Page 107 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 107

GEREKÇELERİN YAZILMASI: HÂKİMLER İÇİN EL KİTABI

                           Bu kısa araştırma bize nasıl bir yol gösteriyor? Genel olarak İngilizce bir cümlede doğal
                         bir  hiyerarşi  gibi  görünen  şeyleri  aklımızda  tutmamızı  söyler:  Sonlar  en  vurgulu  olandır,
                         başlangıçlar  daha  az  vurgulu  olsalar  da  yönelim  için  önemlidir  ve  ortalar,  en  az  vurgulu
                         olandır ancak gelişim için önemlidir. Bu hiyerarşi, en çok nispeten uzun cümleler için geçer-
                         lidir  çünkü  kısa  cümlelerin  çoğu  zaman  orta  kısımları  yok  gibi  görünmektedir.  Örneğin,
                         daha önce analiz edilmiş olan bir cümleyi göz önünde bulundurun:
                             Şirket merkezi talebi reddetti.
                         Bu cümle, yönlendirme işareti olarak şirket merkezi ile başlamakta ve doruk noktası olan bir
                         sonuçla sona ermektedir: talebi reddetti. Bu tür kısa cümlelerin gücü, onları, özellikle bir
                         paragrafın sonuçlandırma ifadeleri olarak etkili kılar.
                           Vurgulu konumların doğal hiyerarşisi, her şeyden önce önemli noktaların cümlenin orta-
                         sında  boşa  harcanmaması  ve  önemsiz  noktaların  sondaki  vurgulu  konumu  gasp  etmemesi
                         gerektiği anlamına gelir. Sonunu boşa harcamış gibi görünen bir cümleyi inceleyelim:
                             Bu Mahkeme nezdindeki kayıtlarda, Bay Bryant’ın, terörizm veya teröristlerle herhangi
                             bir bağlantısı olduğu sonucuna makul bir şekilde varılabilecek hiçbir delil yoktur; sade-
                             ce bu iki kişiyle olan ilişkisi dışında.
                         Bu cümlenin yazarı, muhtemelen Bay Bryant’ın terörizmle herhangi bir bağlantısı olmama-
                         sının olası olmadığını vurgulamak ve söz konusu iki kişiyle olan ilişkisine vurguyu azaltmak
                         istemektedir.  Açılış,  sahneyi  dramatik  bir  şekilde  belirlemektedir:  “hiçbir  delil  yoktur”.
                         Ancak ortada, en düşük doğal vurgu noktasının en fazla ağırlığı taşıması istenir: Hiç kimse-
                         nin terörizm veya teröristlerle bir bağlantı olduğunu makul bir şekilde iddia edemeyeceği
                         fikri. Bu iddia ile sonlanarak doğal vurgu noktasından yararlanmak yerine, cümle, zayıf bir
                         nitelik  ile  sona  ermektedir.  “Bu  iki  kişi  ile  olan  ilişkisi  dışında.”  Anlamı  pekiştirmek  ve
                         etkisini artırmak için cümle şu şekilde revize edilebilir:
                             Bu Mahkeme nezdindeki kayıtlarda, bu iki kişiyle olan ilişkisi dışında, Bay Bryant’ın
                             terörizm  veya teröristlerle  herhangi  bir  bağlantısı  olduğu  sonucuna makul  bir  şekilde
                             varılabilecek hiçbir delil yoktur.
                         Bu versiyonda açılış sahneyi vurgulu bir şekilde belirlemekte, orta kısım nitelemenin altını
                         çizmekte ve son kısım, terörizm ve teröristlerin şeklinde dramatik bir tekrarla doruğa ulaş-
                         maktadır. Cümlenin yapısı, yazarın belli olan niyetini pekiştirmektedir.
                           Açıkça söylüyorum, çünkü revize etme işi kaçınılmaz olarak niyet sorgulamaya yol açar.
                         Yazarın,  Bay  Bryant’ın  iki  kişiyle  olan  ilişkisine  ilk  versiyondaki  kadar  ağırlık  vermeyi
                         amaçlamış  olması  mümkün  mü?  Şüpheliyim.  Ancak  soru,  açıklık  ve  vurgu  için  basit  bir
                         revizyonun, kişinin eldeki sorunları nasıl yeniden düşünmesine neden olabileceğini göster-
                         mektedir.
                           Bu  uygulamadan  alınacak  ders,  paragraf  organizasyonunun  çeşitli  yapısal  gereklilikleri
                         göz önüne alındığında her hâlükârda imkânsız olacak olan cümle yapılarının doğal eğilimle-
                         rine köle gibi bağlı kalmak değil söz konusu cümle yapılarını, bir caz müzisyeninin bir me-
                         lodiyi kullandığı gibi, yani güven verici bir kalkış ve dönüş noktası olarak kullanmaktır.
                         Sekizinci İpucu: Genel olarak vurgu için cümlenin doğal hiyerarşisine güvenin: sonuç (çok),
                         başlangıç (daha az), orta (daha da az).

                                                           88
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112