Page 47 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 47

28      1. Hukuki Muhakeme İkilemi: Ahlaki Değerlendirme mi Yoksa Hukukun Tanımlanması mı?

                            alınmamış olması veya belirsiz ya da yetersiz bir şekilde ele alınmış olması nedeniy-
                            le davayı karara bağlamayı reddeden bir hâkimin cezai sorumluluğunu düzenleyen
                            Fransa Medeni Kanunu’nun 4. maddesi, buna örnek olarak verilebilir.

                            Hukuki yorumlamanın (örneğin kanunların yorumlanması, emsal kararların yorum-
                         lanması vb.) hukuki güvenliği teşvik etmesi, bu kapsamda hukuki kararların öngörülebi-
                         lirlik ile diğer ahlaki hususlar arasındaki makul bir uzlaşmaya uygun olmasını sağlaması
                         doğrultusundaki gereksinim iki etkenle açıklanabilir: hukuki yorumlamanın pratik nite-
                         liği (aşağıdaki madde 1) ve hukuki yorumlamanın resmî yetki kullanımı ile bağlantısı
                         (madde 2).
                         1.  Hukuki yorumlama önemli kararları etkilediğinden, insanların hukuki yorumlamanın
                            sadece kanunun lafzına değil, aynı zamanda ahlakın gereklerine de uygun olmasını
                            beklemeleri doğaldır.
                         Genel olarak yorum, kişinin (1) bilgiyi edinmesine ve iletmesine (kuramsal yorumlama)
                         ve (2) insanları etkilemesine (uygulamalı yorumlama) yardımcı olur. Kuramsal yorum-
                         lama edebiyat eleştirisinde, tarihsel araştırmalarda ve çevirmenlerin, aktörlerin, müzis-
                         yenlerin vb. çalışmalarında ortaya çıkar. Uygulamalı yorumlama ise, her şeyden önce
                         hukuki, teolojik ve siyasi ideolojileri karakterize eder.
                         2.  Hukuki yorumlamanın pratik önemi, hukuk düzeninin yetki kullanımıyla yakından
                            ilişkili olmasından kaynaklanmaktadır. Bir hukukçu, yetkiyi kullanan kurumlar tara-
                            fından oluşturulan otorite metinlerini yorumlar. Ayrıca yorumlayanın kendisi de yet-
                            ki kullanan kurumun bir bileşenidir.
                            Peki neden kanunu ahlaki gereksinimlere uyarlamak için yorumlamayı kullanıyoruz?
                         Uyarlamanın  yasal  mevzuatta  değişiklik  yaparak  sağlanması  daha  iyi  olmaz  mı?  Bu
                         soruyu yanıtlarken, bir hâkimin ahlaki değerlendirmelerinin karakteri ve mesleki beceri-
                         leri dikkate alınmalıdır.
                         1.  Kanun  koyucu,  gelecekte  uygulamada  ortaya  çıkabilecek  tüm  durumları  önceden
                            öngöremez veya kabul edilebilir bir şekilde düzenleyemez. Hukuk uygulamasında,
                            diğer şeylerin yanı sıra, belirli türdeki bir kararın adil olup olmadığı sorusuna ilişkin
                            değerlendirmelerin somut davalarda yapılması, soyut davalara daha göre gerçekten
                            de daha kolaydır.
                         2.  Hukuki muhakeme yöntemi, tarihsel gelişimi sürecinde, kanunun lafzının ve ahlaki
                            gereksinimlerin tartılması ve dengelenmesi amacına uyarlanmıştır. Hâkim, bu yön-
                            temi somut davalara uygulama konusunda, herhangi bir yasama organının sahip ola-
                            bileceğinden çok daha fazla pratik deneyime sahiptir.
                         Bu durum, antik çağlardan bu yana kabul edilen bir gerçektir. Örneğin Roma Cumhuri-
                         yeti’nde, praetor, hâkime, hüküm verilecek davada antik Roma hukukunun (ius civile)
                         gereksinimlerinin  karşılandığına  dair  kurgusal  bir  varsayımda  bulunma  emri  verebil-
                         mekteydi. Böylelikle, yargısal uygulama ile yakın ilişki içinde hareket eden praetorlar,
                         tamamen yeni bir hukuk sistemi geliştirmişlerdir. Orta Çağ İngilteresi’nde de kısmen
                         benzer bir gelişim yaşanmıştır.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52