Page 234 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 234

11.2 Hukukun Mümkün Olan Tüm Üst Kuramlarının Reddi: Kadı Adaleti, Alman Serbest …   219

                         sında  önceliğe  sahip  olacaktır.  Bu  takdir  yetkisinde  izlenecek  amaç,  yalnızca  eldeki
                         davanın olguları için uyarlanmış, kesin şekilde davaya bağlı adalettir.
                            Max Weber’in geleneksel Kadı adaleti hakkında yazdığı şey, genel olarak radikal du-
                         rumcu hukuk anlayışı için geçerlidir: şöyle ki, “somut etik veya diğer pratik değerleme-
                         ler açısından verilen gayri resmî değerlendirmeler. (...) Kadı adaleti, her ne olursa, ras-
                                                                        1
                         yonel ‘karar kuralları’nı (Urteilsgründe) bilmemektedir”.  Kant’ın kategorik buyruğu-
                         nun aksine, bu tür tamamen duruma özgü takdir yetkisinin sonucu, evrensel olarak bağ-
                         layıcı bir norm için genişletilemez, çünkü bu, hukukun ve toplumun bazı üst kuramları-
                         na başvurulmasını gerektirecektir.
                            Serbest Hukuk Akımı (Freirechtsschule, Freirechtsbewebung) yirminci yüzyılın ilk çeyre-
                         ğinde Almanya, Avusturya ve hatta kısmen Fransa’da kısa ömürlü zirvesini yaşamıştır. Mo-
                         dern hukuk ekolleri arasından, tüm üst düzey kısıtlamalardan arınmış, hukuka kesin olarak
                         kararcı bir yaklaşımı en iyi şekilde Serbest Hukuk Akımı göstermektedir. Metodolojik gün-
                         demi, Eugen Erhlich (1862-1922), Hermann Kantorowicz (Gnaeus Flavius takma adıyla da
                         bilinir, 1877-1940), Ernst Fuchs (1859-1929), Johann Georg Gmelin ve Hermann Isay (1873-
                         1938) tarafından savunulmuştur. Oscar Bulov (1837-1907), genellikle serbest hukuk akımının
                         öncüsü  olarak  adlandırılır.   Fransa’da,  François  Gény’nin  (1861-1938),  hâkimin  kanunun
                                              2
                         anlamlandırılmasında  ve  yorumlanmasında  serbest  bilimsel,  sosyal  odaklı  bir  araştırmaya
                                                                                          3
                         (libre recherche scientific) başvurmasının gerektiği yönündeki kendine has yaklaşımı,  serbest
                         hukuk akımı tarafından savunulan fikirlerle yakın bir benzerlik taşımaktadır.
                            Serbest hukuk akımı, Puchta ve diğer Alman kavramcı ekolün bağlı oldukları hukuki
                         formalizmin  aşırılıklarının  eleştirisinden  doğmuştur.  Formalistler,  hâkimlerin  hukuki
                         takdir yetkisine tamamen mantıksal bir işlem, yani hukuki sonuçların mantıksal olarak
                         hukukun kaynaklarından türetilen norm öncülünün ve davanın maddi olgularından olu-
                         şan olgu öncülünün kombinasyonundan çıkartılabilecek bir mantıksal tasımlama olarak
                         bakmışlardı. Hâkimin hukuki normları davanın olgularına uygulama eyleminde gerçek
                         bir hukuki takdir yetkisine yer bırakılmamıştı. Biçimsel mantıkta bu tür sonuçsuz uygu-
                         lamaları reddeden serbest hukuk akımının savunucuları, hâkimin, kararı hukuk camia-
                         sında geçerli olan adalet kavramına (Rechtsgefühl) ya da değer bilincine (Wertfühlen)
                         göre ayarlaması gerektiği argümanını ileri sürmüşlerdir. Aristo’nun hukukun önemli bir
                         parçası olarak davaya bağlı hakkaniyet kavramının yankıları belki burada duyulabilir.
                                                                                              4
                            Serbest hukuk akımı, daha biçimsel yaklaşımların hukuk karşısındaki tutumunun tam
                         aksine, çeşitli yargısal karar verme durumlarında serbest yargısal takdir yetkisinin varlı-

                         1   Weber,  Economy and Society (Ekonomi ve Toplum),  s.  976,  [Türkçe  çevirisi,  çev. Latif  Boyacı,
                            Yarın Yay. (2012)].
                         2   Larenz,  Methodenlehre der Rechtswissenschaft  (Hukukbilim Metodolojisi),  s.  59-62;  Wieacker,
                            Privatrechtsgeschichte der  Neuzeit  (Modern Çağın Özel Hukuk  Tarihi),  s.  579-581;  Lind  “Free
                            Law Movement” (“Serbest Hukuk Akımı”), s. 314-318. - Makalede Lind, on dokuzuncu yüzyılın
                            sonunda hareketin öncüsü olarak sunulan Oskar Bülow (1837-1907) ile Ernst Fuchs, Johann Georg
                            Gmelin, Eugen Ehrlich ve François Gény tarafından belirtilen ana düşüncelere İngilizce olarak iyi
                            ve özlü bir giriş yapmaktadır.
                         3   Bir  hukuk  düşünürü  olarak  François  Gény  ile  ilgili  olarak,  Bouckaert,  “Gény,  François  (1861-
                            1959)” ve Bergel, Méthodologie juridique (Hukuk Metodolojisi), s. 249-253.
                         4   Aristo, Nicomachean Ethics (Nikomakhos’a Etik), s. 1796 (Kitap V, satırlar 20-32).
   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238   239