Page 222 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 222

5.4 Hukuk ve Ahlak Hakkında Daha Fazla Bilgi                        203

                         D.  Bir İtiraz: Ahlaka Aykırı Kanunlara İlk Bakışta Uyma Yükümlülüğü Olma-
                             ması

                         Bir eleştirmen, kanun hükümlerinin hepsinin değil, yalnızca bazılarının ilk bakışta ahlaki
                         yükümlülükler oluşturduğuna itiraz edebilir. Aşağıdaki örnekleri verebilir. (1) Kişi, örneğin
                         sık kullanılan bir yolun ortasına araba park edilmesini yasaklayan bir kurala uymak için ilk
                         bakışta ahlaki bir yükümlülüğe sahiptir, çünkü bu kuralın ihlal edilmesi her zaman kaos
                         yaratacaktır.  (2)  Her  durumda  olmasa  da  bazı  durumlarda,  sürücü,  kırmızı  ışıkta  durma
                         sinyaline uymak için ilk bakışta ahlaki bir yükümlülüğe sahiptir. Bir ihlal genellikle kaos
                         yaratır, ancak boş bir yolda ahlaki açıdan önemli bir etkiye sahip olmayacaktır. (3) Kişi,
                         örneğin bazı sözleşmelerin yazılı olarak yapılmasını şart koşan bir hukuk kuralına uymak
                         için ilk bakışta ahlaki bir yükümlülüğe sahip değildir. Bu kural “ahlaki açıdan tarafsızdır”.
                         (4) Son olarak, kişi, Yahudilerin “Aryanlarla” evlenmelerini yasaklayan bir Nazi kuralına
                         itaat etmemek için ilk bakışta ahlaki bir yükümlülüğe sahiptir. Bu kural ilk bakışta ahlaka
                         aykırıdır.
                            Nazi kuralına uymanın hiçbir durumda eşitlikle uyumlu olmaması bakımından, bu Nazi kuralı
                            ve buna karşılık gelen ilk bakışta ahlaki eşitlik ilkesi arasında tam bir çatışma olduğunu ekleye-
                            bilir. Bu, her zaman kısmi olan, hiçbir zaman tam olmayan ilk bakışta ahlaki ilkelerin çatışmala-
                            rından farklıdır. Ayrıca Nazi hükmü, her yönüyle düşünülmüş yükümlülükleri belirlemek için
                            yapılan tartma ve dengeleme oyununu asla kazanamaz. Dolayısıyla eleştirmen, böyle bir hükme
                            ilk bakışta ahlaki bir karakter atfetmeyi anlamsız bulabilir.
                              Yine de bu ilk bakışta ahlaki yükümlülük aşağıdaki amaca sahiptir. Nazi hükmünün ah-
                            laki  karşıt  argümanlarla  rekabeti  hiçbir  zaman  kazanamadığı  sonucuna  varmak  için  bir
                            tartma eylemi gerçekleştirilmesi gereklidir. Bu tartma eyleminde, Nazi hükmünün ciddiye
                            alınması gerekecektir. Tartma yapıldıktan sonra (önce değil), hükmün rekabeti kaybettiği
                            sonucuna varılır.
                         Böyle bir eleştirmenin aksine, içeriği ne olursa olsun, herhangi bir kanuna uymak için
                         ilk  bakışta  ahlaki  bir  yükümlülük  olduğunu  varsaydık.  İçerik  son  derece  önemlidir,
                         ancak ilk bakışa dayalı ahlaki yükümlülüklerle değil, yalnızca her yönüyle düşünülmüş
                         ahlaki yükümlülüklerle ilgili olarak önemlidir. Her yönüyle düşünüldüğünde bazı Nazi
                         kurallarına uyulması gerekli değildir, ancak ilk bakışta uyulması gerekli değildir. Belir-
                         siz olan “ilk bakışta ahlaki yükümlülük” ifadesinin bu yorumu, aşağıdaki sonuçlara yol
                         açar: Her yönüyle düşünülmüş ahlaki yükümlülükleri belirlemek için bir tartma ve den-
                         geleme  eylemi  gereklidir.  Belirli  bir  normatif  düzenin  bir  bütün  olarak  yürürlükteki
                         hukuk  olup  olmadığının  belirlenmesi  de  gerekebilir.  Buradan  hareketle,  düzen  değil
                         kaos yaratacak kadar aşırı derecede ahlaka aykırı ise yürürlükteki hukuk olmaz. Yarattı-
                         ğı düzen, kaostan daha kötüyse de yürürlükteki hukuk olmaz; karşılaştırma için aşağı-
                         daki  bölüm  5.8.2.  Ancak  hâlihazırda  hukuken  geçerli  olarak  kabul  edilen  hükümlere
                         uymak  amacıyla  ilk  bakışta  ahlaki bir yükümlülük  oluşturmak  için  bir  tartma  eylemi
                         gerekli değildir. Böyle bir hüküm gerçekten de kötü bir düzen hatta kaos yaratabilir.
                         Ancak bir bütün olarak, tamamen bir düzen üreten bir sisteme ait olduğu ve bu düzen
                         kaostan daha iyi olduğu için kişinin buna uymak için hâlâ ilk bakışta ahlaki bir yüküm-
                         lülüğü vardır.
                            Öte yandan, eleştirmenin daima birincisi bir hukuk kuralının ilk bakışta ahlaki olarak
                         bağlayıcı olup olmadığını belirlemek, ikincisi ise her yönüyle düşünüldüğünde ahlaki
                         olarak bağlayıcı kabul edilip edilmediğini belirlemek için iki tartma eylemi gerçekleş-
                         tirmesi gereklidir.
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227