Page 223 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 223

GENEL BİR RASYONEL PRATİK SÖYLEM TEORİSİ ÖNERİSİ

                            Bu kurallar yine de anlamsız değillerdir. (Diğer söylem kuralları da
                        dahil olmak üzere) (2.1) – (2.3) dikkate alındıklarında kabul edileme-
                        yecek olan gerekçelendirmeler, geçersiz sayılacaklardır. Normatif ifa-
                        delerin doğruluğu için bu kurallar, diğer söylem kuralları ile birlikte
                        olumsuz hipotetik bir kriter oluştururlar. Daha sorunlu olan ise bu ku-
                        ralların pozitif bir kriter olarak oynadığı roldür. Bu kuralların gerçek-
                        leşmiş veya gerçekleşmekte olan tartışmalara ilişkin bir kriter olma iş-
                        levleri ile hipotetik tartışmalara ilişkin bir kriter olma işlevleri arasında
                        bir ayrım yapılmalıdır. Tartışmaların söz konusu olduğu her zaman
                        (2.1) – (2.3), sadece yaklaşık olarak yerine getirilebilirler. Dahası, bun-
                        ların yerine getirilmesi hususunda yanılma ihtimali de daima mevcut-
                        tur. (2.1) – (2.3)’ün optimum bir seviyede yerine getirilmeleri halinde
                        bile geçici bir kriter oldukları hala söylenebilir. Pozitif hipotetik bir kri-
                        ter olarak işlev görmeleri halinde ise tüm ilgililerin tartışma davranışları
                        hakkındaki tahminlerinin bilinmesi gerekir. Bunun için de önemli öl-
                        çüde ampirik bilgi gerekir. Bu tahminler belirsiz olduğu sürece pozitif
                        hipotetik kriter belirsiz olacaktır. Ancak bu belirsizlik, söz konusu kri-
                        teri anlamsız kılmaz. Yalnızca, bu kriter yardımıyla bulunmuş olan so-
                        nuçların değiştirilebilir olduğunu kanıtlar.

                            (2.1) – (2.3)’ün, söylem taraflarının haklarının ve imkanlarının hak-
                        sız bir şekilde sınırlandırılmasını eleştirmek için araç olması, bu kural-
                        ların normatif ifadelerin doğrulukları için bir kriter olmalarına bağlıdır.
                        Başka sınırlandırmaların olması ya da hiçbir sınırlandırmanın olmaması
                        durumunda, ideal koşullarda da gerçekleşecek bir sonuca ulaşmak için
                        daha büyük bir fırsat sunan böyle sınırlandırmalar haklı görülebilir. Bu
                                             49
                        kurallar, uygulamayla  ve organizasyonel düzenlemelerle yaklaşılabi-
                        lecek bir ideali de tanımlarlar. Gerek sınırlandırmaların kontrol edilme-
                        sinde gerekse belirli durumlarda bu ideale yaklaşmanın hangi ölçüde



                        49    Önerilen sekiz eğitim modelinin yanı sıra böyle bir uygulamanın nasıl mümkün
                            olabileceğine ilişkin bkz. O. Ludwig / W. Menzel, Diskutieren als Gegenstand
                            und Methode des Deutschunterrichts, in: Praxis Deutsch, Heft 14 (1976), S. 13-
                            22.

                                                                                        221
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228