Page 118 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 118

Bölüm 3
                         Hukuki Muhakemenin Rasyonelliği














                         3.1  Hukuki Muhakeme Desteği. Giriş ve Bir Örnek


                         3.1 Hukuki Muhakeme Desteği. Giriş ve Bir Örnek
                         3.1.1 Hukukun Değişmezliği. Hukuki Muhakemenin Kapsamlı
                                Olarak Desteklenmesi

                         Bölüm 2’de, ahlaki muhakemenin keyfiliğini kısıtlayan çeşitli durumları ele aldım.
                         1.  Ahlaki bir ifade genellikle bir dizi öncülün mantıksal olarak gerçek bir sonucu olarak
                            sunulabilir. Bu öncüllerin (a) dilsel olarak düzgün ve (b) mantıksal olarak uyumlu
                            olup olmadığı da sorgulanabilir.
                         2.  Ayrıca öncüllerin yeterince tutarlı olup olmadığı da sorgulanabilir.
                         3.  Son olarak, farklı bireyler ahlaki soruları tarafsız ve bir başka şekilde objektif olarak
                            tartışabilirler.
                            Sonuç olarak, rasyonelliğin üç farklı gereksinimi olan sonucun mantıksal ve dilsel
                         olarak geçerli olması (mantıksal/dilsel rasyonellik), yüksek düzeyde tutarlı bir dizi ifa-
                         deden  çıkarılmış  olması  (esas/destekleyici  rasyonellik)  ve  mükemmel  bir  söylemde
                         çürütülememesi (söylemsel rasyonellik) gereksinimini ortaya koydum.
                            Rasyonelliğin bu gereksinimleri böylece ahlaki muhakemenin keyfiliğini kısıtlamak-
                         ta, ancak tamamen ortadan kaldırmamaktadır. Birbiriyle uyumlu olmayan ahlaki ifade-
                         ler, aynı zamanda, rasyonelliğin gerekliliklerini yüksek bir düzeyde karşılayabilirler. Bu
                         olgusal  gerçeklik,  ahlaki  muhakemeden  daha  öngörülebilir  olan  hukuki  muhakeme
                         ihtiyacını açıklar.
                            Hukuk, ahlaktan daha istikrarlı, daha “değişmez”dir. Hukuki kararlar, salt ahlaki ka-
                         rarlardan daha öngörülebilirdir. Bunun nedeni, hukuki muhakemenin salt ahlaki muha-
                         kemeden daha kapsamlı bir dizi makul öncül tarafından desteklenmesidir. Bu destek;
                         kanunlar, hukukun toplumsal olarak yerleşik diğer kaynakları ve bazı geleneksel muha-
                         keme normları hakkındaki çok sayıda ifadeyi içerir.
                            Nispeten değişmez olan kanun böylece hukuki muhakemeyi daha öngörülebilir hâle
                         getirdiğinden hukuki konularda uzlaşma şansını artırmaktadır. Bununla birlikte, huku-
                         kun  daha  fazla  değişmez  olması,  daha  az  keyfi  olması  ile  mutlaka  aynı  şey  değildir.
                         Adil olmayan ancak katı bir kanun hem son derece keyfi hem de son derece değişmez
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123