Page 219 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 219

200                                               5. Yürürlükteki Hukuk Nedir?

                         hukuka ait olması, onu tanımı gereği diğer ilk bakışta ahlaki nedenlerle geçersiz kılması
                         kolay olan anlamlı bir ilk bakışta ahlaki nedene dönüştürecektir. Nazi “kanunlarının”
                         bir hukuk sistemi olduğu bütünüyle inkâr edilmediği sürece durum böyledir. Bu elbette
                         ahlaki  nedenlerle  inkâr  edilebilir  ancak  ahlaka  aykırılığın,  özel  hukuk  vb.  teknik  hü-
                         kümleri de dâhil olmak üzere, sistematik olarak tüm sistemin temelinde yatması gerek-
                         lidir. Tek bir ahlaka aykırı hüküm veya sistemin sistematik olarak ahlaka aykırı tek bir
                         dalı yeterli değildir; aşağıya bakınız.
                            Ancak kanuna uyma ahlaki yükümlülüğü vb. yalnızca ilk bakışa dayalı bir yükümlü-
                         lüktür. Buradan, karşılık gelen her yönüyle düşünülmüş ahlaki yükümlülük vb. hakkın-
                         daki  bir sonuca  varmak  için atılacak  adım,  hukukun  söz konusu kaynağının ve  diğer
                         hususların tartılması ve dengelenmesi eylemini ifade eden en az bir ek öncülü gerektirir.
                         Böylece toplum, hukuk düzeni kurumunu getirerek, tartma ve dengeleme gerekliliğini
                         kısıtlayabilir, ancak tamamen ortadan kaldıramaz.


                         5.4.2 Hukuk ve İlk Bakışta Ahlaki Normlar Arasındaki İlişkinin
                                Gerekçelendirilmesi. Kişinin Neden Kanuna Uyması Gereklidir?


                         A.  Kanuna Uyma Genel İlk Bakışa Dayalı Ahlaki Yükümlülüğünü Destekleyen
                             Bazı Nedenler
                         Hukuk ile ilk bakışta ahlaki yükümlülükler, talepler vb. arasındaki bu ilişkilere gerekçe
                         olarak aşağıdakiler önerilebilir.
                         1.  Ahlaki  muhakeme,  duygulara  ve  iradeye  nihai  bağımlılığının  bir  sonucu  olarak,
                            nispeten değişkendir.
                            Elbette bir yanda ahlaki ifadeler ile diğer yanda ahlaki olarak ilgili olgusal gerçekler
                         ya da başka bir anlatımla, gerekli kılan, iyi kılan ve hakka yol açan olgusal gerçekler
                         hakkındaki çeşitli kuramsal ifadeler arasındaki bağlantılar, ahlaki muhakemenin keyfi-
                         liğini sınırlamaktadır. Dolayısıyla yerleşik ahlaki dilde, bazı iyi kılan olgusal gerçekler
                         hakkındaki kuramsal bir ifade, belirli bir kişinin, eylemin, olayın, nesnenin vb. ilk ba-
                         kıştanın zayıf anlamıyla “ilk bakışta” iyi olduğunu belirten bir değer ifadesine (ve dola-
                         yısıyla bir ilkeye) işaret eder. Bu, dil açısından, bu tür olgusal gerçekler ahlaki nedenler
                         olarak önermenin doğal olduğu anlamına gelir. Bu tür olgusal gerçekler hakkında ku-
                         ramsal bir açıklama, bir kişinin, nesnenin vb. güçlü anlamıyla ilk bakışta iyi olduğunu
                         ifade etmenin makul olduğuna işaret eder. Başka bir deyişle, kültürümüz, kişiyi, ilgili
                         hususların  ahlaki  olarak  tartılması  ve  dengelenmesinde  bu  olgusal  gerçekleri  dikkate
                         almaya  zorlar.  Sonuç  olarak,  bu  olgusal  gerçekler,  her yönüyle düşünüldüğünde iyi
                         olduğu sonucuna varmak için (yetersiz ama anlamlı) gerekçeler olarak sunulabilir. Ay-
                         rıca bu değer ifadesi bir eylem nedeni olduğundan, “iyi kılan” olgusal gerçekler hakkın-
                         daki kuramsal ifadeler de (dolaylı) eylem nedenleridir. Bu nedenle iyi bir eylemin vb.
                         çeşitli tanımlarını veya en azından ölçütlerini formüle eden veya bunlara işaret eden bir
                         dizi ahlaki kuram kabul edilebilir.
                            Yine de ahlaki ifadeler ile gerekli kılan, iyi kılan, talebe yol açan ve diğer ahlaki ola-
                         rak  ilgili  olgusal  gerçekler  arasındaki  bağlantılar,  ahlaki  muhakemenin  keyfiliğini  ta-
                         mamen ortadan kaldırmaz. Ahlaki olarak ilgili olgusal gerçekler, her yönüyle düşünül-
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224