Page 221 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 221

202                                               5. Yürürlükteki Hukuk Nedir?

                         B.  Ahlak 1 ve Ahlak 2

                         Bir şekilde çelişkili olarak ahlaki nedenlerin yalnızca ahlaka uymak yerine kanunlara
                         uymayı gerektirdiği söylenebilir.
                            Bu bağlamda, belki iki tür ahlaki husus arasında, dolayısıyla “ahlak 1” ve “ahlak 2”
                         arasında ayrım yapılabilir. Ahlak 1, bazı genel ilkeleri (örneğin “kişi, komşusunu yetki-
                         lilere ihbar etmemelidir”) içermektedir. Ahlak 2, bu ilkeler ile kanun arasındaki uzlaş-
                         mayı belirler. Dolayısıyla “kişi bazı durumlarda komşusunu yetkililere ihbar edebilir,
                         çünkü  bir  kanun  bunu  gerektirmektedir”  sonucunu  destekleyebilir.  Bu  sonuç,  ancak
                         kanuna uymanın değeri, incelenen ilkeden daha ağır basıyorsa doğrudur.
                            Ahlak 1 değil, yalnızca ahlak 2, yalnızca ilk bakışa dayalı değil, her yönüyle düşü-
                         nülmüş yükümlülükler ve değerler ortaya koyar. Ahlak 1’de, kişi, kanunu göz ardı eder.
                         Kanun, ahlaki olarak ilgili bir faktördür. O hâlde, kişinin ahlaki olarak ilgili tüm şeyleri
                         dikkate aldığı nasıl söylenebilir?

                         C.  Açıklama: Kötü Örnek Oluşturmama Yükümlülüğünden Fazlası

                         Yukarıda sunulan kuramın merkezi noktası şudur:
                            Genel itaatsizlik kaos yaratacağından, kanuna uymaya ilişkin genel bir ilk bakışa dayalı ahlaki
                            yükümlülük bulunmaktadır.
                         Başka bir deyişle, kanuna uymak için ilk bakışta ahlaki bir yükümlülüğüm var, çünkü
                         tüm insanlar her durumda geçerli tüm kanunları ihlal ederse, kaos meydana gelir. Bu
                         yükümlülüğü gerekçelendirmek için aşağıdaki evrensel öncüle ihtiyaç vardır:
                            Ahlaki olarak yanlış sonuçlar yaratmadan, eylemimin herkes tarafından tekrarlanabileceği şe-
                            kilde hareket etmek için ilk bakışta ahlaki bir yükümlülüğüm bulunmaktadır.
                         Bu  öncül,  ahlakın  evrenselleştirilebilir  karakterinin  bir  sonucudur;  karşılaştırma  için:
                         yukarıdaki bölüm 2.5.2 ve 4.1.1.
                            Bu gerekçelendirme, benim eylemim ile diğer kişilerin eylemleri arasındaki neden-
                         sellik bağları hakkında hipotezler gerektirmez. Sonuç olarak, yukarıda geliştirilen ku-
                         ram, eleştirilmesi kolay bir başka kuram ile karıştırılmamalıdır. Savunmadığım bu ku-
                         rama göre:
                            Kanuna uymak için ilk bakışta genel bir ahlaki yükümlülük vardır, çünkü her itaatsizlik eylemi
                            kötü örnek oluşturacaktır ve dolayısıyla kaos olasılığını artıracaktır.
                         Bu tez, Joseph Raz tarafından aşağıdaki kilit paragrafta eleştirilmiştir: “Bazı felsefeciler
                         [...] kötü bir kanuna dahi itaatsizliğin [...] bir örnek teşkil ettiğini ve bunun diğer insanları
                         itaatsizliğe eğimli hâle getirdiğini göstermeye çalışmışlardır. [...] Dolayısıyla kişinin itaat
                         etme yükümlülüğü vardır.” Ancak “argüman birçok durumda geçerli olsa da diğer birçok
                         durumda ise geçerli değildir. Belirli kişiler tarafından veya belirli koşullarda işlendiğinde
                         gerçekten  insanların  isyan  etmesine  neden  olan  ve  toplumda  kanuna  uyma  eğilimlerini
                         güçlendiren  suçlar  vardır.  Ayrıca  birçok  durumda,  suç  işlendiği  takdirde,  bunun  tespit
                         edilmeden kalacağı önceden neredeyse kesindir. Bu tür suçlar hiçbir şekilde örnek teşkil
                         etmez. Bu nedenle kötü bir örnek oluşturma argümanı, birçok olası suç örneği için geçerli
                         olamaz” (Raz 1979, 237-8). Ancak Raz’ın eleştirisi, kötü örnekler oluşturmanın nedensel
                         sonuçları hakkında hiçbir şey söylemeyen kuramımı etkilememektedir.
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226