Page 100 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 100

4.3 Retorik Alanı ve Değer-Bilişselcilik Arayışı                     85

                         adaletin  sağlanmasının  davaya  dâhil  olan  kişilerin  öznel  niteliğine  değil,  yalnızca  bu
                         kişiler  tarafından  sunulan  argümanlara  dikkat  etmesi  gerektiği  yönündeki  oldukça
                         önemsiz bir anlam dışında, bir hâkimin hukuki takdir yetkisini yönlendiren çerçevenin
                         bir parçası olamaz.
                            Aarnio, Perelman’ın evrensel kitle kavramına atıfta bulunarak hukukun nasıl anlam-
                                                                                             35
                         landırılacağına ve yorumlanacağına dair bir hukuki iddianın hitap ettiği kitleyi tanımlar :
                            Evrensel kitle, aydınlanmış kişilerden yani nedenleri kullanma konusunda usta kişilerden oluşur.
                            Bu, hiç kimsenin evrensel kitleye hitap etmeyi düşünemeyeceği, böylece üyelerinin her birinin
                            fiilen ilgili konuda bir duruşa sahip olabileceği anlamında ideal bir kitledir.
                         Aarnio, bir yandan somut ve ideal bir kitle ile diğer yandan evrensel ve belirli bir kitle
                         arasındaki  iki  ayrımı  daha  ortaya  koymaktadır.   Perelman’ın  yeni  retoriği  açısından
                                                                 36
                         bakıldığında, bir yandan ideal ve evrensel bir kitle ile diğer yandan somut ve belirli bir
                         kitle arasındaki fark kendiliğinden aşikâr olmaktan uzaktır. Ayrıca Aarnio, Perelman’ın
                         evrensel  kitlenin  tanımına  ilişkin  değer-bilişselci ve  değer-nesnelci  bir konuma bağlı
                         olduğunu savunur :
                                       37
                            Perelman’ın evrensel kitle kavramında önemli olan, değer yargılarının da onda nesnel bir nitelik
                            kazanmasıdır.  Böylece  Perelman,  bir  değer  yargısının  ancak  her  (rasyonel)  insan  bunu  kabul
                            edebildiğinde rasyonel olarak haklı olduğu varsayımını yapar. Değer yargıları, evrensel kitlenin
                            onay testini başarıyla geçerlerse, deneysel gerçekliğe ilişkin önermelere verilene benzer rasyo-
                            nel bir haklılık kazanırlar. (...) Bir evrensel kitlede, bir değer yargısının bile rasyonel takdir yet-
                            kisiyle ve kitlenin nihayetinde uzlaşmaya varacağı şekilde gerekçelendirilebileceği fikrini kabul
                            edersek, bilişselci bir değerler kuramını desteklemiş oluruz. Yukarıda belirtildiği üzere, Perel-
                            man’ın tez çalışması böyle bir olasılığa işaret ediyor gibi görünmektedir. Bu, [anlaşmazlık ko-
                            nusunda] bilgiyi artırarak, evrensel kitlenin iki ayrı üyesinin sahip olduğu başlangıçta birbirin-
                            den ayrı iki bakış açısının bir araya getirilebileceği anlamına gelmektedir.
                         Yine de Aarnio’nun bu Perelman okuması eleştiriye neden olabilir çünkü Perelman’ın
                         evrensel kitle fikrinin, iddia edilen değer-bilişselcilik ya da değer-nesnelcilik varsayımı-
                         na bağlı olması gerekmez.
                            Aarnio’ya göre bir somut kitle hem evrensel hem de belirli olabilir. Somut ve evren-
                         sel bir kitle, zamanın t anında yaşayan tüm insanları kapsar. Ortak bir evrensel değerler
                         kümesine  bağlı  olacak  somut  bir  kitleye  sahip  olma  fikri  hiç  gerçekçi  olmadığından,
                         böyle bir kategorinin açıkçası hukuki argümantasyonda uygulama alanı yoktur. Somut
                         ve belirli  bir  kitle,  bir  üniversite  dersinin  katılımcıları,  bir  mahkemenin  jürisi  veya
                         önünde yasama taslaklarına ilişkin argümanların sunulduğu parlamento yasama komite-
                         si üyeleri gibi sınırlı sayıda dinleyiciden oluşur. Böyle bir durumda, konuşmacı tarafın-
                         dan ileri sürülen hukuki yoruma ilişkin cümle, dinleyiciler açısından ya kabul edilebilir
                         ya da kabul edilemez iken, manipülasyon, zorlama ya da başka tür irrasyonel argüman-
                         tasyonun  kullanılması,  kitleyi  etkileme  aracı  olarak  göz  ardı  edilmemiştir.  Aarnio’ya
                         göre böyle bir argümantasyon anlayışı kabul edilemez, çünkü bu, vatandaşların hukuki
                         korunma konusundaki meşru beklentilerine saygı göstermemektedir.

                         35   Aarnio, Laintulkinnan teoria, s. 279. (İtalik yazılar Aarnio’ya ait olup çevirisi bu çalışmanın yazarı
                            tarafından yapılmıştır.) - Burada Aarnio’nun kitabının orijinal Fince baskısını kullanıyorum.
                         36   Aarnio, The Rational as Reasonable, s. 221-225; Aarnio, Laintulkinnan teoria, s. 280-283.
                         37   Aarnio, Laintulkinnan teoria, s. 279, 282. (İtalik yazılar Aarnio’ya ait olup çevirisi bu çalışmanın
                            yazarı tarafından yapılmıştır.)
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105