Page 231 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 231

212                                               5. Yürürlükteki Hukuk Nedir?

                         5.5  Hukukun Varlığı Sorunu. Hukuki Realizm


                         5.5 Hukukun Varlığı Sorunu. Hukuki Realizm
                         5.5.1  İlk Düşünceler Axel Hägerström’un Felsefi Başlangıç Noktaları
                         Yukarıda  bölüm  5.4’te  sunulan  kuram,  hukuk  ve  ahlak  arasındaki  ilişkiye  pozitivist
                         yaklaşımın ve doğal hukukun bir sentezidir. Bununla birlikte, yürürlükteki hukuk kura-
                         mı, yürürlükteki hukukun var olma biçimine ilişkin başka tür hususları da içermelidir.
                         Böyle bir kuramın yanıtlaması  gereken  sorular, çoğunlukla  Hukuki  Realizm  geleneği
                         içerisinde formüle edilmiştir. Yakın tarihli hukuk felsefesi, Hukuki Realizmin mirasını
                         görmezden gelme eğilimindedir. Savunacağım üzere, Hukuki Realizm ile aynı görüşte
                         olmamak gerekçelendirilebilir. Ancak bunu görmezden gelmek başka bir şeydir. Huku-
                         ki Realistler özellikle İskandinavya’da, kesinlikle ciddi ilgiyi hak eden çok ileri düzeyde
                         tartışmalar yapmışlardır.
                            Yukarıda  belirtildiği  üzere,  Hukuki  Pozitivizm,  yürürlükteki  hukukun  bağlayıcı
                         olduğu doğal hukuk varsayımını kabul eder, ancak hukuk ile ahlak arasındaki herhan-
                         gi bir analitik bağlantıyı reddeder. Hukuki Realizm, hukukun bağlayıcı gücünün veya
                         geçerliliğinin bilimsel olarak belirlenmesi olasılığını da reddettiği için daha da şüphe-
                         cidir.
                            Yirminci  yüzyılın  başlarından  bu  yana,  Hukuki  Realizm,  başta  Amerika  Birleşik
                         Devletleri  ve  İskandinavya  olmak  üzere  birçok  ülkede  kendini  göstermiştir.  Hukuki
                         Realizmin  gelişim  süreçlerinden  biri  olan,  Hägerström’dan  başlayarak  Olivecrona,
                         Strömberg ve Alf Ross’a kadar uzanan İskandinavya’daki süreci ele almak istiyorum.
                            Uppsala ekolünün kurucusu olan Axel Hägerström, kuramını realite ile ilgili aşağı-
                         daki tezler etrafında inşa etmiştir. Tüm bilgi, gerçek bir şeyle ilgilidir.
                            Karşılaştırma için: Hägerström 1929, 116. Hägerström böylece Kant’ın ayrımı olan,
                         şeyin kendisi ile bize görünen şey arasındaki ayrımını reddetmiştir; karşılaştırma için:
                         a.g.e. 114 ve devamı ve Hägerström 1908, 73 ve devamı.
                            Genel olarak metafizik, metafizikçinin karakteri hakkında hiçbir şey bilmediği, salt
                         kelime dizilerinden oluşur; Hägerström 1929, 136. Metafizik ifadeler kendileriyle çeli-
                         şirler; Hägerström 1964, 42; karşılaştırma için: Bjarup 1980, 152-3. Sonuç: artık meta-
                         fiziğin yıkılması gerektiğini düşünüyorum (preterea censeo metaphysicam esse delen-
                         dam); Hägerström 1929, 111 ve 158. ve: “materyalizm aslında mümkün olan tek dünya
                         görüşüdür”, Hägerström 1964, 299; karşılaştırma için: Bjarup 1980, 153.
                            Sadece bir realite vardır ve zaman ve mekânda bulunan nesneleri içerir. Dolayısıyla
                         insan,  belirli  bir  zaman  boyunca  var  olduğundan  ve  her  zaman  mekânsal  bir  konum
                         işgal  ettiğinden  gerçektir.  Zihinsel  süreçler,  zaman  ve  mekânla  dolaylı  olarak  ilişkili
                         oldukları için vardırlar: Zaman ve mekânda var olan insanlar tarafından deneyimlenir-
                         ler.
                            Hägerström,  iyi  gerekçelendirilmiş  bir  yorumuna  göre,  düşünceler  zaman  ve
                         mekânda var olan insanlar tarafından deneyimlendiğinden, düşüncelerin içeriğinin var-
                         lığını da kabul etmiştir. Bu şekilde, “ejderha” gibi hayali bir kavram dahi vardır. Ayrıca
                         bazı  kavramlar,  zaman  ve  mekânda  var  olan  şeyleri  tanımlamak  için  kullanışlıdırlar
                         (karşılaştırma için: Marc-Wogau 1968, 113 ve devamı).
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236