Page 223 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 223

204                                               5. Yürürlükteki Hukuk Nedir?

                            Bu şekilde, bir kişi, bir ahlaki tartma eylemi gerçekleştirdiğinde doğru kabul edilen, nispeten
                            kesin olan iki tür çıkış noktasını kabul ediyorum: Birincisi, hangi belirli eylem türlerinin vb. ilk
                            bakışta ahlaki olarak zorunlu olduğuna dair nispeten kesin bilgiden oluşmaktadır. İkincisi, ne tür
                            normatif düzenlerin hukuki olarak geçerli olduğuna ve dolayısıyla ilk bakışta ahlaki olarak bağ-
                            layıcı olduğuna dair oldukça soyut bir bilgiden oluşmaktadır. Böyle soyut hareket noktalarını
                            kabul etmek, yukarıdaki bölüm 3.3.4’te yapılan varsayımlarla tutarlıdır.

                         E.  Sonuç: Aşırı Düzeyde Ahlaka Aykırı Normatif Sistem Yürürlükteki Hukuk
                             Değildir

                         Eleştirmen,  bir  kurala  uyma  biçimindeki  ilk  bakışta  ahlaki  yükümlülüğün  her  zaman
                         kuralın  içeriğine  bağlı  olduğunda  ısrar  edebilir.  Bu  nedenle  bir  otoritenin  tek  başına
                         ahlaki bir öneme sahip olduğunun varsayılmasını garip bulur. Öte yandan, bir hüküm
                         hukuken bağlayıcı olduğunda, içeriği ne olursa olsun ahlaki anlamda da ilk bakışta buna
                         uyulması gerektiğini iddia ediyoru. Yine de normatif bir sistemin bir bütün olarak hu-
                         kuki geçerliliğinin, içeriğinden tamamen bağımsız olmadığı kabul edilirse, bu varsayım
                         daha az tuhaf hâle gelir. Bölüm 5.8.2’de, aşırı derecede ahlaka aykırı bir normatif sis-
                         temin hukuken geçerli olmadığını tartışacağım. Bu görüş, tartışılan içerme tezine karşı
                         öne sürülen en çarpıcı karşıt örnekleri ortadan kaldırmaktadır, örneğin bir Pol-Pot “ka-
                         nununun”  hükümleri,  hiçbir  şekilde  yürürlükteki  hukuk  olmadıkları  için  ilk  bakışta
                         ahlaki yükümlülükler oluşturmamıştır.
                            “Ahlaki”, “ilk bakışta” ve “yürürlükteki hukuk” gibi tüm ilgili terimlerin belirsizliği
                         nedeniyle eleştirmen artık birkaç olasılık arasından bir seçim yapabilir. Diğer şeylerin
                         yanı sıra aşağıdaki iki alternatiften birini seçebilir.
                         1.  Aşırı derecede ahlaka aykırı bir normatif sistemin hukuken geçerli olmadığı varsa-
                            yımını reddedebilir. Bu kapsamda hukuki geçerliliğin yalnızca salt tanımlayıcı ölçüt-
                            lerini tanıyabilir. “Yürürlükteki hukuk” ifadesi, böyle bir yoruma izin verecek kadar
                            bulanıktır.
                            Bu durumda, yürürlükteki hukukun böyle bir “değer yargısından bağımsız” tanımı
                         olduğu varsayılsa bile herhangi bir yürürlükteki hukuk sistemine ait herhangi bir nor-
                         mun, “gerekliliğin” ilk bakışta zayıf fakat net bir şekilde ahlaki anlamında incelenmesi-
                         nin gerekli olduğu konusunda ısrar edilebilir.
                            Gerçekten de hukuki geçerliliğin her bir belirli ölçütünün (karşılaştırma için: bölüm
                         5.8.1 ve 5.8.2) yerine getirilmesinin, normatif bir sisteme (yine de zayıf olan) ilk bakışta
                         ahlaki bir zorunluluk yüklediği konusunda ısrar edilebilir.
                         2.  Öte  yandan  eleştirmen,  bir  bütün  olarak  hukuki  düzenin  ilk  bakışta  ahlaki  olarak
                            bağlayıcı olduğu önermesini kabul etse bile yasadışı bir adım attığımızı söyleyebilir.
                            Bu nedenle bu öncülün yalnızca her kanun hükmüne muhtemelen ilk bakışta uyul-
                            masının gerekli olduğuna (“gerekli”nin ahlaki anlamında) işaret ettiği konusunda ıs-
                            rarcı olabilir. Bu tür bir hükmün ilk bakışta ahlaki olarak bağlayıcı olduğu şeklindeki
                            daha güçlü sonuca varıldığını inkâr etmeye devam edecektir.
                            Ancak bu itiraz, “uyulmasının muhtemelen gerekli olduğu” fikrini ön varsaydığı için
                         belirsizdir. Bu kavramın mevcut bağlamda ne anlama geldiği açık değildir.
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228