Page 104 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 104

2.6 Adalet Kuramlarında Tartma Örnekleri                             85

                            Norveçli hukukçu Torstein Eckhoff bir başka önemli soruyu tartışmıştır: İlgili niteliklere
                         (meziyetler, ihtiyaçlar vb.) sahip olmak ile her bir kişiye verilen pay arasında nasıl bir ilişki
                         olmalıdır? Aşağıdaki ihtimaller dikkate alınabilir (Eckhoff 1971, 44 ve devamı):
                         a.  Değerlerin dağılımı; meziyetler, yapılan işler, ihtiyaçlar vb. ile orantılı olarak nicel
                            bir şekilde kademelendirilebilir.
                         b.  Alıcılar, hak sahibi olanlar ve hak sahibi olmayanlar olmak üzere iki sınıfa ayrılabi-
                            lir. Bir kişi hak sahibiyse, yeterince büyük ihtiyaçları, meziyetleri vb. varsa, malların
                            dağıtımına katılacaktır; aksi takdirde katılamaz.
                         c.  Yapılan işlere, ihtiyaçlara, meziyetlere vb. dayalı bir alıcılar hiyerarşisi belirlenebilir.
                            Hiyerarşide  daha yukarıda  olan bir alıcı, söz konusu malları daha  erken  alacaktır.
                            Ancak mallar bittiğinde herkes eşit miktarda mal almış olacaktır. Hiyerarşide daha
                            aşağıda olanlar hiçbir şey almayacaklardır.
                            Bu çözümlerin her biri savunulabilir. Ancak bu doğrultudaki argümanların çoğu çe-
                         şitli  hususların  tartılması  ve  dengelenmesini  işaret  etmektedir.  Örneğin  bazı  malların
                         alıcılarının sadece iki sınıfa ayrılmasını desteklemek için ihtiyaçlar, meziyetler vb. ile
                         orantılı bir nicel dağılımı seçmek yerine, yoksulların refahının, oransal dağılıma ilişkin
                         tüm nedenlerden daha büyük bir ağırlığa sahip olduğu iddia edilebilir.
                            Torstein Eckhoff (1971, 38 ve devamı) ayrıca aşağıdaki eşit ağırlık ilkelerini tartış-
                         mıştır:
                         1.  İyiye iyilikle karşılık verilmelidir.
                         2.  Kötülüğe kötülükle karşılık verilebilir.
                         3.  Verilen zarar telafi edilmelidir. (Ancak haksız fiil hukukundaki hususların en uygun
                            dengesi, karmaşık bir tartma sorunudur; karşılaştırma için: Hellner 1972, 304 ve de-
                            vamı).
                         4.  Bir  kişi  tarafından  çıkarlarına  ayrıcalık  tanınan  bir  başka  kişi,  ayrıcalık  tanıyanın
                            kendisine birtakım külfetler yüklediğini de kabul etmelidir.
                            Bu tür karşılıklılık ve denge ilkeleri, denkleştirici adalet olarak adlandırılan kavramı
                         ifade eder. Bu tür ilkelerin başka örnekleri düşünülebilir:
                         5.  Hiç kimse, kendisine, bir başkasının daha büyük bir değer kaybetmesine yol açacak
                            bir değer atfetmemelidir (karşılaştırma için: ayrıca bkz. von Wright 1963, 207 ve de-
                            vamı).
                            Avantajlar ve dezavantajlar arasında denge kurulmasını gerektiren ilkeler de önerile-
                         bilir (karşılaştırma için: ör. Tammelo 1977, sayfa 9, 39 ve 54).
                         6.  Çıkarlarına bir eylemle ayrıcalık tanınan bir kişi, o eylemin maliyetlerini de üstlen-
                            melidir: “Her faydanın bir de yükümlülüğü vardır” (ubi emolumentum ibi onus; kar-
                            şılaştırma için: ör. Esser 1964, 99, not 43).
                         7.  Hiç  kimse  kendi  yanlışından  fayda  sağlamamalıdır  (karşılaştırma  için:  ör.  Esser
                            1964, 99).
                            Bazı adalet ilkelerini analiz etmek daha zordur. Sadece bir örnekten bahsetmek isti-
                         yorum:
                         8.  Suç ve ceza arasında makul bir orantı olmalıdır.
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109