Page 226 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 226

HUKUKİ ARGÜMANTASYON TEORİSİ

                        veya tartışılmayan bir ifadeden veya normdan, ancak bir neden göste-
                        rildiği takdirde şüphe edilebilir. Yani, bir şeyin söylem konusu olabil-
                        mesi için ya iddia edilmesi ya da gerekçeler gösterilerek sorgulanması
                        gerekir:

                            (3.2) Tartışma konusu olmayan bir ifadeye veya norma karşı çıkan
                                  her kişi, bir neden sunmalıdır.

                            Sonuçta, bir konuşmacının karşı taraftan sürekli başka nedenler ta-
                                                 56
                        lep etmesi kabul edilemez.  Karşı tarafın nedenleri çabucak tükenecek-
                        tir. Eğer karşı taraf, gerekçelendirme kuralının gerektirdiği şeklinde bir
                        neden sunmuşsa, o kişi sadece karşı argümanlara yanıt vermekle yü-
                        kümlü olacaktır:

                            (3.3)  Bir argüman ortaya koyan her kişi, karşı bir argüman olması
                                  durumunda başka argümanlar ortaya koymakla yükümlüdür.

                            (2.2.b) ve (2.2.c), her konuşmacının istediği iddiayı, kendi tutum-
                        larıyla, istekleriyle ve gereksinimleriyle ilgili olan ifadeleri de söyle-
                        mine eklemesine her zaman izin verir. Her kişi her zaman, hava durumu
                        hakkında iddialarda bulunmak ve bu konudaki düşüncelerini açıklamak
                        gibi, tartışılan sorunla hiçbir bağlantısı olmayan iddialar ve ifadeler su-
                        nabilir. Bu tür ifadeleri tamamen dışlamak şart değildir. Bu ifadeler sa-
                        dece ara sıra ortaya çıktıklarında tartışmaya zarar vermezler. Bu ifade-
                        lerin ne zaman dışlanması gerektiği ise söylemin katılımcılarına bıra-
                                                                              57
                        kılmalıdır. Yalnızca ilgili olan şeylerin ifade edilmesini  talep etmek,
                        söylem teorisinin neyin ilgili olduğunu söylemesini ve ilgili olmayan
                        ifadeleri dışlamasını talep etmek olacağından yine amaca uygun olma-
                        yacaktır. İlgiyi değerlendirmek keza argümanı ileri süren kişiye kalır.
                        Aşağıdaki şu kural böylece ortaya çıkar:



                        56    Bkz. J. L. Austin, Other Minds, in: Philosophical Papers, S. 84: “Eğer ‘Bu yeterli
                            değil’ diyorsanız, aklınızda az ya da çok kesin bir eksiklik olmalı […]. Şayet en
                            azından zorlandığınızda belirtmeye hazır olduğunuz kesin bir eksiklik yoksa o
                            zaman ‘Bu yeterli değil’ demeye devam etmek aptalca (acayip) olur.”
                        57    Böylesi bir talep için bkz. H. P. Grice, Logic and Conversation, S. 34.


                        224
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231