Page 82 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 82

2.4 Tartma ve Dengeleme                                              63

                         saatte  50  kilometreyi  geçmemesi  gerektiğini  düzenlemektedir.  Bu  hükmün  ışığında,
                         saatte 49 kilometre veya 20 kilometre hızla gidilmesinin bir önemi yoktur. Kişi her iki
                         durumda da uygun şekilde sürmüş olacaktır. Bir kural, bir insan eylemini kurala uygun
                         veya kurala aykırı olarak nitelendirir. Bu niteleme usulünün önemli bir özelliği, “ve-
                         veya” “0 ya da 1” şeklinde iki elemanlı bir yapıya sahip olmasıdır. Öte yandan değer
                         ilkesi, az ya da çok, belli bir dereceye kadar hayata geçirilebilecek bir ideal belirler. Bir
                         eylemi, bir kişiyi vb. ilkenin ışığında az ya da çok mükemmel olarak nitelendirir. İlke,
                         derecelendirilmiş yeterliliğin mihenk taşıdır. Bu yeterlilik usulü iki elemanlı olmayıp az
                         ya da çok kademeli bir niteliğe sahiptir.


                         2.4.2  Her Yönüyle Düşünülmüş Pratik İfadeler


                         Kişi, farklı değer ilkelerinin (veya değer ifadelerinin) tartılması ve dengelenmesiyle elde
                         edilen en iyi uzlaşıyı takip etmek konusunda her yönüyle düşünülmüş ahlaki bir yüküm-
                         lülüğe sahiptir.
                            Pratik bir ifade ancak kişi bu ifadeyi dile getirerek, artık aksi sonucu gerekçelendiren
                         nedenleri dikkate alamayacağını beyan ederse kesindir. Kültürümüz, kesin ahlaki ifade-
                         lerin, her yönüyle düşünülmüş ahlaki ifadeler olmasını gerektirir.
                            Bu gerekliliği daha net ifade edebilmek için aşağıdaki ayrıma ihtiyaç vardır.
                            Pratik bir ifade, ancak ve ancak (a) ahlaki olarak ilgili tüm koşullara, bu kapsamda
                         etik, faydacı ahlak, ahlaki ilkeler, haklar ve yükümlülükler, erdemler, adalet vb. hakkın-
                         daki pratik muhakeme ile ilgili tüm olgusal gerçeklere ve (b) tutarlı muhakemenin tüm
                         ölçütlerine ilişkin hususların desteğine tam manasıyla sahipse her yönüyle düşünülmüş
                         bir niteliğe sahiptir (karşılaştırma için: aşağıdaki bölüm 4.1). Hiçbir insan, her yönüyle
                         düşünülmüş ifadeleri formüle etmek için yeterli kaynağa tam manasıyla sahip değildir.
                            Kültürümüz, kesin ahlaki ifadelerin geniş anlamda her yönüyle düşünülmüş niteliğe
                         sahip  olması  kaydıyla  bizi  bu  ifadeleri  onaylamaya  zorlar.  Pratik  bir  ifade,  ancak  ve
                         ancak  (a)  mümkün  olduğunca  çok  sayıda  ilgili  ahlaki  koşulları  dikkate  alan  ve  (b)
                         mümkün  olduğunca  çok  sayıda  tutarlı  muhakeme  ölçütlerini  dikkate  alan  hususların
                         desteğine sahipse geniş anlamda her yönüyle düşünülmüş olarak kabul edilir.
                            Burada, “mümkün olduğunca çok” ifadesi, hiçbir ahlaki değerlendirmenin ve tutarlı
                         muhakeme ölçütünün bağımsız olarak yeterli olmadığını, bu türden diğer ölçütlere ve
                         diğer  değerlere  karşı  tartılması  gerektiğini  göstermektedir.  Örneğin  acil  bir  durumda,
                         zaman alan bir ahlaki muhakeme yapmak yerine, ölümcül bir tehlike altındaki bir kişiyi
                         bir an önce kurtarmamız gerekir.
                            Mantıksal olarak uyumsuz eylemler, aynı zamanda her yönüyle düşünülmüş iyi ey-
                         lemler olamazlar. Kişinin, mantıksal olarak uyumsuz eylemleri aynı zamanda gerçek-
                         leştirmesi yönünde kesin bir yükümlülüğü de olamaz. Örneğin A, B’ye kesinlikle 100
                         kron  ödemek  zorundaysa,  A’nın  bunu  yapmak  zorunda  olmaması  mantıksal  olarak
                         imkânsızdır. Bu nedenle, mantık her yönüyle düşünülmüş pratik ifadelere uygulanabilir.
                         Bu minvalde, bunlar, ilk bakışa dayalı ifadelerden farklıdır (karşılaştırma için: yukarı-
                         daki bölüm 2.3.3).
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87