Page 97 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 97

82           4. “Aşikâr ile İrrasyonel Arasında”: Yeni Retorik ve Hukuki Argümantasyon Kuramı

                         luğunun  tahsisi,  (b)  vatandaşlar  arasında  etkin  biçimde  korunan  hukuki  hakların  ve
                         hukuki  görevlerin  tahsisi  ve  (c)  toplumdaki  kıt  kaynakların  tahsisi  için  benimsenen
                         ilkelere  atıfta  bulunarak,  hukuki  düzenleme  ve  karar  verme  konusuyla  ilgili  nispeten
                         ayrıntılı bilgiler, bu tür hukuki argümantasyonun hedeflenen ideal, evrensel kitlesinde
                         aranabilir. Tarih, edebiyat, din veya sanat ve estetik çalışmalarındaki profesyonellerle
                         ilgili olarak, durum, yine hedeflenen evrensel kitleden istenen bilgi türüne göre farklı
                         olacaktır.
                            Dahası, bilimin, felsefenin ya da hukuk analizinin söylemsel alanları bile içsel olarak
                         homojen  olmayıp,  aksine  her  biri  dünyada  “ne  olduğu  hakkında”  farklı  kuramsal  ön
                         koşullara sahip olan birbirinden ayrı entelektüel okullara, dallara, hareketlere veya ince-
                         lenmekte  olan  konulara  ilişkin  yaklaşımlara  ayrılırlar.  Bilimsel  ve  felsefi  realizmin
                         temel ilkelerine bağlı bir bilim insanı, dünyayı, görüngübilimin, söz gelimi, saf bilgiye
                         ulaşma çabası veya metinsel hermeneutiğin geleneklere ve kültürel ön anlayışa duyarlı-
                         lığı ya da ekonomi yasalarının, toplumun ideolojik yüzey düzeyindeki yapısı üzerinde
                         duran herhangi bir görüngü karşısında öncelikli olduğu Marksist hukuk ve toplum anla-
                         yışı  temel  öncüllerini  benimsemiş  olan  meslektaşından  radikal  şekilde  farklı  görür.
                         Hukuki realist için hukuk, mahkemelerin ve diğer yetkililerin kararları ile ortaya çıkan
                         toplumsal bir olgudur. Bahsi geçen diğer felsefi alternatifler için hukuk, hukuki görün-
                         gübilimin tercih edilmiş olması durumunda, kendiliğinden aşikâr olarak; hukuki herme-
                         neutik benimsenmişse geleneğe dayalı ve dilsel bir olgu olarak; ya da Marksist bir hu-
                         kuk ve toplum yaklaşımının tercih edilmesi durumunda, ekonominin daha temel yasala-
                         rının ideolojik yüzey düzeyinde yansıması olarak tasavvur edilir.
                            Kuşkusuz, diyelim ki Amerikan ya da İskandinav hukuki realizminin, hukuk görün-
                         gübiliminin, hukuki hermeneutik ya da Marksist bir hukuk ve toplum anlayışının taraf-
                         tarlarının her birinin hukuk anlayışını ve evrensel kitle kavramını son derece farklı te-
                         rimlerle tanımlamakta olduğunu söylemeye gerek yoktur. Benzer şekilde, hukuk poziti-
                         vizminin temsilcileri de hukuku ve hukuki argümantasyonun ölçütlerini, doğal hukuk
                         felsefesi geleneğinde benimsenenden çok farklı bir biçimde görmektedirler. Perelman’ın
                         evrensel  kitlesinin  Batı  épistémè’si  altındaki  çeşitli  okumaları  ve  bunun  sonucunda
                         ortaya çıkan hayli çeşitlendirilmiş geçerli argüman koşulları için ortak olan şey, Jürgen
                         Habermas’ın ideal bir konuşma durumunun ön koşulu olarak belirttiği üzere, asılsız ön
                         yargıya  başvurma,  argümantasyonda  tehdit  veya  başka  bir  zorlamanın  kullanılması,
                         yalanların ve yanlış bilgilerin kasıtlı olarak yayılması, konuşmacının resmî otoritesine
                         başvurulması veya kitleyi irrasyonel yollarla manipüle etmenin diğer türleri gibi argü-
                         mantasyon kitlesini etkilemenin bazı gayri meşru araçlarının kınanması ve dışlanması-
                         dır. Yine de bir evrensel kitle önünde hukuki argümantasyonda meşru bir adım olarak
                         sayılacak  olan  şey,  büyük  ölçüde  konuşmacı  tarafından  benimsenen  özel  rasyonellik
                         kavramına ve konuşmacının düşündüğü şekliyle hedeflenen evrensel kitle içinde benim-
                         senen dünya görüşünün öncüllerine bağlıdır.


                         4.3  Retorik Alanı ve Değer-Bilişselcilik Arayışı


                         4.3 Retorik Alanı ve Değer-Bilişselcilik Arayışı
                         Perelman’ın  yeni  retorik  üzerine yazdığı yazılarda ve Aulis  Aarnio’nun  hukuki  argü-
                         mantasyon kuramına katkılarında,  argümantasyon kitlesi kavramı hayati  önem  kazan-
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102