Page 220 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 220

5.4 Hukuk ve Ahlak Hakkında Daha Fazla Bilgi                        201

                         müş olanlara değil, yalnızca ilk bakışa dayalı yükümlülüklere, yetkinliklere vb. işaret
                         eder. Her yönüyle düşünülmüş olana doğru atılacak adım, tartma ve dengelemeyi içerir.
                         Başka  bir  deyişle,  ahlak  her  şeyden  önce  birbirine  karşı  tartılması  ve  dengelenmesi
                         gereken ilkelerden oluşur. Dolayısıyla birbiriyle uyumlu olmayan ahlaki ifadeler, aynı
                         anda hem ahlaki ilkelerin hem de ahlaki olarak ilgili olgusal gerçeklerin desteğine sahip
                         olabilir. Farklı kişiler, bir yandan hangi ilkelerin ve olgusal gerçeklerin değerlendirilen
                         ahlaki soruyla ilgili olduğu konusunda hemfikir olabilirken, diğer yandan bunların tar-
                         tılması ve dengelenmesi konusunda anlaşamayabilirler.
                            Hukuk ise daha değişmezdir. Yasa koyucu, bir dizi ahlaki olarak ilgili olgusal gerçe-
                         ğin  ve  ahlaki  ilkenin  ağırlığını  karşılaştırır  ve  böylece  kişiye  ne  yapması  gerektiğini
                         söyleyen, az ya da çok kesin kurallar yaratır. Bireysel davaları karara bağlayan mahke-
                         meler, genel hukuki normları destekleyen nispeten kesin öncüller yaratır. Ayrıca gele-
                         neksel  hukuk  yöntemi  (hukuk  paradigması)  hukuki  muhakemeye  kısıtlamalar  getirir.
                         Özellikle,  yasaların,  emsal  kararların  vb.  nasıl  yorumlanacağını  söyleyen,  hukukun
                         kaynaklarının ve bazı geleneksel muhakeme normlarının otoritesine ilişkin bazı temel
                         varsayımları içerir; karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 3.3.3.

                            Diğer koşullar  aynı kalmak üzere, yukarıda  bölüm 3.1.1’de belirtildiği gibi değiş-
                         mezlik, kanunu ahlaktan daha az keyfi hâle getirir Elbette, adil olmayan ancak katı bir
                         kanun hem son derece keyfi hem de son derece değişmez olabilir. Ancak hukukun de-
                         ğişmezliği ve hukuki kararların öngörülebilirliği ahlaki bir değere sahiptir. Eğer belirli
                         bir  durumda  hukuki  muhakemenin  sonucu  diğer  ahlaki  değerler  açısından  daha  kötü
                         değilse, o zaman, her yönüyle düşünüldüğünde, tamamen ahlaki bir muhakemenin so-
                         nucundan daha az keyfi olacaktır.
                            Böylelikle kişi, hukuki muhakeme çerçevesinde, pratik sonuçlarını destekleyen daha
                         kapsamlı bir dizi öncüle erişim kazanır. Rutin davalarda değil, yalnızca zor olarak ad-
                         landırılan  davalarda  böyle  bir  yerleşik  hukuki  öncül  dizisi,  özgürce  oluşturulmuş  bir
                         norm ifadesi veya değer ifadesi ile tamamlanmalıdır. Yalnızca zor davalarda, belirli bir
                         hukuki kuralın geçerli olup olmadığını kesin olarak belirtmek amacıyla bir tartma eyle-
                         mi gerçekleştirmek için böyle bir özgür eylem gereklidir.
                         2.  Dolayısıyla artık hukuki bir düzene, başka bir deyişle yüksek son derece değişmez
                            ve kamusal olan normatif bir  sisteme  sahip olmayan  modern bir  toplumda,  ahlaki
                            açıdan sakıncalı bir kaos ortaya çıkacaktır. Yukarıda belirtildiği gibi böyle bir sis-
                            tem,  diğerlerinin  yanı  sıra  aşağıdaki  özelliklere  sahiptir:  (a)  daha  üst  düzeydeki
                            normların alt düzeydeki normların nasıl oluşturulacağına karar verdiği birkaç sevi-
                            yeden oluşur; (b) eksiksiz olduğunu, egemen olduğunu ve zor kullanma tekeline sa-
                            hip olduğunu iddia eder ve (c) büyük ölçüde insanlar buna itaat ederler ve yetkililer
                            tarafından uygulanır. Dolayısıyla ayrı bireyleri her durumda kendi ahlaki yargılarına
                            güvenmeye zorlamaktansa, bazı durumlarda ahlaki olarak yanlış kararlara yol açan
                            hukuki bir düzenin bulunduğu bir topluma sahip olmak ahlaki açıdan daha iyidir.
                         3.  Yine de daha güçlü nedenler, kişinin demokratik bir toplumda kanunlara uyma yü-
                            kümlülüğünü destekler. Demokratik olarak oluşturulmuş kanunların yetkisi, diğerle-
                            rinin  yanı  sıra,  çoğunluk  ilkesiyle  desteklenir.  Çoğunluk  ilkesi,  insan  tercihlerinin
                            yaklaşık olarak hesaba katılmasıdır ve kendisi de ahlaki açıdan iyi fikrinin bir yak-
                            laştırmasıdır; karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 1.4.2.
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225