Page 88 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 88

3.6 Hukukun Tutarlılık Kuramının Eleştirel Bir Değerlendirmesi       73

                            Dahası, tutarlılık kuramına karşı yöneltilen tutarlı masalların doğruluk testini geç-
                         mesine  izin  verdiği  yönündeki  sık  sık  dile  getirilen  eleştirinin  inandırıcı  bir  biçimde
                         yanıtlanması güçtür. Tutarlılık doğruluk kuramının herhangi bir ampirik gözlemle olan
                         huzursuz ilişkisi en iyi şekilde Viyana Çevresi’nden bir anekdotla gösterilebilir. Mate-
                         matikçi Hans Hahn’ın Otto Neurath’a, eğer tüm bilimsel bilgiler Neurath’ın güçlü bir
                         şekilde iddia ettiği üzere son çare olarak bir dizi dilsel iddia arasındaki tutarlılığa daya-
                         nıyorsa, fizikçilerin neden ampirik deneyler gerçekleştirmeleri gerektiğini sorduğu söy-
                         lenir.
                            Ne yazık ki Neurath’ın Hahn’ın sorusuna verdiği cevap Viyana Çevresi’nin arşivle-
                         rinde  tutulmamıştır.  Mantıksal  pozitivizmden önce,  mantıksal  pozitivizm  sırasında  ve
                         sonrasında semantik geleneğin seçkin bir analisti olan Alberto J. Coffa’ya göre Hahn’ın
                         sorusuna verilebilecek tek mantıklı cevap, Neurath’ın tutarlılık öncülleri uyarınca bu tür
                         deneylerin yapılmasının bir nedeninin olmadığı olurdu.  Yine de Neurath’ın protokol
                                                                       65
                         önermelerinin ya da dünyanın diğer ampirik iddialarının ileri sürülen eşleşmesi, bir dizi
                         dilsel iddia ile dünyadaki görüngüler arasındaki bir tekabüliyet ilişkisine dayanmakta-
                         dır.  Böyle  bir  dil-dünya  tekabüliyetinin  varsayılan  yaygınlığı  olmaksızın,  Neurath’ın
                         tutarlılığı tarafından tamamen unutulmuş gibi görünen herhangi bir gözlem cümlesi de
                         söz konusu olabilir.







































                         65   Coffa, The Semantic Tradition from Kant to Carnap, s. 367.
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93