Page 44 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 44

2.2 Erik Stenius’un Wittgenstein’ın Tractatus’u: Düşüncenin Ana Hatlarının Eleştirel Bir …   29

                         2.2  Erik Stenius’un Wittgenstein’ın Tractatus’u: Düşüncenin Ana
                              Hatlarının Eleştirel Bir Değerlendirmesi Adlı Eseri Işığında
                              Ludwig Wittgenstein’ın Tractatus Logico-Philosophicus’unda
                              Dilin Resim Kuramı

                         2.2 Erik Stenius’un Wittgenstein’ın Tractatus’u: Düşüncenin Ana Hatlarının Eleştirel Bir …
                         2.2.1 Realitenin İçsel Kategorik Yapısı ve Dışsal Biçimlendirme Yapısı

                         Ludwig  Wittgenstein,  Tractatus Logico-Philosophicus  adlı  eserinde  bir  dilin resim
                         kuramı fikrini dile getirmiştir. Kendisine göre, anlamlı bir dilsel ifade ile dünyada karşı-
                         lık gelen olgu ya da olgu bağlamı arasında eşbiçimli bir ilişki vardır. Realite (Wirklich-
                         keit), fiilen geçerli olan ve salt olası olan olgu bağlamlarının toplamıdır ve örneğin, tek
                         tek nesnelerin, fikirlerin veya bu şekilde kabul edilen varlıkların izole şekilde bütünü
                         değildir.  Dünya (Welt), olgulardan (Tatsachen), belirli bir zamanda fiilen geçerli olan
                                4
                                                               5
                         olgu bağlamlarından (Sachverhalten)  oluşur.  Bir  olgu bağlamı,  bireysel  nesnelerin
                         (varlıklar, şeyler), özelliklerinin ve karşılıklı ilişkilerin birleşiminden oluşur.
                                                                                      6
                            Wittgenstein, bu temel “nesnelerin”, “varlıkların” veya “şeylerin” (Gegenstände, Sac-
                         hen, Dinge) ne olduğu konusunda oldukça az ve öz bilgi vermektedir. J. Alberto Coffa’nın
                         belirttiği üzere: “Wittgenstein, nesnelerin karakteri hakkında doğrudan hiçbir şey söyle-
                         memiştir. Tractatus’ta bir nesne örneği yoktur ve bunların ne olabileceğine dair bir ipucu
                         dahi bulunmamaktadır.”  Her ne kadar benimsenen terminoloji düzeyinde Wittgenstein,
                                            7

                            Tractatus Logico-Philosophicus adlı çalışmasının Makkonen’in analizinde yer almaması daha da
                            kafa karıştırıcıdır, çünkü Wittgenstein’ın Tractatus’unun doğal olarak Makkonen’in felsefeye iliş-
                            kin kişisel kitaplığına ait olduğunu biliyorum. Bunu biliyorum çünkü Makkonen, 1990’larda emsal
                            kararlar üzerine kendi doktora tezimi yazarken kitabı bana hediye etme nezaketinde bulunmuştu.
                            Tabii ki Makkonen’in, Wittgenstein’ın Tractatusçu fikirlerini atıfta bulunulmasını gerektirmeyecek
                            ölçüde açık ve yaygın şekilde biliniyor olarak değerlendirmiş olması da mümkündür. Öyle olmuş
                            olsa bile, konu, Ludwig Wittgenstein’ın felsefesiyle verimli bir şekilde detaylandırılabilir.
                         4   “Dünya, olguların toplamıdır, şeylerin değil.” “Die Welt is die Gesamtheit der Tatsachen, nicht der
                            Dinge.” Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophicus, paragraf 1.1 (s. 30).
                         5   “Nesnelerin  yapılandırılması,  olgu  bağlamını  oluşturur”.  “Die  Konfiguration  der  Gegenstände
                            bildet  den  Sachverhalt.”  Wittgenstein, Tractatus Logico- Philosophicus,  paragraf  2.0272  (s.  36);
                            “Var olan olgu bağlamlarının toplamı, dünyadır” “Die Gesamtheit der beshetenden Sachverhalte ist
                            die Welt.” Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophicus, paragraf 2.04. (s. 36); “Olgu bağlamları-
                            nın varlığı ve yokluğu, gerçekliktir.” “Das Bestehen und Nichtbestehen von Sachverhalten ist die
                            Wirklichkeit.” Wittgenstein, Tractatus Logico-Philosophicus, paragraf 2.06 (s. 36). - Karşılaştırma
                            için: Stenius, Wittgenstein’ın Tractatus’u, s. 31. Karşılaştırma için: Stenius, Wittgenstein’ın Tracta-
                            tus’u, s. 31. “Böylece, bir Sachverhalt (olgu bağlamı) muhtemelen olabilecek bir şey iken Tatsache
                            (olgu) gerçekten olan bir şeydir.” (İtalik yazılar orijinal metindir.)
                         6   “Olgu  bağlamı,  nesnelerin  birleşimidir  (varlıklar,  şeyler).”  “Der  Sachverhalt  is  eine  Verbindung
                            von  Gegenständen.  (Sachen,  Dingen.)”  Wittgenstein,  Tractatus Logico-Philosophicus,  paragraf
                            2.01 (s. 30).
                         7   Karşılaştırma için: Coffa, The Semantic Tradition from Kant to Carnap (Kant’tan Carnap’a Semantik
                            Gelenek), s. 150. - Karşılaştırma için ayrıca Coffa, The Semantic Tradition from Kant to Carnap, s.
                            393 (s. 150, not 8). Burada Coffa, Tractatus’ta ve Wittgenstein’ın sonraki eserlerinde Wittgenstein’ın
                            konuya ilişkin dağınık ve kısa düşüncelerine atıfta bulunmaktadır. Bu tür nesnelere örnek olarak Witt-
                            genstein şu görüngüleri vermektedir: görme alanında bir nokta, görme alanında bir parça, bir yıldızın
                            görsel resmi, fiziğin maddi noktaları ve ana renkler (Wittgenstein’ın Defterler’inde). Philosophische
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49