Page 274 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 274

5.9 Tüm Hukuki Soruların Tek Doğru Yanıtı?                          255

                            b.  Muhakeme, kişinin objektif olarak (duygusal ön yargılardan azade şekilde) bunun
                              haklı olduğu bilgisini elde edebileceği derecede tutarlıdır.
                            c.  Muhakeme  iradenin, hislerin ve  duyguların  etkisi  altında,  kendiliğinden  kabul
                              edilir.
                            Bazı  pratik  ifadelerin  açık  bir  şekilde  doğru  olabileceği  ihtimalini  dışlamasak  da
                         bunların sayısının, pratik muhakeme yapısını taşıyamayacak kadar az olduğunda ısrar
                         ediyorum. Ayrıca ikinci ve üçüncü olasılığın bir birleşimine de ihtiyaç vardır. Ahlaki
                         muhakeme hem iradeyi hem de hisleri ve duyguları içerir, ancak makul bir insan, müm-
                         kün olduğunca tutarlı muhakemeleri, duygusal olarak kabul etme eğilimine sahiptir.
                         3.  Üçüncü adım, elbette, tartmanın son aşamasında, kişinin yalnızca Muhakeme yoluy-
                            la, objektif olarak ve duygusal ön yargılardan azade şekilde haklı olduğu bilgisini el-
                            de edebileceği derecede açık olan nihai bir varsayımın her zaman var olduğu konu-
                            sunda ısrar etmek için bazı felsefi temeller bulunabileceği içgörüsüyle başlar. Ancak
                            bu tür bir temelcilik, aşağıdaki metafizik varsayımlarla uyumlu değildir.
                            a.  Her yönüyle düşünülmüş eylem nedenlerinin listesi, yalnızca objektif ölçütlerle
                              belirlenemez. Bir insan, bu anlamda özgürdür: Son çare olarak, hangi eylem ne-
                              denlerinin zorlayıcı olduğuna ve hangilerinin olmadığına karar verebilir.
                            b.  Hepimiz, herkes için ortak olan tek bir dünya olduğunu varsayarız. Karşılıklılık
                              doğruluk kuramıyla ilgili zorluklara karşın, dünyadaki bir şeyin, kuramsal öner-
                              meleri doğru ya da yanlış hâle getirdiği varsayılabilir. Bu bağlamda, bir karara
                              yer yoktur. Diğer taraftan, pratik alanda aynı objektifliği beklemeyiz. Bir eylem,
                              bazı kişilerin bakış açısından iyi, bazı kişilerin bakış açısından ise kötü olabilir.
                              İnsan  öldürmemek  gerektiğini  inkâr  eden  bir  kişi  dahi,  diğerlerinden  başka  bir
                              dünyada yaşadığını düşünen bir kişi kadar deli olamaz.
                         Ayrıca bkz. Mackie 1977, 15-49.
                            Ancak bunun, “objektif değerlere olan inancın sıradan ahlaki düşünce ve dilde
                         yerleşik olduğunu kabul eden, ancak bu kökleşmiş inancın yanlış olduğuna inanan
                         bir  hata  kuramı”  anlamına  geldiğini  düşünmüyorum  (a.g.e.  48-49).  Bunun  yerine
                         şunları söylemeyi tercih ederim: Gerekçelendirilebilir değerlere olan inanç, ahlaki
                         düşüncede yerleşiktir. “Gerekçelendirilebilir”in “yüksek düzeyde tutarlı bir kurama
                         dâhil olmak” anlamına gelmesi koşuluyla bu inanç doğrudur. Ancak uyumsuz ahla-
                         ki ifadeler de aynı anda yüksek düzeyde tutarlı kuramlara dâhil edilebildiğinden, bu
                         düşünceye sahip olmak, tüm ahlaki soruların tek bir doğru yanıtı olduğu anlamına
                         gelmez.
                            Bu varsayımların doğru olması hâlinde, varsa sarsılmaz temeller, pratik sonuçları ni-
                         hai  olarak  gerekçelendirmek  için  yeterli  değildir.  Özellikle,  her  yönüyle  düşünülmüş
                         hakları tesis etmek için yeterli değildir.
                            Yine de bir uyarı ile bitirmek istiyorum. Yukarıda ileri sürülen metafizik varsayım-
                         lar, birçok olası metafizik sisteminden birinin bir bileşenini oluşturur; karşılaştırma için:
                         yukarıdaki bölüm 5.5.5. Bu nedenle tartışmalıdırlar. Peki, metafizik olmadan, derin bir
                         şekilde düşünmek mümkün müdür?
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279