Page 275 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 275

256                                               5. Yürürlükteki Hukuk Nedir?

                         5.9.5  Her Yönüyle Düşünülmüş Hukukun Varlığı


                         Bu varsayımlar ışığında, her yönüyle düşünülmüş haklar önceden var olamazlar. Aksi-
                         ne, tartma eylemi ile ortaya çıkarlar. Ancak tartma eylemi tamamen keyfi değildir. Tu-
                         tarlılık fikri ile birlikte, nihai olarak özgür tartma fikrine ihtiyaç vardır.
                            Hâkim yürürlükteki hukuku yorumlarken, bazıları haklarla ilgili olan, birçok soruyla
                         karşı karşıya kalmaktadır. Ancak hakları ele alırken dahi, tarafların hâlihazırda hangi
                         haklara sahip olduğu sorusuyla her zaman ilgilenmez. Bazı durumlarda, söz konusu hak,
                         daha önceden var olmayıp yorumlama anında ortaya çıkar. Şüphesiz hâkimin, hukukun
                         kaynaklarını, toplumsal olarak yerleşik ahlaki normları, geleneksel hukuki muhakeme
                         normlarını ve önceden var olan diğer etmenleri dikkate alması gereklidir. Ancak aynı
                         zamanda, bu etmenleri uzlaştırması (uyumlaştırması) da gerekir. Dolayısıyla nihai ola-
                         rak yalnızca hukuki bilgisine değil, aynı zamanda iradesine ve hislerine de bağlı olan bir
                         tartma ve dengeleme eylemi gerçekleştirmesi gerekir.
                            Bu nedenle hukuki karar vermenin amacı, çeşitli etkenleri tartarak ve dengeleyerek,
                         tarafların haklarını belirlemek ve uygulamak ya da en azından tarafların çıkarlarının ne
                         ölçüde korunması gerektiğine karar vermektir. Tarafların çıkarlarının ne ölçüde korun-
                         ması gerektiğine karar verme süreci, çeşitli hususların tartılmasını ve dengelenmesini
                         gerektirir. Tartma sürecinde kamusal yarar ve politikalar dikkate alınabilir, ancak bunlar
                         hiçbir zaman hakları tamamen göz ardı edecek derecede dikkate alınmaz.
                            Bu görüşün bir sonucu şudur. Yorumlayıcı, yürürlükteki hukuku belirlemek için de-
                         ğer yargılarını kullandığında, yorumunun başkalarınca uygun bulunacağını bekler. Do-
                         layısıyla yorumlanan hukukun herkes için aynı olduğunu varsayar. Bu beklenti bazen
                         karşılanır, bazen ise karşılanmaz. Dolayısıyla üç farklı hususu ele almamız gerekir:
                         1.  Toplumsal olarak yerleşik hukuk,
                         2.  Herkes için aynı olan, yorumlanan hukuk ve
                         3.  Her biri hukukun farklı bir yorumunu öneren, çeşitli öneriler kümesi.
                            Yorumlanan hukuk herkes için aynı olabilir, çünkü hukuku yorumlayan kişiler, bir-
                         birine oldukça benzerler. Aynı hukuki paradigmayı paylaşırlar. Başka bir deyişle, ben-
                         zer  kavramları  kullanırlar  ve  benzer  rasyonellik  ideallerine  inanırlar,  yorumlamanın
                         yürürlükteki  hukuku belirlemeyi  amaçlaması  gerektiğini  varsayarlar ve  hukukun kay-
                         nakları, hukuki yöntem, hukuki güvenlik ve adalet konularında benzer bir görüşe sahip-
                         tirler; karşılaştırma için: yukarıdaki bölüm 3.3.3.
                            Bununla birlikte, bazı durumlarda, hepsi rasyonelliği amaçlasa da yorumlama öneri-
                         leri farklılık gösterebilir. Yorumlayıcıların benzerliği sınırlı olduğundan, böyle bir du-
                         rum  ortaya  çıkabilir.  Hukuki  kavramlar,  rasyonellik,  hukuki  yöntem  vb.  hakkındaki
                         görüşleri benzerdir, ancak aynı değildir.
                            Sonuç olarak, yorumlanan hukuk daha önceden var olmayıp yorumlama anında orta-
                         ya çıkar. Dolayısıyla yorumlayıcı ifade, gerçek anlamda doğru olamaz, çünkü yorumla-
                         nan hukuku oluşturmakta olup açıklamamaktadır.
                            Tüm bunlar, her türlü ahlaki ve hukuki hak ve genel olarak her türlü ahlaki ve hu-
                         kuki sonuç hakkında söylenebilir. Bununla birlikte, belirli bir ahlaki sorunun tek bir
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280