Page 182 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 182

8.3 Bir Topluluğun Üyeleri Arasında Karşılıklı Beklentiler Kümesi   167

                         (R)    R, S’deki bir düzenleyici kuraldır, eğer
                                (1)  S’nin üyeleri genellikle R’ye uyuyorsa;
                                (2)  S’de,  R’nin  S’de bir düzenleyici kural olduğuna  dair karşılıklı  bir  inanç
                                    varsa ve
                                (3)  [madde] (2), [madde] (1)’in en azından kısmen bir nedeniyse.
                         Lagerspetz’e göre, bir tanım kuralının genel şekli (= TK) aşağıdaki gibidir :
                                                                                     33
                         (TK)    R, S’deki bir tanım kuralıdır, eğer
                                (1)  S’nin üyeleri genellikle a’ları F’ler olarak kabul ediyorsa;
                                (2)  S’de, a’ları F’ler olarak tanımlayan bir tanım kuralı R olduğuna dair karşı-
                                    lıklı bir inanç varsa ve
                                (3)  [madde] (2), [madde] (1)’in en azından kısmen bir nedeniyse.
                         Bir tanım kuralı yerine, daha bilindik olan kurucu kural terimi kullanılabilir.
                            Ek olarak, Lagerspetz aşağıdaki çıkarım kuralını veya akıl yürütme kuralını vermek-
                         tedir (= AK) :
                                   34
                         (AK)   R, S’de, R’yi S’deki bir kural olarak tanımlayan bir R-değil kuralı varsa, S’de
                         bir kuraldır.”
                         Birlikte ele alınan üç (R), (TK) ve (AK) kuralı, S’deki bir kuralın varlığı (veya belki
                         de daha çok geçerliliği)  için bir gerek ve yeter koşuldur. Ancak S’de “var” (ya da,
                         yine, “geçerli”) terimi, hukuki bir kuralın varlığı (ya da geçerliliği) tartışmalı bir konu
                         olduğundan, hukuki bağlamda belirsizdir. Başka bir deyişle, hukuki pozitivizm altın-
                         daki bir normun sistemik geçerliliğine, hukuki realizm altındaki “pratikteki hukuk”un
                         ampirik etkililiğine  ve  doğal  hukuk  felsefesi  altındaki  herhangi  bir  hukuki  normun
                         aksiyolojik adaletine  dayanan,  birbirini  dışlayan  bir  dizi  hukuki  geçerlilik  kuramı
                               35
                         vardır.   Lagerspetz  için  sosyal  kurumlar,  mevcut  ve  birbirine  kenetlenmiş  kurallar
                                  36
                         sistemidir.
                            Lagerspetz gibi Hollandalı bilim insanı Govert den Hartogh da (ancak daha az bi-
                         çimsel bir analiz çerçevesi benimseyerek) teamülcülüğün, bir topluluğun üyeleri arasın-
                         daki iç içe geçmiş karşılıklı beklentiler ve iş birlikçi eğilimler şeklindeki iki ölçüt ile
                         tanımlamıştır. Teamülcülük kavramına iş birlikçi eğilimler unsurunun eklenmesi, Hol-
                         mes’un  hukukun  öngörüsü  kuramına  göre  ilgisiz  “kötü  adam”ı  hukuk  alanının  dışına
                         çıkarma etkisine sahip gibi görünmektedir. Holmes’un potansiyel hukuk ihlalcisi, yürür-
                         lükte  olan  kanunların  içeriği  ile  ilgili  olarak  hâkimlerle  bir  dizi  karşılıklı  beklentiyi
                         paylaşabilir, ancak kesinlikle hâkimlerle aynı iş birlikçi eğilimlere bağlı değildir. Aksi-
                         ne,  kötü  adam,  iş  birlikçi  eğilimler  fikrinden  sapan  kanunlara  uyma  yanılsamalarını
                         kasıtlı olarak yıkmaktadır.


                         33   Lagerspetz, A Conventionalist Theory of Institutions, s. 23. (İtalik vurgu sonradan eklenmiştir.)
                         34   Lagerspetz, A Conventionalist Theory of Institutions, s. 23.
                         35   Wróblewski, The Judicial Application of Law (Hukukun Yargısal Uygulaması), s. 75-85; Aarnio,
                            The Rational as Reasonable (Sağduyu Olarak Rasyonel), s. 33-46.
                         36   Lagerspetz, A Conventionalist Theory of Institutions, s. 23.
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187