğrudur-
                         lar. Bu tür cümleler, bize, sade bir şekilde yalnızca vaizlerin ve politikacıların doruk noktası
                         ile sonlanan dramatik yapılardan yararlanmadığını hatırlatmaktadır.


                                                           87
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111