Page 77 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 77

GEREKÇELERİN YAZILMASI: HÂKİMLER İÇİN EL KİTABI

                           Ezop’un masalı böylece bilgiyi organize etmenin üç olası yöntemini gösterir: “düşünce
                         sonra  gelir”,  “odaklanma  önce  gelir”  ve  “düşünce  önce  gelir”.  İlk  yöntemde  ayrıntılarla
                         başlarız ve sonunda bir odak ya da düşünce ortaya çıkar. Bu yöntem, romanların veya keşif
                         denemelerinin okuyucularını memnun eder ancak gerekçeli kararların okuyucularını mem-
                         nun etmez. Son iki yöntemin her ikisi de başlangıçta ayrıntılar için sağlam bir bağlam oluş-
                         turur. Hangisini tercih edeceğimiz, okuyucular üzerinde gerçekleştirmek istediğimiz etkiye
                         bağlıdır. “Düşünce önce gelir” yöntemi, vardığımız sonucu en başında açıkladığından tar-
                         tışmasız en açık olanıdır. Bununla birlikte bu yöntemin retorik etkisi kimi zaman itici olabi-
                         lir; zaman zaman kuşkuculuğa ya da açıkça dirence neden olabilir: “Bunu nasıl söyleyebili-
                         yorsun? Göster bana”. “Odaklanma önce gelir” yöntemi daha iş birlikçi ancak tartışmasız
                         daha az verimlidir. Savunuculuğa kendini adamış vaka yazarları, “düşünce önce gelir” yak-
                         laşımını  destekleme  eğilimindedirler.  Bir  uyuşmazlıkta  her  iki  tarafı  da  dinlemeye  kararlı
                         olan hâkimler bir seçim yapabilirler. Okuyucuyu biraz düşünme sürecine dâhil eden iş bir-
                         likçi  bir  yaklaşımdan  yana  olanlar  “odaklanma  önce  gelir”  yaklaşımını  seçebilirler;  daha
                         kendinden emin bir yargısal rolden yana olanlar ise “düşünce önce gelir” yaklaşımını tercih
                         edebilirler. Her iki yöntemin de sağlam temelleri olup davanın ve hedef kitlenin niteliğine
                         bağlı olarak becerikli yazarlar (avukatlar ya da hâkimler) tarafından çeşitli şekillerde kullanı-
                         labilirler.
                           Ezop  örneği  pratik  durumlardan  oldukça  uzak  görünebileceğinden  hukuk  yazarlarında
                         zihnin  “düşünce  sonra  gelir”  alışkanlıklarının  yaygınlığını  gösteren  tipik  bir  hukuki  yazı
                         örneğini ele alalım:
                               17 Şubat 2018 tarihli Raporda  bariz  bir  hata  bulunuyordu.  Hatanın  tespit  edilmesi
                             üzerine Bakan, Kimlik Kuralları’nın 5(2) numaralı Kuralı uyarınca Raporu geri çekmiş-
                             tir. Geri çekme, herhangi bir duruşma gerçekleşmeden veya herhangi bir delil alınma-
                             dan önce gerçekleşmiştir. Federal Temyiz Mahkemesi, Sheremetov v. Canada (Minister
                             of Citizenship and Immigration)  davasında  [(2004)  F.C.J.  No.  1860,  2004  FCA  373
                             (F.C.A.)], davada somut bir delilin kabul edilmediği durumlarda, geri çekme talebinin
                             Göçmenlik Dairesi tarafından geri çekme talebinin esasına ilişkin bir değerlendirmeye
                             tabi olmadığını kabul etmiştir. Özetle 17 Şubat 2018 tarihli Raporun geri çekilmesi ta-
                             mamen Bakanın takdirine bağlıydı.
                         Oldukça  elverişsiz  olan  bu  örnek  alışılagelmiş  hukuki  düşünce  dizisini  örneklendirir.  İlk
                         olarak olgular (birinci, ikinci ve üçüncü cümleler). Daha sonra olgular için geçerli olan kural
                         (dördüncü cümle). Ardından sonuç veya düşünce (beşinci cümle). Okuyucular için aydın-
                         lanma ancak en sonunda gerçekleşir: “Şimdi bütün bunların bana neden söylendiğini biliyo-
                         rum!”
                           “Düşünce sonra gelir” yöntemi unutkanlıktan kaynaklanıyor gibi görünüyor. Yazara göre,
                         muhtemelen,  yöntem  tamamen  açıktır:  Olgular,  uygulanması  gereken  hukuk  kuralı  için
                         bağlam sağlar ve daha sonra söz konusu hukuk kuralının uygulanması ise sonucu, başka bir
                         ifadeyle düşünceyi ortaya koyar. Ancak bu düşünce, yalnızca yazar soruyu zaten bildiği için
                         mantıklıdır: Bakanın raporu geri çekmeye ilişkin takdir yetkisi var mıydı? Bu soruyu akılda
                         tutarak yazar daha sonra “Buradaki olgular nelerdir ve bu olgular için geçerli olan kanun
                         nedir?” diye sorar. Sonuç, yazar için açık ancak okuyucu bakımından son  cümleye kadar
                         gizemli olan bir pasajdır.

                                                           58
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82