Page 100 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 100

2.5 Ahlaki Kuramlarda Tartmanın Rolüne İlişkin Bazı Örnekler         81

                            Bunu söyleyebilmek için insan doğası hakkında da varsayımlarda bulunmak gerek-
                         mektedir. Ancak Hare, belki de bu tür varsayımlar olmaksızın hiçbir genel ahlak kura-
                         mının düşünülemeyeceği yanıtını verebilirdi. Bilinen bir başka itiraz ise farklı kişilerin
                         en azından bazı tercihlerinin birbiriyle kıyaslanamaz olmasıdır. Hiç kimse, bir kişinin
                         tatmin edilmesini diğerlerinin gördüğü zarar için yeterli bir karşılık olarak görme hak-
                         kına sahip değildir. Bazı durumlarda, itiraz çok akla yatkındır. Bir kişi, diğer beş kişiyi
                         kurtarmak için kesinlikle John’u öldürmemeli ve organlarını nakletmemelidir. Bununla
                         birlikte, diğer durumlarda faydacı bakış açılarının hâkim olduğu görülmektedir. Milyon-
                         larca kurbanın olduğu bir nükleer soykırımı önleyecekse, birinin John’u öldürebileceği-
                         ni  varsaymak  akla  yatkındır.  Hangi  durumların  hangi  sınıfa  girdiğini  belirtmek  için
                         çeşitli  hususların  tartılması  ve  dengelenmesi  gerekir.  Şüphesiz  Hare  bir  baş  meleğin
                         böyle bir tartma eylemini gerçekleştirebileceğine işaret ederdi.
                            Öte yandan eleştirenler, Hare’in, öncelikle insanların iyi olduğu ve daha sonra baş
                         meleğin farklı kişilerin tercihlerini düzgün bir şekilde tartabileceği gibi bilmesi müm-
                         kün olmayan konularda varsayımda bulunduğunu söyleyebilir.
                            Ayrıca Hare, baş meleğin John ve Peter’ın tercihlerini kendi tercihleriymiş gibi düz-
                         gün bir şekilde tartacağını ve dengeleyeceğini ve ardından örneğin özgürlük tercihinin
                         güvenlik  tercihinden  daha  ağır  bastığını  kesin  bir  şekilde  belirteceğini  örtülü  olarak
                         varsaymaktadır. Ancak kişi böyle bir tartma ve dengelemeyi objektif olarak doğru ve
                         bütünüyle rasyonel bir şekilde yapabilir mi? Bir tartma ve dengeleme eylemi nihayetin-
                         de  kişinin  iradesine,  hislerine  ve  duygularına  dayanır  (karşılaştırma  için:  yukarıdaki
                         bölüm 2.4.5). Belki de farklı iradeleri ve farklı duyguları olan farklı baş melekler olabi-
                         lir.
                            Hare, “H iyi bir eylemdir” ifadesinin “H, diğer insanların tercihlerine yönelik gerçek
                         (uyumlu ve evrenselleştirilebilir) bir sisteme karşılık gelir” ifadesine eş değer olduğu
                         varsayımında  bulunsaydı,  kuramı  bilişselci  veya  daha  kesin  bir  şekilde  ifade  etmek
                         gerekirse doğalcı olurdu. Ama böyle bir varsayımda bulunmamıştır. Kuramı, başka bir
                         şeyi yani ilk ifadenin “H, hem diğer kişilerin hem de kişinin kendi tercihlerinin tartılma-
                         sı  ve  dengelenmesi  yoluyla  elde  edilen  gerçek  (uyumlu  ve  evrenselleştirilebilir)  bir
                         sisteme karşılık gelir” ifadesine eş değer olduğuna işaret etmektedir. Bu ifade kuramsal
                         değildir çünkü kişinin nihai olarak iradesine, duygularına ve hislerine bağlı olarak tart-
                         ma eylemini ifade eder.
                            Bu nedenle Hare’in kuramı hem kuramsal hem de pratik bir anlama sahiptir; bunlar-
                         dan  birincisi  iyilik  ve  diğer  kişinin  tercihleri  arasındaki  bağlantıyla  ilgili,  ikincisi  ise
                         kişinin  kendi  tercihleri  ile  diğerlerinin  tercihleri  arasındaki  tartma  ve  dengelemenin
                         tartışılan rolüne bağlıdır.



                         2.5.3 Tartma Uygulamaları: MacIntyre’ın Erdem Kuramı

                         Alasdair MacIntyre’ın  kuramının  (MacIntyre  1981)  ana  fikri,  ahlaki  iyinin  analitik
                         olarak erdemle ilişkili olduğudur. Bu fikri, Aristo’dan almıştır. Bir atın erdemi, onu iyi
                         koşan, binicisini iyi taşıyan ve düşmana karşı konumunu iyi koruyan, iyi bir at yapar
                         (Aristo,  1105b;  karşılaştırma  için:  Marc-Wogau  1970,  cilt  1,  217).  Aynı  şekilde,  bir
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105