Page 94 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 94

2.4 Tartma ve Dengeleme                                              75

                         lendirebilir. Böylece şu durum tasavvur edilebilir: Bir çiftçi olan B’nin belirli bir tür gübre
                         kullanma konusunda ilk bakışta özgürlüğünü gerekçelendiren bir çıkarı vardır. Aynı zaman-
                         da,  komşusu  A’nın  bu  gübrenin  neden  olacağı  kirlilikten  korunmaya  ihtiyacı  vardır.  Bu
                         ihtiyaç, A’nın B ‘den, gübre kullanılmamasına yönelik ilk bakıştaki talebini gerekçelendirir.
                         Ancak her yönüyle düşünülmüş haklar düzeyinde böyle bir tartma mümkün değildir. Bunlar
                         tartmanın birer sonucudurlar ve ek tartma işlemine tabi tutulamazlar. B, gübreyi kullanmak
                         için her yönüyle düşünülmüş bir özgürlüğe sahip olduğunda, A, B tarafından gübrenin kul-
                         lanılmamasına yönelik her yönüyle düşünülmüş bir talebe sahip olamaz (bunun tam tersi de
                         geçerlidir). Dolayısıyla her yönüyle düşünülmüş haklar arasında çelişkilerden kaçınılmalıdır.
                         Hangi olgunun en önemli izin verilebilir kılan olgu veya talebe yol açan olgu veya yetkin
                         kılan olgu veya mülkiyet hakkına yol açan olgu olduğuna karar vermek için en iyi yol, her
                         bir tartma işlemi yapıldığında, bunların hepsini toplu olarak değerlendirmektir. Bu durum,
                         önem belirten bu kavramların karşılıklı olarak bağımlı olduğu anlamına gelir. Dolayısıyla
                         her yönüyle düşünülmüş yükümlülük ve hakların bilgisi, çeşitli türde gerekli kılan ve hakka
                         yol açan olgusal gerçeklerin tartılması ve dengelenmesi için çok karmaşık bir eylemi gerek-
                         tirir.  Tartma,  vazgeçilmezdir.  Bu  karmaşık  tartma  eylemini  birbirinden  bağımsız  bir  dizi
                         basit eylemle değiştirmek de kesinlikle mümkün değildir.


                         2.4.7 Pratik İfadelerden Kuramsal Sonuçlara Doğru İlerleme


                         Aşağıdaki (doğru) çıkarım, pratik ifadelerin kuramsal anlamının diğer parçalarını açık-
                         lamaktadır.

                         Öncül 1      Söz konusu eylem (her yönüyle düşünüldüğünde) ahlaki olarak iyidir.
                         Öncül 2      Söz  konusu  eylem  (her  yönüyle  düşünüldüğünde)  ahlaki  olarak  iyiyse,  o  zaman
                                      insanların mutluluğunu veya yeteneklerini gerçekleştirme düzeyini artırır veya insan-
                                      ların tercihlerini ifade eder veya çeşitli toplumsal pratiklere uygundur, vb.
                         Sonuç        Söz konusu eylem, insanların mutluluğunu veya yeteneklerini gerçekleştirme düze-
                                      yini artırır veya insanların tercihlerini ifade eder veya çeşitli toplumsal uygulamalara
                                      uygundur, vb.

                         Aynı sonuç, uygun 2. öncülle birlikte, “her yönüyle düşünüldüğünde söz konusu eyle-
                         min yapılması zorunludur” şeklindeki normatif öncülden de çıkar.
                         Dolayısıyla söz konusu eylemin her yönüyle düşünüldüğünde iyi olması ya da yapılma-
                         sının zorunlu olması, bu eyleme ilişkin olarak öne sürülen, ahlaki dilde yerleşik olan ya
                         da inşa edilmesi mümkün olan en az bir ahlaki kuram ya da ölçüt tarafından ileri sürü-
                         len talepleri yerine getirdiği tezi için yeterli koşuldur.
                         Dolayısıyla son örnekteki 2. öncüle karşılık gelen aşağıdaki tezler, analitik ilişkilerin
                         akla yatkın açıklamalarıdır (karşılaştırma için: Peczenik ve Spector, 467 ve devamı):
                         (9.1)  Eğer  A’nın,  her  yönüyle  düşünüldüğünde  H’yi  yapması  zorunluysa,  o  zaman
                               gerekli kılan olgusal gerçeklerden en az biri gerçekleşir.
                         ve
                            *
                         (9.1 )  Eğer H, her yönüyle düşünüldüğünde iyi ise, o zaman en az bir iyi kılan olgu
                               gerçekleşir.
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99