Page 108 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 108

2.6 Adalet Kuramlarında Tartma Örnekleri                             89

                         üretim sistemi olduğunu varsayalım. Daha açık bir şekilde ifade etmek gerekirse, kişi bu
                         toplumun aşağıdaki pasta dağılım şekli ile karakterize edilen iki alternatif yapılanması
                         olan I ve II arasında bir seçim yapmak durumunda olsun:
                         I.  A, 5 pasta alır. B, 6 pasta alır. C, 7 pasta alır.
                         II. A, 4 pasta alır. B, 8 pasta alır. C, 16 pasta alır.
                            Rawls  I’i  seçecek,  böylece  en  az  avantajlı  durumda  olan  A’nın  en  büyük  faydayı
                         edinmesini sağlayacaktır. Ancak iyi bir yaşam standardı için hâlihazırda 4 pasta yeter-
                         liyse neden A’ya 4 pasta yerine 5 pasta verebilmek için üretimin 28 pastayla değil de 18
                         pastayla sınırlandırılması gerektiği hiçbir şekilde açık değildir.
                            Genel olarak “Rawls’un ilkelerinin durumu en kötü olan kişinin konumuna absürt
                         bir ilgi gösterdiği ve kabul edilemez şu sonuçları olduğu söylenebilir: en kötü durum-
                         da olanlar aynı seviyede olduğu sürece, iki sistemden birinde en kötü durumdakiler
                         haricindeki insanlara diğer sistemdekinden çok daha iyi davranıldığında, bu iki sistem
                         arasında  ilkeler  farksız  olacaktır.  En  kötü  durumdaki  kişinin  konumunu  bir  miktar
                         iyileştirdiği sürece, ilkeler, en kötü durumdakiler dışındaki çok sayıda kişiyi büyük
                         ölçüde  olumsuz  etkileyen  bir  sistemi  tercih  edecektir”  (Pettit  1980,  177).  “Rawls
                         yalnızca mazlumla ilgilenirken, adalet herkesle ilgilenir ve yalnızca minimum getiriyi
                         değil tüm getirileri de maksimum düzeye çıkarmaya çalışır”; Lucas 1980, 67. Rawls
                         şunu söyleyerek yanıt vermektedir: “Yasa koyucuların ve hâkimlerin ayrıcalıkları ve
                         yetkileri,  diyelim  ki  daha  az  ayrıcalıklı  olanların  durumunu  iyileştiriyorsa,  bunların
                         genel olarak yurttaşların durumunu da iyileştirmesi muhtemeldir. Diğer adalet ilkele-
                         rinin  yerine  getirilmesi  şartıyla,  zincirleme  bağlantılar  çoğu  zaman  doğru  olabilir”
                         (Rawls 1971, 82). Aksi görüşü ispatlamaya yönelik bu ifade, kuramı kurtarmak için
                         özel olarak tasarlanmış, duruma özgü bir gözleme dayalı bir hipotezden ibarettir. Bu
                         hipotezin  doğru  olduğu  varsayımında  bulunulmasını  sağlayacak  gözleme  dayalı  ba-
                         ğımsız nedenler yoktur.
                            Gerçekten de Rawls’un ilkelerinin değerinin salt gözleme dayalı yollarla belirlenme-
                         si pek mümkün değildir. Kanaatime göre rekabet hâlindeki adalet ilkeleri arasında yapı-
                         lacak  herhangi  bir  seçim  yalnızca  gözleme  dayalı  bilgiyi  gerektirmekle  kalmaz  aynı
                         zamanda bu ilkelerin uygulanmasının yaratacağı risklerin ve kazanımların da tartılması-
                         nı gerektirir.
                         5.  Rawls’un  ikinci  adalet  ilkesine  göre  dağıtılması  gereken  “birincil  değerler”  listesi
                            belirsizdir. İkinci ilke yeniden dağıtımı veya birincil değerleri gerekçelendirmek için
                            tasarlandığından bu önemlidir. Bir kişinin organları, örneğin gözleri ve böbrekleri bi-
                            rincil değer midir? Eğer öyleyse başkalarını kurtarmak için yeniden dağıtılabilirler
                            mi?  Dağıtılamazlarsa,  neden?  (Simmonds  1986,  46  ve  devamı;  karşılaştırma  için:
                            Pettit 1980, 170 ve devamı). Hangi menfaatlerin birincil olduğunu ve hangilerinin
                            birincil olmadığını belirlemek için elbette çeşitli hususların tartılması ve dengelen-
                            mesi gerekir.
                         6.  Rawls’un  kuramından,  birinci  ilkenin  genel  olarak  özgürlüğe  değil,  yalnızca  bazı
                            bireysel özgürlüklere uygulanabilir olduğu sonucu çıkmaktadır. Peki yalnızca bu te-
                            mel özgürlüklerin seçimini haklı çıkaran nedir? Bu sorunun yanıtlanması için birden
                            fazla düşüncenin tartılması ve dengelenmesi gerektiği açıktır.
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113