Page 114 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 114

2.7 Ahlaki Muhakemede Destek                                         95

                         Karşılaştırma için: Tammelo 1971, 51 ve 57-58; 1980, 35 ve 1977, 134-135; Feinberg
                         1975, 116 ve Nowell-Smith 1973, 320 ve devamı. Rawls (1971, 3) aksi yönde görüş
                         ifade etmiştir.
                         Bu, yalnızca en iyi şekilde dengelenmiş etik kuramın, mümkün olduğunca çok sayıda
                         ahlaki koşulla ve mümkün olduğu kadar çok sayıda tutarlı muhakeme ölçütüyle ilgili
                         hususların desteğine sahip olan kuramın bir bileşenidir (karşılaştırma için: yukarıdaki
                         bölüm 2.4.2 ve aşağıdaki bölüm 4.1). Ahlaki olarak ilgili koşullar sadece adaletle ilgili
                         olmayıp aynı zamanda faydacı ahlak, ahlaki ilkeler, haklar ve yükümlülükler, erdemler
                         vb. ile de ilgilidir.
                            Adalet yargıları ve genel olarak ahlaki yargılar hem olgusal ölçütlere hem de tartma
                         eylemlerine  dayanır.  Bunlardan  ilki  kavramın  kuramsal  anlamını,  ikincisi  ise  pratik
                         anlamını belirler.  Bilişselciler  ilkine,  bilişselci  olmayanlar ise  ikincisine  vurgu  yapar.
                         Bizim bir senteze ihtiyacımız vardır.



                         2.7  Ahlaki Muhakemede Destek

                         2.7 Ahlaki Muhakemede Destek
                         2.7.1 Ahlaki Muhakemedeki Boşluklar ve Sıçramalar

                         Ahlaki muhakeme, genellikle kişinin farklı nedenleri ve karşı argümanları sunduğu,
                         tarttığı ve dengelediği bir tür diyalog oluşturur. Bununla birlikte, kişi muhakemenin
                         nihai sonucunu  karşı  argümanlardan  daha  ağır  basan  ve  bunlarla  rekabet  hâlinde
                         olan nedenlerin mantıksal bir sonucu olarak sunabilir. Ancak mantıksal doğruluğa
                         ulaşmak için çoğu kez muhakemenin karmaşık bir dizi ek öncül ile tamamlanması
                         gerekir.
                            Önceki bölümlerde, bir dizi makul ancak mantıksal olarak yanlış muhakeme örnek-
                         leri bulunmaktadır. Ayrıca bunlardan bazılarının nasıl mantıksal olarak gerçek çıkarım-
                         lara dönüştürüleceğini gösteren örnekler de bulunmaktadır.
                            Ahlaki bir yargıda bulunan bir kişi, örneğin aşağıdaki muhakemeyi yapabilir:

                         Öncül 1      B başkalarına zarar vermez.
                         Öncül 2      B genellikle başkalarına yardım eder.
                         Sonuç        B iyi bir insandır.
                         Muhakemede bir boşluk vardır. Bunu mantıksal olarak doğru hâle getirmek için boşluk
                         en az bir dizi ek öncül ile doldurulmalıdır. Örneğin aşağıdaki çıkarım oluşturulabilir:
                         Öncül 1      B başkalarına zarar vermez.
                         Öncül 2      B genellikle başkalarına yardım eder.
                         Öncül 3      Eğer B başkalarına zarar vermiyorsa ve onlara yardım ediyorsa, o zaman B iyi bir
                                      insandır.
                         Sonuç        B iyi bir insandır.
                         Ahlaki  yargıda  bulunan  kişi  3.  öncülü  oluşturduğunda,  daha  önce  de  belirtildiği
                         üzere,  bazı  ahlaki  ölçütlere  dikkat  etmeye  ve  diğerlerini  (B’nin  çalışma,  sözlerini
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119