Page 47 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 47

32        2. Hukukun Eşbiçimli Bir Kuramı: Karşılaştırılan İki Olgu-dizilimi Arasındaki Yapısal …

                         ile birlikte, bir yandan, benimsenen mantıksal ve dilsel gramerin gerektirdiği mantıksal
                         bağlantıları, diğer yandan dünyanın temel ontolojisinin temel kategorik yapısını oluşturan
                         ilgili nesneleri (varlıkları, şeyleri) ve yüklemleri (nitelikleri, ilişkileri) içerir. Dilin mantık-
                         sal  sentaksının  ve  dünyanın  temel ontolojisinin  birleşimi,  realitenin  mantıksal  oluşumu
                         olarak adlandırılabilir. Dilin mantıksal sentaksının ve dünyanın temel ontolojisinin birle-
                                                                      20
                         şimi, realitenin mantıksal oluşumu olarak adlandırılabilir.
                            Dünyanın dışsal yapısı, bir yandan, dünyada var olan nesne-yüklem birleşimlerinin
                         fiili biçimlenmesini, diğer yandan ise bu tür olguları betimleyen betimleyici cümlelerin
                         toplamını içerir. Realitenin içsel kategorik yapısı, olası dünyalar ontolojisi olarak adlan-
                         dırılabilecek  şeyin  mantıksal  inşasını  ifade  ederken,  dünyanın  dışsal  biçimlendirme
                         yapısı, yalnızca mantıksal ve ampirik semantiğe ve felsefi epistemolojiye ve bir de ge-
                         rekli olan ilgili doğruluk ve bilgi ölçütlerine zemin sağlama anlamında dünyada bu tür
                         olgu bağlamlarının gerçekleşmiş olmasını hayata geçirir.
                                                                       21
                            Realitenin temel ontolojisi ile dilin mantıksal sentaksı arasındaki ilişkinin içlemsel
                         olduğunu, bunun is, realitenin kategorik yapısına “atıfta bulunan” (terimin uygun olma-
                         yan bir anlamında) temel bir ontolojinin cümlelerinin Wittgenstein’ın dilin resim kura-
                         mı ışığında semantik bir referansı veya doğruluk değeri olmaksızın bırakılması anlamı-
                         na geldiğini söyleyebiliriz. Bu sadece, bu cümlelere atfedilebilecek içlemsel bir anlam-
                         dır. Felsefi epistemoloji ile dilin mantıksal- ampirik semantiği arasındaki ilişki ise bu tür
                         dilsel ifadeler, dünyanın geçerli olgularına, dünyada ortaya çıkan nesnelerin ve yüklem-
                         lerin çeşitli biçimlendirmeleri olarak atıfta bulunduğundan, kaplamsaldır. Bu tür dilsel
                         ifadeler, bunlar üzerinde de önermesel bir doğruluk değeri taşırlar.
                                                                              22
                            Dünyadaki olgu bağlamları ve bu olgu bağlamlarını dilsel iddialarda dile getiren be-
                         timleyici cümleler, “sözcükler”i ya da dilin mantıksal ve semantik kategorileri ile “şey-
                         ler”i veya dünyadaki nesnelerin (varlıklar, şeyler) ve yüklemlerin (nitelikler, ilişkiler)
                         dizilimini etkili bir biçimde birbirine bağlar. Michel Foucault’nun bilginin arkeolojisi
                         terminolojisinde, şu anda Batı épistémè’sinin sonluluğunun analitiğini, dil ile dünyadaki
                         geçerli  olgular  arasında  var  olan  dışsal  ilişkiler  anlamında  ele  alıyoruz. Özetlemek
                                                                                     23
                         gerekirse, dil ve dünya arasındaki eşbiçimlilik ilişkisi, ayrımı yapılan iki “düzey” veya
                         boyut  üzerinde,  bir  yandan  dilin  ve  realitenin  içsel  kategorik yapısı  olarak  realitenin


                         20   Mantıksal oluşum  terimi  Stenius  tarafından  kullanılmaz,  ancak  Rudolf  Carnap’ın  felsefesinden
                            türetilmiştir. Biçimsel oluşum terimi de kullanılabilir.
                         21   Stenius, iki terimi, bir cümlenin dış yapısı ile semantik referansı arasındaki yakınlığa atıfta buluna-
                            rak tanımlayıcı resim kuramını ve dil ile realitenin içsel yapısı arasındaki yakınlığa atıfta bulunarak
                            ontolojik resim kuramını kullanır. Stenius, Wittgenstein’s Tractatus, s. 177.
                         22   Bir resim ilişkisinin içlemliği ve kaplamlığı benim kendi yorumuma dayanmaktadır ve Stenius’un
                            Wittgenstein  hakkındaki  yorumuna  kadar  götürülemez.  Açık  bir  şekilde  ifade  etmek  gerekirse,
                            Wittgenstein’ın Tractatus’u adlı çalışmanın ontolojik ve dilsel bağlılıkları altında, realitenin içsel
                            yapısı ile ilgili her türlü ifade Wittgenstein’ın kuramında semantik referans içermediğinden, bir re-
                            sim ilişkisi ancak kaplamsal olabilir. Bu nedenle, “içlemsel” terimi, aşağıdaki diyagramda parantez
                            içine yerleştirilmiştir.
                         23   Foucault,  Les Mots et les choses. Une Archéologie des sciences humaines  (Kelimeler ve  Şeyler.
                            İnsan Bilimlerinin Bir Arkeolojisi, [Türkçe çevirisi, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, İmge Kitabevi Yay.
                            (2017)]; Siltala, Oikeustieteen tieteenteoria (Bilimsel Hukuk Kuramı), s. 1 ve devamı.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52