Page 212 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 212

5.3 Hukuk ve Ahlak - Hukuki Pozitivizm                              193

                         olarak var olmakla birlikte mekânsal olarak var olmadığı, kaba olgusal gerçeklerin ise
                         “somut” olduğu, hem zamansal hem mekânsal olarak var olduğu sonucuna varmıştır.
                         İdeal  olmasına  rağmen  kurumsal  olgusal  gerçekler  “gerçek”tir  çünkü  kaba  olgulara
                         neden olabilirler. Böylece bir sözleşme insan davranışını ve bu sayede bir makinenin
                         performansını vb. etkileyebilir. Öte yandan kurumsal olgusal gerçekler mantıksal ilişki-
                         ler de kurabilirler. Dolayısıyla bir sözleşmenin belirli mantıksal sonuçları olabilir (karşı-
                         laştırma için: ör. Weinberger 1979, 45).
                            Kaba olgusal gerçekleri açıklamak ve anlamak için kuramlara ihtiyaç vardır. Fizik,
                         gezegenlerin hareketini vb. bu şekilde açıklar. Öte yandan, kurumsal olguları açıklamak
                         ve anlamak için her şeyden önce normlar ve “niyet”, “eylem” ve “değer” gibi pratik
                         ifadelere  de  ihtiyaç  vardır  (karşılaştırma  için:  Weinberger’in  yazdığı  giriş  bölümü,
                         MacCormick ve Weinberger 1985, 17).
                            Bir satranç oyununu anlamak için hem satranç kurallarını bilmek hem de oyuncula-
                         rın planlarını, hamlelerinin gücünü vb. anlamak gerekir.
                            Ayrıca kurumsal olgusal gerçeklerin bazı kaba olgusal gerçekleri dile getirerek ve
                         bunları bazı pratik ifadeler ve kavramlar ışığında yorumlayarak kavrandığını da ekle-
                         mek istiyorum. Böylelikle, bir kaba olgusal gerçeğin açıklamasını içeren bir dizi öncül-
                         den bir kurumsal olgusal gerçek hakkında bir sonuca varan bir çıkarım düşünülebilir.
                         Bu şekilde kaba olgusal gerçeğin açıklaması, kurumsal olgusal gerçek hakkındaki sonu-
                         cu destekler. Böyle bir çıkarım, gerekli ek öncüller makulse, makul olan bir sıçramadır.
                            Normlar,  kurumsal  olgusal  gerçeklerin  önemli  bir  sınıfını  oluşturur.  Ancak  Mac-
                         Cormick ve Weinberger’in hukuk kuramı, “hukukun sınırlarını pozitivistler tarafından
                         geleneksel  olarak  ele  alınanların  ötesine  varacak  şekilde  genişletmektedir”  (MacCor-
                         mick’in yazdığı giriş bölümü, MacCormick ve Weinberger 1986, 8). Dolayısıyla pozitif
                         hukukun sadece hukuk normlarını değil, aynı zamanda bunların belirlediği devlet, hak-
                         lar, hukuk öğretileri vb. kurumsal olgusal gerçekleri de içerdiğini varsayarlar. Ayrıca
                         hukuk normları sınıfı, yalnızca açıkça düzenlenen kuralları değil aynı zamanda kuralları
                         destekleyen ve gerekçelendiren ilkeleri ve amaç açıklayan normları da içerir. (MacCor-
                         mick’in yazdığı giriş bölümü, MacCormick ve Weinberger 1986, 19.)
                            Kurumsal pozitivistler, hukuk ve ahlakın pozitivist ayrımını onaylamakla birlikte, bu
                         görüşü oldukça ılımlı bir şekilde ifade etmektedirler.
                         1.  Elbette,  diğerlerinin  yanı  sıra,  hukuk  ile  objektif  değerler  arasındaki  kavramsal  ilişki
                            konusunda Doğal Hukukun savunucularının kanaatini paylaşmamaktadırlar. Bu nedenle
                            MacCormick ve Weinberger “hukukun normatifliğinin hakkın objektif değerlerini veya
                            özünde bulunan ilkelerini varsaydığını veya bunlara dayanması gerektiğini düşünmemek-
                            tedir” (MacCormick’in yazdığı giriş bölümü, MacCormick ve Weinberger 1986, 7).
                            Ayrıca her ikisi de Dworkin’in hukukun şimdiye kadar mevzuatta ve yargısal uygu-
                         lamada ifade edilmeyen ahlaki ilkeleri içerdiğine dair daha radikal görüşünü de paylaş-
                         mamaktadırlar.
                         2.  Ek  olarak,  hukuk,  ahlak,  oyunlar  vb.  birçok  normatif  sistem  türü  olduğunu  iddia
                            ederler. Farklı sistemler aynı şeyi düzenleyebilir. Örneğin hukuk ve ahlak, aynı ey-
                            lemi düzenleyebilir. Bir çatışma olursa, sistemler arasındaki seçimi belirleyen bir üs-
                            tün normlar sistemine ihtiyaç duyulur. Weinberger bunu Birleşme Sistemi (Zusam-
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217