Page 85 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 85

66                                               2. Ahlaki Yargıların Rasyonelliği

                            olup tartılacak benzersiz bir grup değerlendirme ile karakterize edilir. Şöyle bir şey
                            söyleyebiliriz: s 1 durumunda, e 1 ölçüsünde yerine getirilen v 1 değeri, e 2 ölçüsünde
                            yerine getirilen v 2 değerinden önce gelir ve s 2 durumunda tersi ilişki geçerlidir: e 2 öl-
                            çüsünde yerine getirilen v 2 değeri, e 1 ölçüsünde yerine getirilen v 1 değerinden önce
                            gelir.
                         2.  Bireysel durumların ahlak türleri hâlinde sınıflandırılabileceği varsayılabilir. Böyle
                            bir türe ait tüm durumlar aynı şekilde tartılır. Bu hâlde, genel olarak S 1 türünden bir
                            durumda, e 1 ölçüsünde yerine getirilen v 1 değerinin, e 2 ölçüsünde yerine getirilen v 2
                            değerinden  önce  geldiğini  vb.  söyleyebiliriz.  Bu  varsayım  altında,  genel  bir  kural
                            veya genel bir değer ifadesi, aşağıdaki anlamda, diğer koşulların aynı olduğunun ka-
                            bulüyle, her yönüyle düşünülmüş bir karaktere sahip olabilir: Koşullar değişmeksizin
                            kalır ve ahlaki olarak ilgili hiçbir şey meydana gelmezse, bu durumda kişi, her za-
                            man kuralı takip etmelidir veya ahlaki olarak ilgili tüm koşullar aynı kalırsa, bu du-
                            rumda belirli bir türdeki bir nesne iyidir, vb.
                            Bu varsayımlar arasında seçim yapmak kolay değildir. Ama ikincisi tercih edilse bi-
                         le, her yönüyle düşünüldüğünde yine de hiçbir genel kuralın sonsuza kadar bağlayıcı
                         olamayacağı iddia edilebilir. Her yönüyle düşünüldüğünde, genel bir değer ifadesi de
                         sonsuza kadar doğru olamaz. Bu nedenle, geleceğin daima ahlaki olarak ilgili hâle gelen
                         yeni koşullar ortaya çıkarabileceği iddia edilebilir.
                            Bu sebeple, gelmiş geçmiş en iyi felsefi zihinlerin bile tartmanın içeriğini kesin ola-
                         rak belirleyen bir hesap oluşturmayı başarabileceğini düşünmüyorum.



                         2.4.4 Kuralların Tartılması

                         Yalnızca ilkeler değil, bazı kurallar da sadece bir ilk bakışta yükümlülük yaratır. Bu
                         hem ahlaki hem de hukuki kurallar için geçerlidir.
                            Örneğin kişi, insanları öldürmemelidir. Ahlaki kural, ilk bakışta her türlü öldürmeyi
                         yasaklar ancak her yönüyle düşünüldüğünde, belirli bir bireyin öldürülmemesi gerekti-
                         ğini belirtirken, istisnalar öngören diğer kurallara da dikkat edilmesi gerekir; örneğin bir
                         savaşta  saldırganlar  savunma  amacıyla  öldürülebilir.  Her  yönüyle  düşünülmüş  ahlak
                         daha sonra temel kural ve istisnalardan oluşan bir kompleks tarafından belirlenir. Yuka-
                         rıdaki bölüm 2.3.3’te, genel ahlaki iyilik kuramlarında ayrıntılı olarak açıklanmış kural-
                         larla ilgili diğer örnekleri tartıştım.
                            Bu tür istisnaları belirlemenin doğal yolu, çeşitli hususların tartılması ve dengelen-
                         mesidir.  Makul  bir  politikacı,  örneğin  seçmenlerin  tercihlerini  takip  etmenin,  insan
                         yeteneklerinin  gelişimini  kabul  edilemez  derecede  engellemediğinden  veya  yerleşik
                         toplumsal  uygulamaların  doğasında  bulunan  bazı  önemli  mükemmellik  standartlarını
                         bertaraf etmediğinden emin olmalıdır. Bu politikacının tercihleri, yeteneklerin gelişti-
                         rilmesini, yerleşik mükemmellik standartlarını vb. en iyi şekilde tartma ve dengelemeyi
                         izleme  bakımından  her  yönüyle  düşünülmüş  bir  yükümlülüğü  bulunmaktadır.  Aynı
                         şekilde, kişinin ilk bakışta ülkesini savunma görevi ve belki diğer bazı hususlarla birlik-
                         te her yönüyle düşünüldüğünde, öldürme yasağını en iyi şekilde tartması ve dengeleme-
                         si gerektiği söylenebilir.
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90