Page 95 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 95

76                                               2. Ahlaki Yargıların Rasyonelliği

                         Başka bir deyişle, “zorunlu” ile “olan” arasında mantıksal bir “köprü” vardır (karşılaş-
                         tırma için: Peczenik ve Spector, 470).
                            İlk bakışta zorunlu ve iyi olanla ilgili tezler de formüle edilebilir:
                            Eğer A’nın H’yi yapması ilk bakışta zorunluysa, o zaman gerekli kılan olgusal gerçeklerden en
                            az biri gerçekleşir.
                         ve
                            Eğer H ilk bakışta iyi ise o zaman en az bir iyi kılan olgu gerçekleşir.
                         Bu tezler, “ilk bakışta”nın hem zayıf hem de güçlü anlamı için geçerlidir. Aslında, bun-
                         lar yukarıdaki bölüm 2.3.4’te geliştirilen tezlerden çıkarılmaktadır. Ele alınan örneğin
                         “ayna resmi” şudur:
                         Öncül 1      Söz konusu eylem, insanların mutluluğunu veya yeteneklerin gerçekleştirme düzeyi-
                                      ni artırmaz veya insanların tercihlerini ifade etmez veya çeşitli toplumsal uygulama-
                                      lara uygun değildir, vb.
                         Öncül 2      Bir eylem, insanların mutluluğunu veya yeteneklerin gerçekleştirme düzeyini artır-
                                      mıyorsa veya insanların tercihlerini ifade etmiyorsa veya çeşitli toplumsal uygulama-
                                      lara uygun değilse vb., o zaman bu eylem ahlaki olarak iyi değildir veya yapılması
                                      zorunlu değildir.
                         Sonuç        Söz konusu eylem ahlaki olarak iyi veya yapılması zorunlu değildir.

                         Dolayısıyla söz konusu eylemin yerleşik veya akla gelen en az bir ahlaki kuram veya
                         ölçüt  tarafından  ileri  sürülen  talepleri  yerine  getirmesi,  bu  eylemin  iyi  olduğu  ya  da
                         yapılmasının zorunlu olduğu tezi için bir gerek koşuldur.
                         Sonuç olarak, söz konusu eylemin iyi olduğunu veya yapılmasının zorunlu olduğunu,
                         ancak tek bir anlamlı ahlaki kuram veya ölçütün dahi talebini yerine getirmediğini söy-
                         lemek tutarsız olacaktır.
                            Böylelikle pratik bir ifadeden kuramsal önermelerin alternatif bir sonucuna varılabi-
                         lir!  Bu  hâlde,  tartışmamız  ahlaki  bilişselcilik  savını  desteklemektedir.  Ancak  destek
                         oldukça  zayıftır  çünkü  bir  eylemin  iyi  veya  zorunlu  olması  için  hangi ahlaki  kuram
                         veya ölçütün yerine getirilmesi gerektiğini söyleyemeyiz.


                         2.4.8  Kuramsal ve Pratik İfadeler Arasındaki Mantıksal İlişkilere
                                İlişkin Son Sözler
                         Tartışılan tezlerde formüle edilen çeşitli ahlaki değer ifadeleri ve norm belirleyen ifade-
                         lerin  belirli  kuramsal  önermelerle  ilişkileri,  bu  pratik  ifadelerin  kuramsal  anlamının
                         önemli  bir  bileşenini  oluşturur.  Bununla  birlikte,  ahlaki  ifadelerin  kuramsal  anlamı
                         belirsizdir. Belirsizlik aşağıdaki durumlardan kaynaklanır.
                         1.  İyi kılan, gerekli kılan, hakka yol açan vb. olgusal gerçeklerin açıklaması her zaman
                            belirsiz  veya  tartışmalıdır.  Örneğin  faydacılar  mutluluğun  teşvik  edilmesinin  veya
                            tercihlerin yerine getirilmesinin ne anlama geldiğini kesin bir şekilde belirtmek için
                            çok çalışmışlardır. Ancak bu sorunlar çözülmüş olmaktan uzaktır.
                         2.  Bu tür olgusal gerçekleri içeren bir listenin gerçekten eksiksiz olduğunu kanıtlama-
                            nın  hiçbir  yolu  yoktur.  Elbette  bu  tür  eksiksiz  bir  listenin  formüle  edilebileceğine
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100