Page 189 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 189

174                   8. Hukuki Teamülcülük: Kolektif Yönelimselliğin İfadesi Olarak Hukuk

                         vigny’ye (1779-1861) kadar uzanabilir. Hukukun kökenleri, organik olarak evrilmekte
                         olan milletin ruhunda (Volksgeist) bulunacaktı ve halkın ortak hukuk bilinci (die geme-
                         insame Rechtsüberzeugung  des Volkes),  yasa  koyucunun  herhangi  bir  tuhaf,  kaprisli
                         müdahalesi olmaksızın hukukun “organik” yoluna rehberlik edecekti. Savingy’nin hu-
                         kuk anlayışının temel hatları, 1814 yılında “Vom Beruf unserer Zeit fur Gesetzgebung
                         und  Rechtswissenschaft”  adlı  etkili  monografisinde  yayınlanmıştır.  Bu  makalesinde
                         Savigny, Avusturya ve Fransa’da etkili olan hukuki kodifikasyon ideolojisini şiddetle
                         eleştirmiştir.
                            Savigny’ye göre, çeşitli hukuk dallarında her şeyi kapsayan kodifikasyon taslakları
                         hazırlanmasına ilişkin Fransız ve Avusturya düşüncesi, hukukun gerçek doğasına ilişkin
                         yanlış, hatalı öncüllere dayanıyordu. Öncelik, hukuki kodifikasyonlar yerine, ilgili top-
                         luluk üyeleri arasında yaygın olan özgün hukuki kanaatlere verilmeliydi. Savigny’nin
                         hukuk kavramına ilişkin cesur (yeniden) tanımı, on dokuzuncu yüzyılda Almanya’daki
                         hukuk  düşüncesi  üzerinde  derin  bir  etkiye  sahip  olmuş  ve  kodifikasyon  hareketinin
                                                                                       50
                         arkasındaki modern hukuk iradeciliğe etkili bir şekilde meydan okumuştur.  Artık Sa-
                         vigny, hukuki kodifikasyona ilişkin her türlü talebe karşı direnmek için bir misyon üst-
                         lenmişti. Hukuki kodifikasyon ile ilgili entelektüel mücadelede baş rakibi Anton Fried-
                         rich Justus Thibaut’dur (1774-1840). Thibaut, Almanya kanunlarının bile, Avusturya ve
                         Fransa’da daha önce belirlenmiş olan ölçütlere uymak üzere kodifiye edilmesi çağrısın-
                                     51
                         da bulunmuştu.
                            Savigny’ye göre, hukuk kavramının; geleneksel hukuk sistemlerinde örf-âdet huku-
                         kunun  yerleşik  kullanımlarında  ve  daha  sofistike  hukuk  sistemlerinde  hukukçuların
                         hukukunda (Juristenrecht)  veya  hukuk profesörlerinin hukukunda (Professorenrecht),
                         yani, daha spesifik olarak, hukuk mesleği ve hukuk profesörleri tarafından tasarlanan
                         hukukta ifade edilen hukuk camiası üyeleri arasında paylaşılan hukuki kanaatlere bağ-
                                            52
                         lanması gerekmekteydi.  Hukuk camiasındaki ortak hukuk bilincinin, hukuk kurumları
                         (Rechtsinstitute)  veya  hukuki ilişkiler (Rechtsverhaltnisse)  ve  hukukun  bu  unsurları

                         50   “Diese Konzeption musste in der Augenblick eine tiefgehende Veranderung erfahren, in dem Sa-
                            vigny - zuerst in der Schrift uber “Beruf unserer Zeit” - nicht mehr das Gesetz, sondern die gemein-
                            same Rechtsuberzeugung des Volkes, den “Volksgeist”, als die ursprungliche Quelle allen Rechtes
                            ansah.” (Bu anlayış, Savigny'nin - ilk kez “Beruf unserer Zeit” isimli monografisinde, artık yasayı
                            değil, halkın ortak hukuki kanaatini, yani “Volksgeist”i, bütün hukukun asıl kaynağı olarak gördü-
                            ğü anda derin bir değişime uğramak zorunda kaldı.”) Larenz, Methodenlehre der Rechtswissensc-
                            haft (Hukukbilim Metodolojisi), s. 13.
                         51   Thibaut ve Savigny’nin kodifikasyon konusundaki mücadelesi ile ilgili olarak, karşılaştırma için:
                            Thibaut und Savigny. Ihre Programmatische Schriften (Thibaut ve Savigny: Program Eserleri). Ki-
                            tap, Thibaut’un “Über die Nothwendigkeit eines allgemeinen Bürgerlichen Rechts für Deutschland”
                            adlı açılış monografisi ile Savigny’nin buna yanıtı olan “Vom Beruf unserer Zeit für Gesetzgebung
                            und Rechtswissenschaft” adlı monografisi ve söz konusu entelektüel mücadelenin önde gelen iki
                            yazarının diğer temel yazılarını içermektedir.
                         52   Savigny’nin hukuk kavramı ile ilgili olarak, Wieacker, Privatrechtsgeschichte der Neuzeit (Modern
                            Çağın Özel Hukuk Tarihi), s. 381-399; Larenz, Methodenlehre der Rechtswissenschaft, s. 11-18;
                            Reimann,  “Savigny,  Friedrich  Carl  von  (1779-1861)”,  s.  772-773.  -  Savigny’nin  Juristenrecht’i
                            (hukukçuların hukuku) ile ilgili olarak, Larenz, Methodenlehre der Rechtswissenschaft, s. 392. Sa-
                            vigny’nin ilk adı farklı kaynaklarda c veya k ile yazılmıştır. Büyük yorumculardan Karl Larenz,
                            Friedrich Karl von Savigny şeklinde kullanırken, Franz Wieacker ise Friedrich Carl von Savigny
                            şeklinde kullanmıştır.
   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194