Page 146 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 146

3.3 Hukuki Rasyonellik ve Hukuk Paradigması                         127

                         değer sistemine dâhil edebilmesi gerekir; karşılaştırma için: aşağıdaki bölüm 4.1. Ancak
                         birden fazla sistem bu koşulu karşılayabilir. Bu tür sistemler uyumsuz olabilir ve sis-
                         temlerden  hangisinin  en  tutarlı  olduğunu  göstermek  imkânsız  olabilir;  karşılaştırma
                         için: aşağıdaki bölüm 5.9.4. Dolayısıyla hukuki bir tartma eyleminin altında yatan var-
                         sayımlar makuldür, ancak kesin, ön varsayılmış veya kanıtlanmış değildirler.
                            Makul  olmakla  birlikte  kesin,  ön  varsayılmış  veya  kanıtlanmış  olmayan  öncüller,
                         aynı zamanda bazı analitik, gözleme dayalı ve pratik ifadeler içerir. Bir örnek olarak, ek
                         öncül 5 önerilebilir; yeterli nedensellikle ilgili tartışılan vaka örneğine bakınız.

                         (5)  Ek ve makul bir öncül: seçilen yeter- Değerlendirilen durumda, aşağıdaki yeterlilik ölçütü kulla-
                            lilik ölçütü               nılmalıdır:
                                                       (2) Bir eylem ile bir zarar arasındaki nedensellik bağı, ey-
                                                       lemin  çok  ihtiyatlı  ve  bilgili  bir  kişi  için  T  türündeki  bir
                                                       zararı öngörülebilir hâle getirmesi durumunda yeterli olur.
                         Bu öncülün, aşağıdakileri içeren, mantıksal olarak yüksek düzeyde tutarlı bir dizi ön-
                         cülden çıkarılmadığı hipotezi yeterince doğrulanmamıştır:
                         1.  Bu  yeterlilik  ölçütünün,  anlamlı  bir  şekilde,  bağlantının  yeterli  olduğu  sonucuna
                            varmak için ilk bakışta bir neden olarak sunulabileceğini söyleyen analitik bir öner-
                            me;
                         2.  Genellikle hukuk pratiğinde yapılan, yeterlilik ölçütlerinin seçimini tanımlayan göz-
                            leme dayalı bir önerme ve
                         3.  Söz konusu hukuki muhakemeyi gerçekleştiren kişi tarafından onaylanan, bu ölçütün
                            seçiminin uygunluğuna ilişkin bir ahlaki değer ifadesi.



                         3.3.8  Makullük ve Yanlışlama

                         Bu noktada, Popper’ın felsefesini destekleyen bir kişi (bkz. yukarıdaki bölüm 3.3.2) şu
                         şekilde karşılık verebilir: Bu zorluklarla karşı karşıya kalınmışken, hukuk paradigma-
                         sında makul destek kuramını terk etmek daha iyi değil midir? Hukuki bir görüşün, yan-
                         lışlanıncaya  kadar  bir  hipotez  olarak  kabul  edilmesi  gerektiğini  varsaymak  daha  iyi
                         değil midir?
                            Bu itiraza şu şekilde cevap vermek istiyorum: Bir yanda Popper’ın yanlışlamacılığı
                         ve diğer yanda hukuk paradigmasında makul destek kuramı olmak üzere her ikisi de
                         tartışılabilir iki felsefi kuram arasında bir seçim yapılması gerekmektedir. Yalnızca belli
                         bir sınır dâhilinde bunlardan ilki tercih edilebilir: Bu, mükemmel bir bilim kuramıdır,
                         ancak ne tüm bilgilerin nihai temeli kuramı ne de makul bir ahlaki ve hukuki gerekçe-
                         lendirme kuramı değildir. Popper’ın yanlışlamacılığı için uygun olan sınırların dışında,
                         makul destek kuramını seçmek daha iyidir.
                            Popper’ın  kuramı  bilimsel  kuramlar  açısından  akla  yatkın  olsa  da  kendi  temelini
                         oluşturan  soruya  yanıt  verememektedir.  Metodolojik  kuralları  da  dâhil  olmak  üzere
                         Popper’ın  felsefi  görüşleri  nasıl  gerekçelendirilecektir?  Bunları  yanlışlanabilen  ancak
                         teyit  edilemeyen  bir  başka  hipotez  olarak  yorumlamak  mümkün  değildir.  Bu  felsefi
                         hipotezin yanlışlaması olarak kabul edilecek şey nedir? Bu soruya verilecek tüm yanıt-
   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151