Page 66 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 66

3.2 Tutarlılık Kavramının Araştırılması                              51

                            Bir  açıklama  yapılırsa,  bu,  mevcut  ifadelerin  toplamı  ile  karşı  karşıya  olacaktır. Eğer  onlarla
                            uyuşuyorsa onlara katılır; eğer uyuşmuyorsa buna “doğru olmayan” denir ve reddedilir ya da
                            mevcut bilim ifadeleri karışımı, yeni ifadenin dâhil edilebilmesi için değiştirilir. İkinci karar ço-
                            ğunlukla tereddütle alınır. Bilimin başka hiçbir “doğruluk” kavramı olamaz.
                         Yazar aynı zamanda şu hususlara işaret etmiştir :
                                                               4
                            İddialar, “deneyimler” veya bir dünya ya da başka bir şeyle değil, iddialarla karşılaştırılmalı-
                            dır. Bütün bu anlamsız tekrarlar az ya da çok rafine edilmiş bir metafiziğe aittir ve bu nedenle
                            kabul edilemez. Her yeni iddia, birbiriyle uyumlu hale getirilmiş olan mevcut iddiaların bütünü
                            ile karşılaştırılacaktır. Bir iddia, bu bütünlüğe dâhil edilebildiğinde “gerçek” olarak adlandırı-
                            lır.
                         Hukuki analizde tutarlılık kuramı, söz konusu iki tür önerme yani bir yandan yorumun
                         sonucuna ilişkin önermeler, diğer yandan da söz konusu sonuca ulaşmak için gerekçe-
                         lendirici  nedenlere  ilişkin  önermeler  arasındaki  ilişkiye  odaklanmaktadır.  İki  olgu-
                         tanımlaması arasında eşbiçimli bir ilişkinin varlığına haklı olarak itiraz edilirse, eşbi-
                         çimli hukuk kuramı, hâkimi daha fazla hukuki analiz ve anlamlandırma aracı olmaksızın
                         eli  boş  bırakacaktır.  Aksine,  yorumun  tutarlılık  kuramı,  hâkime  veya  hukuk  alimine
                         hukuki  analiz  için  çok  daha  esnek  bir  entelektüel  alet  çantası  sağlar.  Şu  anda,
                         Wróblewski’nin  eşit  derecede  üç  parçalı  yargısal  karar  verme  kategorileri  açısından
                         hukuki ve rasyonel yargı karar vermeyi ele alıyoruz. Yine de tutarlılık kavramının daha
                         da detaylandırılması ve mümkünse tanımlanması gerekmektedir.



                         3.2  Tutarlılık Kavramının Araştırılması

                         3.2 Tutarlılık Kavramının Araştırılması
                         3.2.1 Nicel Yaklaşım: “Daha Fazla/ Daha Uzun/ Daha Büyük (...),
                                Daha Tutarlı Kuram”

                         Tutarlılık kavramı ne demektir? Daha açık olmak gerekirse, kanunun bilimsel bir kura-
                         ma uygulandığında nasıl anlamlandırılacağına ve yorumlanacağına dair bir dizi iddia ya
                         da ortak bir konuyu paylaşan başka herhangi bir dilsel iddia kümesi ne anlama gelir?
                            Tutarlılık kavramı iki senkronik ve diyakronik tutarlılık kategorisine ayrılabilir. Bir
                         dizi dilsel iddiada senkronik tutarlılığın varlığı veya yokluğu, zaman sınırlılıklarını ve
                         söz konusu nesnenin zamanla olası değişimini göz ardı ederek sub speciae aeternitatis
                         [sonsuzluğun bakış açısıyla]  belirlenebilir.  Öte  yandan,  diyakronik  tutarlılık  kavramı,
                         geleneğin, tarihin ve zamansal değişimin (veya değişmezliğin) konu üzerindeki etkisini
                         vurgulamaktadır. Hukuk bağlamında hem senkronik hem de diyakronik tutarlılık kav-
                                              5
                         ramları  önem  kazanabilir.   Yukarıda  tartışıldığı  üzere,  felsefede  tutarlılıkçı  bir  duruş
                         tutarlı bir şekilde sürdürülecekse bir dizi dilsel ifadede tutarlılığın varlığı ya da yokluğu,
                         dünyadaki “dışarıdaki” olgu bağlamlarına atıfta bulunmadan sürdürülmelidir.



                         4   Coffa, The Semantic Tradition from Kant to Carnap, s. 403’te atıf yapıldığı üzere, Neurath, “Sozio-
                            logie im Physikalismus” (“Fizikalizmde Sosyoloji”), (italik yazılanlar Neurath’a ait). Karşılaştırma
                            için: Quine, “Two Dogmas of Empiricism” (“Ampirisizmin İki Dogması”), s. 42-43.
                         5   Senkronik ve diyakronik tutarlılık kavramları ile ilgili olarak, karşılaştırma için: Peczenik, “Cohe-
                            rence” (“Tutarlılık”), s. 124.
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71