Page 246 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 246

5.6 Yürürlükteki Hukukun Bir Bileşeni Olarak Normlar                227

                              tün  normlar  sistemini  oluşturduğunu  (karşılaştırma  için:  Raz  1979,  118)  iddia
                              eden  bazı  normları  içerir.  Üstünlük,  hukuki  normun,  hukukla  uyumlu  olmayan
                              diğer tüm normları geçersiz kılması anlamına gelir.
                            Ahlaki normların da bir geçersiz kılabilirlik iddiası vardır; karşılaştırma için: Hare’in
                         bakış açısı anlamında kural koyuculukla ilgili yukarıdaki bölüm 2.5.2. Hukuk ve ahlak
                         arasındaki ilişkinin tanımlanmasının zor olmasının nedenlerinden biri de budur.
                            Yürürlükteki hukuk, hukuk düzeninin kendi hâkimiyet alanında fiziksel güç kullan-
                         ma yetkisi verme konusunda münhasıran hak sahibi olduğunu iddia eden bazı normları
                         da  içerir  (karşılaştırma  için: ör.  Ross 1958,  34; Olivecrona  1971, 271). Bu münhasır
                         hak, yasa dışı güç kullanımını hariç tutmaktadır. Öte yandan, mafya da güç kullanma
                         yetkisi  verme  hakkına  sahip  olduğunu  iddia  etmektedir,  ancak  hukukun  da  bu  hakka
                         sahip olmasıyla bir sorunu yoktur.
                            Hukuki geçerliliğin hukuk normlarının kaynağıyla ve içeriğiyle ilişkisini vurgular-
                         ken,  şekilci  hukuk  görüşünü  (“şekilci”liğin  geniş  anlamında)  ifade  ederiz.  Ancak  bu,
                         yürürlükteki  hukukun  şekilci  bir  tanımının  yeterli  olduğu  anlamına  gelmez.  Hukuk
                         sisteminin geçerliliği için bu sistemin olgusal etkinliği de esastır.


                         5.6.4 Düzenleyici Normlar


                         Yukarıda belirtildiği gibi yürürlükteki hukuk yalnızca davranış normlarını değil, aynı
                         zamanda  kurumsal  olgusal  gerçekler  hakkında  konuşmamıza  imkân  tanıyan  kurucu
                         kuralları da içerir. Davranış normlarından başlayarak, bu ayrımı daha ayrıntılı bir şekil-
                         de tartışmak istiyorum.
                            Davranış normları, düzenleyici normların bir türüdür. Bir düzenleyici norm, (1) bir
                         eylemi veya (2) durumu, öngörülen, izin verilen veya yasaklanmış olarak nitelendirir.
                         Koşullara ilişkin olarak karşılaştırma için: Peczenik 1967, 129 ve devamı; 1968, 117 ve
                         devamı ve 1969, 46 ve devamı. (1970, 27 ve devamı, 9 ve devamı ile 60 ve devamı).
                         Karşılaştırma için: Olivecrona 1971, 219 ve devamı.
                            Birinci durumda, bu bir davranış normudur, örneğin “Bir şey bulan kişi, makul bir
                         gecikme olmaksızın bunu polise bildirmelidir” (İsveç Kayıp Eşya Kanunu’nun 1. mad-
                         desi). İkinci durumda, öngörülen, izin verilen veya yasaklanan durumu belirleyen (buna
                         neden olan eylemi değil) bir hedef normdur.
                            Bazı ahlaki normlar bu nedenle hedef normlardır (ör. “Herkes iyi bir yaşam standar-
                         dı garantisine sahip olmalıdır”). Ancak düzenleyici hukuki normlar, neredeyse her za-
                         man davranış normlarıdır. Bu nedenle “Sosyal yardımlar herkese iyi bir yaşam standardı
                         temin etmelidir” şeklindeki önemli hüküm (İsveç Sosyal Hizmet Kanunu’nun 6. kısmı-
                         nın 2. fıkrasının 1. maddesi) “Toplumsal refah komitesi, herkese iyi bir yaşam standardı
                         temin ederek yardım sağlamalıdır” şeklindeki hukuki normun bir parçası olarak kabul
                         edilebilir.
                            Düzenleyici hukuki normların neredeyse her zaman davranış normları olduğu sonu-
                         cu iki öncülden çıkar: (1) bir hukuki normun eksiksiz bir hukuki birim olarak tanım-
                         lanması (yukarıya bakınız) ve (2) nadir durumlar haricinde, kanunda daima hedeflerin
   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251