Page 87 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 87

68                                               2. Ahlaki Yargıların Rasyonelliği

                            Bir kişi, mümkün olan en iyi tartma eylemini gerçekleştirmeyi hedefliyorsa, söz ko-
                         nusu sonucun lehinde ve aleyhinde olan, mümkün olduğunca çok sayıda ilgili nedeni
                         göz önünde bulundurmalı ve bunların göreceli ağırlıklarını belirlemelidir. Kişi böylelik-
                         le objektif olarak en iyi tartma eyleminin, söz konusu sonuca ilişkin tüm ilgili nedenleri
                         ve  ilgili  tüm  karşı  argümanları  (karşı  yöndeki  sonucun  nedenlerini)  dikkate  aldığını
                         varsayabilir.
                            Kişinin;
                         1.  ahlaki dilin kullanımı hakkında daha fazla bilgiye,
                         2.  diğer  insanların,  çeşitli  gerçek  ve  farazi  durumları  ahlaki  olarak  nasıl  yargıladığı
                            konusunda daha iyi bilgiye,
                         3.  kişinin gelecekteki durumlara ilişkin kendi değerlendirmesine dair daha fazla netliğe
                            ve
                         4.  kişinin çeşitli ahlaki sorularla ilgili kendi yargıları arasındaki mantıksal bağlantı
                            hakkında daha fazla bilgiye sahip olması durumunda, belirli bir eylemin ilk ba-
                            kışta iyi ve zorunlu olduğu sonucunun lehinde ve aleyhinde olan tüm akla gelen
                            nedenleri içeren eksiksiz bir listeyi objektif olarak (duygusal ön yargılardan aza-
                            de şekilde) belirlemek için tüm bu bilgileri kullanabileceği hipotezi yanlışlanmış
                            değildir. Bu şekilde genişletilmiş bir nedenler ve karşı argümanlar listesinin ek-
                            siksiz olması, bu listeye daha fazla neden ya da karşı argümanın eklenemeyeceği
                            anlamına gelir.
                         Bu, diğerlerinin yanı sıra, yukarıda tartışılan ahlaki kuramlar ve ölçütler için de geçerli-
                         dir.  Dolayısıyla  kişinin  daha  fazla  bilgiye  sahip  olması  durumunda,  objektif  olarak
                         (duygusal  ön  yargılardan  azade  şekilde)  tüm  akla  gelen  ahlaki  kuramları  ve  ölçütleri
                         içeren eksiksiz bir liste oluşturabileceği hipotezi yanlışlanmış değildir.
                         Şimdi, argüman gereği, kişinin söz konusu eylemin (sadece ilk bakışta değil) her yönüy-
                         le düşünüldüğünde iyi ve zorunlu olduğu sonucuna varması için yeterli koşulu belirle-
                         yebileceğini varsayalım. Bir veya birden fazla ahlaki nedenin bu sonuç için yeterli bir
                         koşul olması, düşünülebilecek hiçbir karşı argümanın daha  ağır basmadığı anlamına
                         gelir.
                            Böyle bir yeterli koşul, (1) değerlendirilen duruma uygulanabilen, yerleşik veya yeni
                         oluşturulmuş, ilk bakışta ahlaki ölçütlerin ve kuramların eksiksiz bir listesinden ve (2)
                         bu durumdaki ölçütlerin ve kuramların göreceli ağırlığını belirleyen ifadelerin eksiksiz
                         bir listesinden oluşacaktır.
                            Emin olmak için şu argüman öne sürülebilir:
                         1.  İyilik ve zorunluluk için akla gelen nedenlerin ve yeterli koşulların böyle eksiksiz
                            listeleri sınırlı olamaz ve
                         2.  Sonsuz bir liste belirlemenin hiçbir yolu yoktur.
                            İlk tez, her ne kadar akla yatkın olsa da felsefi olarak tartışmalıdır. Daha da önemlisi,
                         ikinci  tez  muhtemelen  yanlıştır.  Modern  matematikte,  sonsuz  kümelerle  başa  çıkmak
                         için araçlar bulunmaktadır. Benzer şekilde, sonsuz bir ahlaki nedenler listesi belirlemek
                         için sonlu bir yöntem bulmak mümkün görünmektedir.
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92