Page 102 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 102

2.6 Adalet Kuramlarında Tartma Örnekleri                             83

                         1.  Tartma ve dengeleme, çeşitli uygulamalarda ifade edilen asli değerlerin, mükemmel-
                            lik standartlarının ve hedeflerin altın oranını tam olarak belirtmek için gereklidir.
                            Bu bağlamda iki soru sorulmalıdır:
                         a.  Örneğin siyasi yaşam gibi karmaşık bir uygulamayı karakterize eden asli değerler,
                            mükemmellik standartları ve hedefler tam olarak nasıl ifade edilebilir? Bir faydacı,
                            faydayı  amacını  özgürlüğü  korurken,  bir  liberal  zaman  içerisinde  gelişmiş  düzeni
                            uygularken, bir muhafazakâr ve eşitlikte bir sosyalist yaklaşımı benimseyerek en üst
                            düzeye çıkarmakta bulacaktır. Farklı ideolojiler, siyasi hayatta birbirleriyle rekabet
                            eden ilk bakıştaki değerlerin farklı şekilde tartılması ve dengelenmesi anlamına gel-
                            diğinden durum böyledir.
                         b.  Pek çok farklı uygulamada ifade edilen asli değerlerin, mükemmellik standartlarının
                            ve hedeflerin altın oranı nasıl bulunabilir? Bazı insanlar aile hayatını her şeyden ön-
                            de tutar; diğerleri mesleki kariyerlerinin peşinde koşar vb. Bu idealler arasındaki al-
                            tın oran nerededir? Yanıt bir tartma ve dengeleme eylemi gerektirir.
                            MacIntyre’ın kuramının temel noktası şu şekilde özetlenebilir: “A ahlaki olarak iyi
                         bir  insandır”  ifadesi,  “A,  zaman  içerisinde  gelişmiş  çeşitli  uygulamaları  karakterize
                         eden, rekabet hâlindeki hedefler, mükemmellik standartları ve değerler arasındaki altın
                         oranı  bulma  kabiliyetine  ve  eğilimine  sahiptir”  ifadesine  eş  değerdir.  Bu  ifadelerden
                         ikincisi kuramsal bir önerme olsaydı, bu kuram bilişselci veya daha kesin bir şekilde
                         ifade etmek gerekirse doğalcı olurdu. Bu ifade, Moore’un “açık soru argümanı” aracılı-
                         ğıyla eleştirilebilir. Buradan hareketle “A, elbette çeşitli uygulamaları karakterize eden
                         rekabet hâlindeki hedefler, mükemmellik standartları ve değerler arasındaki altın oranı
                         bulma kabiliyetine ve eğilimine sahiptir; ancak A ahlaki olarak iyi bir insan mıdır?” gibi
                         sorular  anlamlı  olarak  sorulabilir.  Sorunun anlamlı  karakteri,  iyi  olmanın  söz  konusu
                         kabiliyete ve eğilime sahip olmakla özdeş olmadığını ortaya koymaktadır.
                            “A altın oranı bulma kabiliyetine ve eğilimine sahiptir vb.” ifadesi belirsizdir. Daha
                         doğrusu, değerlendirmeye açıktır. Bunu kesin bir şekilde yorumlamak için kişinin, her
                         biri  nihai  olarak  kişinin  iradesine,  duygularına  ve  hislerine  bağlı  olan,  iki  tartma  ve
                         dengeleme eylemi gerçekleştirdiği varsayılır. Birincisi, çeşitli uygulamaları karakterize
                         eden  hedefleri,  mükemmellik  standartlarını  ve  değerleri  oluşturmak  için  gereklidir.
                         İkincisi ise, uygulamalar arasındaki altın oranı bulmak için gerekli bir koşuldur. Sonuç
                         olarak, MacIntyre’ın kuramı hem kuramsal hem de pratik bir anlama sahiptir. Bunlar-
                         dan  birincisi  iyilik  ve  yerleşik  uygulamalar  arasındaki  bağlantıyla  ilgili,  ikincisi  ise
                         duyguların rolüyle vb. ile ilgilidir.


                         2.6  Adalet Kuramlarında Tartma Örnekleri


                         2.6 Adalet Kuramlarında Tartma Örnekleri
                         2.6.1 Adalet, Eşitlik ve Tartma
                         Ahlaki olarak iyi olan, adil olanla bağlantılıdır. Adalet, birçok yazara göre benzer olanın
                         benzer şekilde muamele görmesi anlamına gelmektedir. Dolayısıyla bu adalet anlayışı,
                         Hare’in  tüm  ahlaki  ifadelerin  evrenselleştirilebilirliği  gereksinimiyle  ilişkilidir;  bkz.
                         yukarıdaki bölüm 2.5.2.
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107