Page 93 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 93

74                                               2. Ahlaki Yargıların Rasyonelliği

                         si belki de gereksizdir. Her iki durumda da çeşitli ahlaki kuramlar ve ölçütler tartılma-
                         lı ve dengelenmelidir.
                            Sonuç olarak, aşağıdaki doğrudan çıkarım da mantıksal olarak gerçektir.

                         Öncül 1      Söz konusu eylem, en önemli ahlaki kuram veya ölçüt tarafından ileri sürülen talep-
                                      leri yerine getirmektedir.
                         Sonuç        Söz konusu eylem (her yönüyle düşünüldüğünde) ahlaki olarak iyidir ve (her yönüy-
                                      le düşünüldüğünde) gerçekleştirilmesi zorunludur.

                            Önemin tahmini ve dolayısıyla tartma, her yönüyle düşünülmüş haklar bağlamında
                         aynı  rolü  oynar.  Aşağıdaki  örneği  dikkate  alalım.  Birkaç  kişinin  hayatını  kurtarmak
                         amacıyla masum birini bu kişinin organlarını nakletmek için öldürmek yanlıştır. Masum
                         kişi,  organ  nakli  uğruna  öldürülmeme  konusunda  her  yönüyle  düşünülmüş  bir  hakka
                         sahiptir.  Öte  yandan,  nükleer  bir  soykırımı  önlemek  için  masum  bir  kişiyi  öldürmek
                         doğrudur. Masum kişi, nükleer soykırımı önlemek uğruna öldürülmeme gibi her yönüy-
                         le düşünülmüş bir hakka sahip değildir. Aradaki fark, sadece bir masum insanı öldüre-
                         rek  kaç  hayatın  kurtarıldığıdır.  Bu  durum,  her  yönüyle  düşünülmüş  bir  hakka  sahip
                         olmak ile olmamak arasındaki sınırın çeşitli hususların tartılması ve dengelenmesinin
                         bir sonucu olduğunu göstermektedir. (Bu örnek için Robert Alexy’ye minnettarım.)
                            Aşağıdaki tezlerin, analitik ilişkilerin akla yatkın yorumları olduğu iddia edilebilir:
                         (8.3)  Eğer A’nın H’yi yapma özgürlüğünü gerekçelendiren en önemli izin verilebilir
                               kılan olgu gerçekleşirse, o zaman her yönüyle düşünüldüğünde A’nın H’yi yap-
                               masına izin verilir;
                         (8.4)  Eğer B, her yönüyle düşünüldüğünde H’yi yapmak zorundaysa ve A ile B ara-
                               sında en önemli talebe yol açan ilişki gerçekleşirse o zaman A’nın, her yönüyle
                               düşünüldüğünde B’den H’yi yapmasını talep etme hakkı vardır;
                         (8.5)  Eğer  A’nın,  B  tarafından  H’nin  yapılması  talebini  gerekçelendiren,  en  önemli
                               talebe yol açan olgu gerçekleşirse o zaman A’nın, her yönüyle düşünüldüğünde
                               B’den H’yi yapmasını talep etme hakkı vardır;
                         (8.6)  Eğer A’nın, B’nin normatif konumunu (D) yaratma yetkinliğini gerekçelendiren
                               en önemli yetkin kılan olgu gerçekleşirse o zaman A’nın, her yönüyle düşünül-
                               düğünde B’nin normatif konumu D’yi yaratması için yetkinliği vardır;
                         (8.7)  Eğer A’nın, G mülkü üzerindeki hakkını gerekçelendiren en önemli karma hakka
                               yol açan olgu gerçekleşirse o zaman A, G mülkü, üzerinde her yönüyle düşü-
                               nülmüş bir hakka sahiptir.
                         Neyin “en önemli” olduğunu belirleyen aynı tartma ve dengeleme sürecinin, hangi ey-
                         lemlerin (sadece ilk bakışta değil) her yönüyle düşünülmüş haklar olduğuna karar ver-
                         diği varsayılırsa bu tezler geçerlilik kazanır.
                            Dolayısıyla gerekçelendirilebilir izin verilebilirlik, talepler, yetkinlikler ve mülkiyet hak-
                         larını ayrı ayrı ele aldım. Ancak farklı türdeki bu haklar ilk bakışta birbiriyle çatışabilir. Bu
                         durumda, bunların birlikte tartılması gerekir. Belirli bir izin verilebilir kılan olgu, örneğin
                         B’nin H’yi ilk bakışta yapmama özgürlüğünü gerekçelendirebilir ve aynı zamanda, belirli bir
                         talebe yol açan olgu, A’nın, B’den H’yi yapması yönündeki ilk bakıştaki talebini gerekçe-
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98