Page 230 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 230

5.4 Hukuk ve Ahlak Hakkında Daha Fazla Bilgi                        211

                              rıldığını varsayalım. Ayrıca bu devlete dost olan tarafların tamamen kontrolü al-
                              tında olan bir basının, bu kanunun gerçek niteliğiyle ilgili bilgileri örtbas ettiğini
                              varsayalım. Böyle bir durumda, bir muhalif, bu silahların teslim edilmesine engel
                              olmak için olağanüstü önlemlere başvurmayı düşünebilir.
                            c)  Muhatabın muhakemeyi dikkate alma kabiliyetine sahip olmaması. Sözlü olma-
                              yan direniş, eleştirinin muhatabının karar verirken muhakemeyi ciddi bir şekilde
                              değerlendirme  kabiliyetine  sahip  olmaması  durumunda  da  gerekçelendirilebilir.
                              Elbette  yetkililerin  ikna  edilememesi  yeterli  değildir.  Ancak  ikna  edememenin
                              nedeni, yetkililerin eleştiriyi ortadan kaldırmak için ideolojik araçlara sahip olma-
                              ları olabilir (karşılaştırma için: ör. Tranöy 1985, 395-396). Çok dindar olan bir
                              toplumda, örneğin din özgürlüğü ile ilgili öne sürdüğü nedenler dikkate alınma-
                              yan bir liberal, pagan olarak görülebilir. Söylemsel topluluk parçalanır ve münfe-
                              rit  parçalara  veya  “yaşam  biçimlerine”  bölünür.  Sözlü  olmayan  direniş,  kişinin
                              sesini duyurmasının tek yoludur.
                            Bu nedenle sözlü olmayan direnişi değerlendirirken ve bu direnişin farklı türleri ve
                         biçimleri arasında seçim yaparken bu koşullara dikkat edilmelidir. Bazı yazarlar, başka
                         koşulları da formüle etmişlerdir; örneğin sözlü olmayan direnişi, ancak hukuk devleti
                         (Rechtsstaat)  ilkelerine  uygun  olmaları  hâlinde  gerekçelendirilebilir  olarak  değerlen-
                         dirmişlerdir. Karşılaştırma için: ör. Dreier 1981, 201; Singer 1974, 64 ve devamı. Sin-
                         ger, bu kısıtlamanın bazı istisnalarını kabul etmektedir. Bu tür koşullar, aşağıdaki an-
                         lamda özel bir durum olarak yorumlanabilir. Bu koşullar yerine getirilmediği takdirde,
                         itaatsizlik için ahlaki nedenlerin yaygın olması koşulu da yerine getirilmemiş olur. Ay-
                         rıca bu koşullar belirsizliğe meyillidir. Örneğin nelerin hukuk devleti ilkeleriyle uyuşup
                         uyuşmadığını söyleyebilmek için demokrasinin çeşitli ölçütlerinin tartılması gerekmek-
                         tedir.
                            İtaatsizlik için ahlaki nedenlerin yaygınlık derecesi ve tartışmanın önündeki engel-
                         lerin ağırlığı, birlikte, ne kadar güçlü bir direnişin tercih edileceğini belirler. Ancak
                         kanuna uyulması yönündeki ilk bakışa dayalı yükümlülüğün bir sonucu olarak, sözlü
                         olmayan bir direniş eylemi gerçekleştiren kişi, ispat yüküne sahiptir. Eylemini gerek-
                         çelendirebilmesi  gerekir.  Toplumun  diğer  üyelerinin,  muhakemenin  başarıyla  elde
                         edilmiş  olgusal  gerçeklerden  daha  iyi  olduğuna  onu  ikna  etmeye  çalışmak  gibi  bir
                         yükümlülüğü  yoktur  (karşılaştırma  için:  Dreier  1981,  199).  Diğerlerinin  yanı  sıra,
                         sözlü muhakemenin faydasız olduğu sonucunu savunması gerekir. Bazı durumlarda,
                         muhalif, adaletsiz kanunla mücadele etmek için olası tüm hukuki yollara başvurdu-
                         ğunda  ve  başarısız  olduğunda,  bu  savunma  yükümlülüğünü  yerine  getirmiş  olarak
                         kabul edilebilir.
                            Dolayısıyla sözlü olmayan direnişe başvuran muhalif, biri kanunun adaletsiz olduğu
                         sonucuna,  diğeri  ise  muhakemenin  faydasız  olduğu  sonucuna  varmak  için  iki  neden
                         dizisine  erişebilmelidir.  Bu,  bir  karşıtlık  yaratmaz.  Elbette  bir Pol Pot’u,  Pol  Pot’un
                         kolaylıkla ulaşılabilir olmadığına dair nedenler öne sürmek suretiyle ikna etmeye çalış-
                         mak akıl dışı olacaktır. Ancak rasyonel insanlarca kabul edilebilecek nedenlere sahip
                         olunması gerekir. Koşullar kişiyi bu nedenleri belirtmemek zorunda bırakabilir, ancak
                         kişi, imkân tanındığında bu nedenleri sunmaya hazır olmalıdır.
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235