Page 58 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 58

2.5 Hukuki Eşbiçimlilik ve Kurumsal Olgular                          43

                                        42
                         inşasında realizm.  Hukuktaki eşbiçimlilik kavramının mutlaka en azından ontolojik ve
                         semantik realizme bağlılık gerektirdiği görülmektedir.
                            Ontolojik realizm, nesnelerin, şeylerin, varlıkların, görüngülerin, olgu bağlamlarının,
                         olguların veya dünyada “yerleşik” kabul edilen her şeyin varlığının - en azından çoğun-
                         lukla - insan zihninden bağımsız olduğuna inanır. Masalar ve sandalyeler, okyanuslar ve
                         dağlar, gezegenler ve yıldızlar veya Paris’teki Eyfel kulesi ve Gize’deki Keops Piramidi,
                         bazı insanların duyusal gözlemlerinin nesnesi olmasalar ya da belirli bir zamanda bazı
                         insanların  zihinlerinin  içsel  yansımalarının  konusu  olmasalar  bile  var  olmaya  devam
                         edeceklerdir. Varlıkları, topluluk üyeleri tarafından sahip olunan bir dizi sosyo-kültürel
                         inanca, beklentiye veya eğilime bağlı olan bu tür “şeylerin”, nesnelerin, olguların veya
                         varlıkların “dünyada var olma”ya dair özel biçimi, ontolojik realizm açısından değer-
                         lendirildiğinde yine de sorunlu olabilir. Kurumsal olgular bu tür görüngülerin başlıca
                         örnekleridir.
                            Avusturyalı felsefeci Karl Popper (1902-1994), her birinin içinde farklı türden “şey-
                                                                                               43
                         ler”,  nesneler  veya  varlıklar  bulunan  üç  tür  “dünya”  arasında  bir  ayrım  yapmıştır.
                         Popper’ın sınıflandırmasında, Birinci Dünya, masa ve sandalyeler, yıldızlar ve gezegen-
                         ler veya vombatlar ve monotremler gibi dünyanın fiziksel nesnelerinin ve süreçlerinin
                         toplamını içerir. İkinci olarak, bir bireyin duyu verileri, gözlemleri, niyetleri, düşüncele-
                         ri, hayalleri ve anıları gibi insan aklının içeriğini içeren İkinci Dünya söz konusudur.
                         Son olarak, Üçüncü Dünya, herhangi bir bireysel insan aklının içeriğinden görece ba-
                         ğımsızlık kazanmış ve böylece tüm insan türünün ortak mülkiyeti hâline gelmiş olmaları
                         koşuluyla,  insanın  icat  ettiği  çeşitli  toplumsal  ve  kültürel  nesnelerin,  varlıkların  veya
                         eserlerin toplamını içerir. Matematiksel figürler, bilimsel kuramlar, satranç oyunu, Arvo
                         Pärt’ın Tabula Rasa bestesi, Avrupa para birimi avro ve bazı hukuk sistemlerinin kural
                         ve ilkeleri, hepsi Popper’ın Üçüncü Dünyası’nda yer almaktadır. Bunlar ayrıca Eliza-
                         beth Anscombe, John L. Austin ve John R. Searle tarafından da ileri sürüldüğü üzere,
                         “ham  olgulardan”  ayırt  edilmiş  olan  sosyo-kültürel  kurumsal  olgular  fikriyle  iyi  bir
                         uyum içerisindedir.
                                         44
                            Evlilik, sözleşme, ipotek, geçerli vasiyet ve vasiyetname, sınırlı sorumluluğu olan
                         bir şirket (ltd. şti.) veya bir hukuk sisteminde “Parlamentonun yasalaştırıp Kraliçe’nin
                         onayladığı her şeyin İngiltere’de (geçerli) kanun olduğu” anlamına gelen benimsen-
                         miş tanınma kuralı gibi hukuki kurumlar, bu tür kurumsal olgular dünyasının örnekle-
                         ridir. Her iki olgu kategorisi, ham olgular ve kurumsal olgular, geniş çapta tanımlan-
                         mış olan realist bir ontoloji tarafından kabul edilmektedir; çünkü kurumsal olguların
                         varlığı bile belirli bir zamanda belirli bir bireyin zihinsel durumunun içeriğine bağlı

                         42   Niiniluoto, Critical Scientific Realism (Eleştirel Bilimsel Realizm). Karşılaştırma için: Pihlström,
                            Tutkiiko tiede todellisuutta? s. 30-66, 72-73. Pihlström’ün çalışmasının başlığı şu şekilde tercüme
                            edilebilir: “Bilim Realiteyi İnceler mi?” (Does Science Examine the Reality?)
                         43   Popper, Objective Knowledge (Objektif Bilgi), s. 106 ve devamı.
                         44   Kurumsal ontoloji ile ilgili olarak, karşılaştırma için: Anscombe, Intention (Amaç); Austin, How to
                            Do Things with  Words  (Söylemek ve Yapmak),  [Türkçe  çevirisi,  çev.  R.  Levent  Aysever,  Metis
                            Yay. (2020)]; Searle, The Construction of Social Reality (Toplumsal Gerçekliğin İnşası); Searle,
                            Speech Acts (Konuşma Eylemleri) ve kurumsal hukuki pozitivizm ile ilgili olarak, MacCormick ve
                            Weinberger, An Institutional Theory of Law (Kurumsal Bir Hukuk Teorisi); MacCormick, Instituti-
                            ons of Law (Hukuk Kurumları).
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63