Page 226 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 226
HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ
veya tartışılmayan bir ifadeden veya normdan, ancak bir neden göste-
rildiği takdirde şüphe edilebilir. Yani, bir şeyin söylem konusu olabil-
mesi için ya iddia edilmesi ya da gerekçeler gösterilerek sorgulanması
gerekir:
(3.2) Tartışma konusu olmayan bir ifadeye veya norma karşı çıkan
her kişi, bir neden sunmalıdır.
Sonuçta, bir konuşmacının karşı taraftan sürekli başka nedenler ta-
56
lep etmesi kabul edilemez. Karşı tarafın nedenleri çabucak tükenecek-
tir. Eğer karşı taraf, gerekçelendirme kuralının gerektirdiği şeklinde bir
neden sunmuşsa, o kişi sadece karşı argümanlara yanıt vermekle yü-
kümlü olacaktır:
(3.3) Bir argüman ortaya koyan her kişi, karşı bir argüman olması
durumunda başka argümanlar ortaya koymakla yükümlüdür.
(2.2.b) ve (2.2.c), her konuşmacının istediği iddiayı, kendi tutum-
larıyla, istekleriyle ve gereksinimleriyle ilgili olan ifadeleri de söyle-
mine eklemesine her zaman izin verir. Her kişi her zaman, hava durumu
hakkında iddialarda bulunmak ve bu konudaki düşüncelerini açıklamak
gibi, tartışılan sorunla hiçbir bağlantısı olmayan iddialar ve ifadeler su-
nabilir. Bu tür ifadeleri tamamen dışlamak şart değildir. Bu ifadeler sa-
dece ara sıra ortaya çıktıklarında tartışmaya zarar vermezler. Bu ifade-
lerin ne zaman dışlanması gerektiği ise söylemin katılımcılarına bıra-
57
kılmalıdır. Yalnızca ilgili olan şeylerin ifade edilmesini talep etmek,
söylem teorisinin neyin ilgili olduğunu söylemesini ve ilgili olmayan
ifadeleri dışlamasını talep etmek olacağından yine amaca uygun olma-
yacaktır. İlgiyi değerlendirmek keza argümanı ileri süren kişiye kalır.
Aşağıdaki şu kural böylece ortaya çıkar:
56 Bkz. J. L. Austin, Other Minds, in: Philosophical Papers, S. 84: “Eğer ‘Bu yeterli
değil’ diyorsanız, aklınızda az ya da çok kesin bir eksiklik olmalı […]. Şayet en
azından zorlandığınızda belirtmeye hazır olduğunuz kesin bir eksiklik yoksa o
zaman ‘Bu yeterli değil’ demeye devam etmek aptalca (acayip) olur.”
57 Böylesi bir talep için bkz. H. P. Grice, Logic and Conversation, S. 34.
224