Page 106 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 106
KELİMELER VE CÜMLELER
Bu canlı formülasyonda, soyut olan “ihmal” ve “izinsiz giriş” kavramları inekler, mısırlar ve
otoyollar kadar netleşir. Sadece hukuki bir sorunun başlangıcını kavramakla kalmıyor aynı
zamanda incelemeye de devam etmek istiyoruz.
Hukuki soyutlamalar birçok okuyucu için sorun teşkil etse de çözüm onlardan kaçınmak
değildir (bu zaten her hâlükârda imkânsızdır), mümkün olduğunda onları somut ayrıntılara
sabitlemektir. Holmes’un, yazarları, “sözleri, onlara karşılık gelen olgulara çevirmeye”
çağırdığında kastettiği şey muhtemelen buydu. Okuyucular olarak hepimiz hukuki argüman-
ların yer aldığı uzun bir paragrafın bizi şaşkına çevirmesi ve anlamını açıklığa kavuşturmak
için paragrafta çaresizce bir örnek arama deneyimini yaşamışızdır. Örnek ortaya çıktığında
ise rahatlarız: “İşte şimdi anlıyorum.” Bu somutluk ihtiyacı ile ilk olarak organizasyon bö-
lümünde yakınlığın önemi göz önünde bulundurulduğunda karşılaşmıştık: bir gerekçeli
kararın “Olgular” bölümünde belirlenen olguların “Analiz”e ayrılmış daha sonraki bir bö-
lümde unutulmamasını sağlamak için yakından ilişkili bilgileri bir araya getirme ihtiyacı.
İster tek tek paragrafları veya ister bir bütün olarak gerekçeli kararları değerlendirelim, so-
yutlamalar, açıklık ve güvenilirlik için somut ayrıntıları gerektirir.
Yedinci İpucu: Soyutlamalar yapın ve genellemeleri somutlaştırın.
5.07 VURGUNUN İŞARETLENMESİ
Odak noktası uygun şekilde vurgulanıyor mu?
Vurgu ustalık gerektiren bir konudur çünkü birçok yolla yapılabilir. Yeni başlayan yazarlar
genellikle vurgu için noktalama işaretlerine veya italiklere güvenirler; öyle ki kelimeler
bazen dikkat çekmek için çığlık atar! Olgunlaşmış yazarlar ise temel fikirlerini öne çıkaran
yapılar yaratarak daha belirsiz ve daha az dikkat çekici yöntemlere güvenmeyi öğrenirler.
Vurgu oluşturmak için sabit kurallar olmamasına rağmen akılda tutulması gereken birkaç
genel rehber bulunmaktadır. İlki, bir cümlenin odak noktasının nereye konulacağı üzerinde
dikkatli bir şekilde düşünülmesidir.
Dramatik olay örgüleri gibi cümlelerin de bir başlangıcı, ortası ve sonu vardır. Üç perde-
lik klasik bir oyun geleneksel olarak serim ile başlar, gelişme ile devam eder ve doruk nok-
tası olan bir çözümle sona erer. Klasik cümleler, aşağıdaki üç örnekte gösterildiği üzere
benzer bir yol izlemektedir. Serim kısmını italik yazdım, gelişimin altını çizdim ve doruk
noktasını ise kalın harflerle belirttim.
• Hükûmet hukuka uygun olmayan eylemlerde bulunduğunda ve eylemleri bir vatan-
daşı etkilediğinde o vatandaşın etkili bir başvuru hakkı bulunmaktadır.
• Bu durumda, şehrin politikası, belirli açılardan iyi niyetli ve etkili olmasına rağmen
bölüm 2’nin gerekliliklerine aykırıdır.
• Kanada’daki hukuki yazıların çoğu yüksek kalitede olmasına rağmen okunan karar-
ların çoğu, laf kalabalığı içerme, belirsiz ve sıkıcı olma yönünde güçlü bir eğilim
göstermektedir. (Ek 2’deki Dickson’a bakın.)
Yukarıdaki bölümler kaba ve hazırdır ancak umarım genel kalıbı gösterecek kadar doğrudur-
lar. Bu tür cümleler, bize, sade bir şekilde yalnızca vaizlerin ve politikacıların doruk noktası
ile sonlanan dramatik yapılardan yararlanmadığını hatırlatmaktadır.
87