Page 215 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 215

196                                               5. Yürürlükteki Hukuk Nedir?

                         çalışır. Bunun yerine, hukuki geçerliliği Temel Norma, tanıma kuralına veya benzerle-
                         rine dayandırır. Ancak bu hâlde, “biz hukukçular kanuna uyulmasının gerekli olduğunu
                         düşünme eğiliminde olduğumuz için kişinin kanuna uyması gereklidir”den başka bir şey
                         söylenmiş olmayacaktır (karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 5.3.1 ve 5.3.2). Kişi, bu
                         hukuki düşüncenin doğru olup olmadığını kontrol etmek istiyorsa, farklı normatif sis-
                         temlerin tartılması ve dengelenmesiyle ilgili öznel yargısına güvenmesi gerekir (karşı-
                         laştırma  için:  bölüm  5.3.3).  Pozitivist  kuramlar  bu  yargının  rasyonelliğine  çok  fazla
                         katkıda  bulunmazlar.  Yürürlükteki  hukukun  yorumlanmasının  rasyonelliğine  de  pek
                         katkıda bulunmazlar.
                            Özetle, yalnızca Doğal Hukuk kuramı normatif soruyu yanıtlayarak kişinin yürürlük-
                         teki  hukuk  normlarına  uymasının  gerekli  olmasının  nedeninin,  bunların  bir  dereceye
                         kadar doğal hukuka karşılık gelen normatif bir sisteme ait olmaları olduğunu iddia eder.
                         Ayrıca  Doğal  Hukukun  yasalaştırılan  normların  yorumlanmasına  da  önemli  katkılar
                         sağlaması  beklenmektedir.  Ancak  Doğal  Hukuk  kuramları,  kişinin  dinî,  analitik  veya
                         ampirik  tezlerden  destek  arayıp  aramadığına  bakılmaksızın  Doğal  Hukukun  içeriğini
                         tam olarak belirtmeye çalışırken aşılmaz zorluklarla karşı karşıya kalır. Şüphesiz insan
                         doğası  yürürlükteki  hukukun  içeriği  için  sınırlar  yaratır.  Ancak  bu  sınırlar  esnektir.
                         Bunlar, pozitif hukuk ile içeriksel olarak karakterize edilmiş bir “doğal hukuk” sistemi
                         arasındaki karşılıklılıkla aynı şey değildir.
                            Dolayısıyla Hukuki Pozitivizm ile Doğal Hukuk kuramları arasında makul bir orta
                         yol sağlayan bir “üçüncü hukuk kuramına” (Mackie’nin teriminin Dworkin’in kuramına
                         uygulanması; 1977b, 3) ihtiyaç vardır. Kanaatime göre, hukuki muhakemenin rasyonel-
                         liği tartışmasıyla birlikte (karşılaştırma için: yukarıdaki Bölüm 3 ve 4), ilk bakışa dayalı
                         ve her yönüyle düşünülmüş ahlak kuramı (karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 2.3 ve
                         2.4) böyle bir kuramın inşasını büyük ölçüde kolaylaştırmaktadır.


                         5.4  Hukuk ve Ahlak Hakkında Daha Fazla Bilgi


                         5.4 Hukuk ve Ahlak Hakkında Daha Fazla Bilgi
                         5.4.1  İlk Bakışta Hukuk ve İlk Bakışta Hukukun İlk Bakışta Ahlak ile
                                İlişkisi

                         Başlangıç Noktası: Hukukta Değerlendirici Yorumlama

                         Başlangıç noktası şudur. Değer yüklü bir yorumlamanın hukuki muhakeme pratiğinde
                         fiilen oynadığı büyük rolü daha önce tanımlamıştım. Bu pratik hiçbir şekilde şaşırtıcı
                         değildir. Hukukun yorumlanması gerektiği ve böyle bir yorumun toplumsal olarak yer-
                         leşik (ilk bakışta) hukuk ile somut ahlaki ilk bakışa dayalı ilkelerin bir tartılmasını ve
                         dengelenmesini teşkil etmesi gerektiği sonucuna varmak için aşağıdaki desteğe ulaşıla-
                         bilir.  Hukukçunun  görevi  sadece  yerleşik  hukukun  lafzına  uymaktan  ibaret  olsaydı,
                         hukukçu kolaylıkla adaletsiz bir yasa koyucunun hizmetkârı olabilirdi. Ancak hukukçu-
                         nun görevi yalnızca özgür bir ahlaki söylem gerçekleştirmekten ibaret olsaydı, böyle bir
                         söylem kolaylıkla kaosa yol açabilirdi. Özgür bir ahlaki söylemin konsensüse varması
                         olası  değildir.  Hukuki  muhakeme  de  nihai  olarak  duygulara  ve  iradeye  bağlı  olsa  da
                         hukuki  muhakemenin  ahlaki  muhakemeden  görece  daha  kesin  olduğunu  daha  önce
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220