Page 148 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 148

3.3 Hukuki Rasyonellik ve Hukuk Paradigması                         129

                         a)  Hukuki  muhakeme  çerçevesinde,  başka  bir  deyişle  yerleşik  hukuk  geleneği  veya
                            paradigması içerisinde ya da
                         b)  Bunların dışarısında.
                            Bunlardan ilki, bağlamsal olarak yeterli hukuki gerekçelendirmedir. Aşağıdaki gibi
                         öncüllerin desteğine sahiptir:
                            -  kanunlar, emsal kararlar ve hukukun diğer kaynakları;
                            -  yasal kıyas gibi geleneksel hukuki nedenler;

                            -  kanunların teleolojik yorumlaması gibi çeşitli hukuki yöntemler;
                            -  geleneksel muhakeme normları (örneğin daha eski tarihli bir kanunun daha yeni
                              tarihli bir kanunla uyuşmaması durumunda daha yeni tarihli olanın uygulanması)
                              ve
                            -  Örneğin hukuki güvenlik, adalet, makullük vb. ile ilgili hukuki değer yargıları.
                            İkincisi ise, hukukçunun doğru kabul ettiği öncüllere destek veya eleştiri sağlayan,
                         derin (temel) gerekçelendirme olabilir (karşılaştırma için: Peczenik 1983, 1).
                            Burada diğer gerekçelendirme türlerine (örneğin tarihsel gerekçelendirme) başvurma
                         olasılığını göz ardı ediyorum.
                            Buradan hareketle, hukuk geleneğinin veya paradigmasının çeşitli bölümleri, çeşitli
                         amaçlar için ve çeşitli bağlamlarda, derin gerekçelendirme gerektirebilir. Örneğin “İs-
                         veç  Anayasası’na  neden  uymalıyız?”  sorusu,  bir  dava  duruşmasında  sorulursa  hiçbir
                         anlam  ifade  etmez.  Mahkeme  bu  anayasaya  uyulması  gerektiğini  zaten  doğru  kabul
                         etmiştir. Öte yandan, siyasi bir toplantıda bir Anarşist tarafından yöneltilen bir itiraza
                         yanıt verirken bu sorunun sorulması yerinde olabilir.
                            Hukuki muhakemenin derin (temel) gerekçelendirilmesine ilişkin olarak, aşağıdaki-
                         leri daha önce belirtmiştim. Rasyonelliğin çeşitli gereksinimleri, ahlaki ve hukuki mu-
                         hakemenin keyfiliğini kısıtlar. Dolayısıyla ahlaki veya hukuki bir ifade, mantıksal ola-
                         rak tutarlı, dilsel olarak düzgün ve makul öncüllerden çıkartılan, mantıksal olarak doğru
                         bir sonuç olarak sunulabilir. Ayrıca hukukta, hem ahlaki hem de özellikle hukuki öner-
                         meler olmak üzere kapsamlı bir dizi makul önermeye erişim vardır. Bir sonraki bölüm-
                         de, makul öncül fikrini analiz ederken, kişinin yüzleşmesi gereken daha derin bir soruna
                         geçeceğim.
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153