Page 109 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 109

94                     5. Felsefi Pragmatizm: Sosyal Etkileri Işığında Değerlendirilen Hukuk

                                                       9
                         doğruluk kuramına doğru evrilmiştir.  Toplumda geniş bir onay almış olan kavrayışlar,
                         bilimsel  açıklama  ve  günlük  eylemler  için  de  temel  oluşturması  bakımından  yararlı
                         olduklarını göstermiştir.
                            Modern  semiyotiğin  kurucularından  ve  bilimsel  mantığın  gelişmesinde  önemli  bir
                         isim olan Charles S. Peirce, bilimsel yönteme konulan ölçütleri tanımlamaya çalışarak
                         doğruluk ve bilgi konularına yaklaşmıştır. Peirce, ilk olarak, bir bilim insanının ilk dü-
                         şüncelerine  ve  ön  yargılarına  inatla  bağlı  kaldığı,  herhangi  bir  karşıt  kanıt  karşısında
                         gözlerini kapattığı bilimsel olmayan bağlanma yöntemini reddetmiştir. İkincisi, otorite
                         yönteminin  ister  dinî  ister  hukuki,  isterse  başka  türden  olsun,  iddia  edilen  otoritenin
                         yanlışlanamazlığının bir garantisi olmadığından, bilimsel bir yöntemin ölçütlerini karşı-
                         lamadığını savunmuştur. Üçüncüsü, Peirce, Descartes’in ünlü çıkarımı olan cogito, ergo
                         sum  (düşünüyorum,  öyleyse  varım)  ünlü  çıkarımında  öne  sürülen  a priori  yöntemi,
                         mutlak  surette  kesin  bilginin  ögelerine  yönelik  insan  aklının  alkış  tutulan  erişimine
                         dayandığı için reddetmiştir. Peirce’a göre felsefi metafiziğin durgun hâli ve asırlık so-
                         runlarının birçoğunun en iyi felsefi problem çözme çabaları karşısındaki sert direnişi,
                         böyle bir a priori yöntemin doğasında var olan zayıflıkları gözler önüne sermektedir.
                         Ayrıca başlangıçta kendiliğinden aşikâr ya da a priori birçok doğrunun daha sonra yan-
                                             10
                         lış olduğu kanıtlanmıştır.
                            Bilimsel olmayan bağlanma yöntemini, otorite yöntemini ve a priori yöntemi redde-
                                                                                         11
                         den Peirce, bir bilimsel yöntem kavramını aşağıdaki dört ilkeyle özetlemektedir :
                            (a) soruşturma konusunun özellikleri araştırmacının kendi görüşlerinden bağımsızdır; (b) bilim-
                            sel bilgi, araştırmacı ile soruşturma konusu arasındaki karşılıklı etkileşimde yürürlüğe sokulur;
                            (c) bilim; dogmalara, inanca, vahye, otoriteye veya sezgiye dayanamaz ancak bilimdeki bilginin
                            kaynağı ve ölçütleri, son çare olarak, tam olarak soruşturma konusunun sahip olduğu deneyime
                            dayanmaktadır; (d) soruşturmanın konusu hakkında geçerli bilgi edinmek mümkündür ve bilim
                            camiası bu bilginin kalitesi konusunda anlaşmaya varabilir.
                         Doğruluk, bir bilim insanı ile bir dizi ampirik gözlem arasında var olan ilişkinin çıktısı-
                         dır. Bilimsel bilgi, kamuoyunun söz ve eleştirisine açık olması nedeniyle uzun vadede
                         kendi kendini düzelticidir: Bilimsel soruşturma sırasında yapılan herhangi bir hata, so-
                         ruşturmanın  konusuyla  ilgili  daha  doğru  ampirik  kanıtlar  sağlandığında,  nihayetinde
                                                                       12
                         bilim camiası tarafından düzeltilme eğiliminde olacaktır.  Bu nedenle, en azından pren-
                         sip olarak belirli bir düşünce ya da bilgi ögesinin geçerliliği konusunda nihayetinde bir
                         fikir birliğine varmak mümkündür.
                            Peirce’ın bilgi fikri yanlışlanabilirdir: her entelektüel duruş veya düşünceye meydan
                         okunabilir ve bunların bazı yeni deneyimsel kanıtlarla hatalı olduğu muhtemelen kanıt-
                         lanabilir. Geçerliliği bilimsel testlere karşı tamamen bağışık veya etkili bir şekilde di-
                         rençli olacak hiçbir kendinden aşikâr doğru yoktur. Peirce için doğruluk, bir fikre veya
                         düşünceye bağlı mutlak bir niteliktir. Bazı görüngülerle ilgili akla gelebilecek tüm am-


                         9   Rescher, “Pragmatism”, s. 710.
                         10   Peirce, Pragmatism and Pragmaticism (Pragmatizm ve Pragmatikçilik), s. 233-242
                         11   Peirce, Pragmatism and Pragmaticism, s. 242-244: Niiniluoto, Johdatus tieteenfilosofiaan (Bilim
                            Felsefesine Giriş), s. 83.
                         12   Niiniluoto,  Johdatus tieteenfilosofiaan:  Käsitteen- ja teorianmuodostus (Bilim Felsefesine Giriş:
                            Kavram ve Kuram Oluşumu), s. 83-84.
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114