Page 205 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 205

190               9. “Die Rechtssätze in ihrem systematischen Zusammenhang zu erkennen” …

                         koyucu”  rolünde  hareket  ediyormuş  gibi  davayı  çözmesi  tavsiye  edilir.  Öte  yandan
                         Fuller’a  göre, öncelikle hukukun  toplum odaklı,  amaca  yönelik  arka  plan öncüllerine
                         başvurulmaksızın hukuki argümantasyon bile mümkün değildir. Fuller’ın gördüğü gibi,
                         Hart’a göre, bir hukuk kuralının özünün ve gölgesinin semantiğini tanımlayan hukukun
                                                               40
                         doğal amacıdır, yoksa, bunun tam tersi değildir.
                            Almanya’da daha öncesinde de Serbest Hukuk Akımı, Begriffsjurisprudenz tarafın-
                         dan son derece inşai bir hukuk bilimi anlayışının formalist ve kavramsalcı öncüllerine
                         saldırmıştı. Puchta’nın ve diğer hukuki formalistlerin konuyla ilgili tutumlarının aksine,
                         hukuk kuralları, her zaman bir miktar serbest takdir yetkisi alanını kanun uygulayacak
                         olan hâkime veya yetkiliye bıraktığından, hâkimin hukuki takdir yetkisi tümdengelimli
                         tasımlamalara  veya  mantıksal-kavramsal  hesaplamalara  tabi  tutulamamıştır.  Hart  için
                         bu, bir hukuk kuralının gölgesini ifade etmektedir. Bu nedenle, hâkimler sadece yürür-
                         lükte olan yasayı keşfetmekle kalmaz, aynı zamanda kararları ile aktif olarak hukuku
                         yaratırlar.
                                 41
                            Serbest  hukuk  akımının  toplumda  yaygın  olan  toplumsal adalete duygusuna
                         (Rechtsgefühl) ya da değer bilincine (Wertfühlen) vurgu yapma konusundaki açık radi-
                         kalizmi, hukuk doktrinindeki aşırı formalizmin kısmen azaltılmasına yardımcı olmasına
                         rağmen, hukuk mesleği mensupları arasında hiçbir zaman geniş bir zemin kazanmamış-
                         tır. Von Jhering’in Interessenjurisprudenz’indeki durum oldukça farklıydı. Hukukçula-
                         rın,  hukukun  doğası  gereği  çıkar  yüklü  niteliği  fikrine  itibar  etmeleri,  serbest  hukuk
                         akımının aşırılıklarına nazaran çok daha kolaydı.  Hâkimin serbest hukuk akımı kap-
                                                                 42
                         samındaki yaratıcı rolü, Avrupa’daki sosyolojik hukukbilim ile yakın benzerlik göster-
                         mektedir ve aslında Eugen Ehrlich’in yaşayan hukuk (lebendes Recht) üzerine yazdığı
                                                                             43
                         yazılar, her iki entelektüel akımın da altında konumlandırılabilir.  Dahası, Fransız bilim
                         insanı François Gény’ye (1861-1959) göre, biraz gevşek bir şekilde tanımlanmış da olsa
                         ilham  alınan  “serbest  bilimsel  araştırma”  (libre recherche scientifique)  fikri,  hukuki
                         formalizmde ya da sistem odaklı hukuki kavramsalcılıkta yapılacak herhangi bir alıştır-
                                                                   44
                         ma pahasına hukuki analizin temelini oluşturacaktır.

                         40   Hart,  “Positivism  and  the  Separation  of  Law  from  Morals”  (“Pozitivizm  ve  Hukuk  ile  Ahlakın
                            Ayrılması”); Fuller, “Positivism and Fidelity to Law - A Reply to Professor Hart” (“Pozitivizm ve
                            Hukuka Bağlılık - Profesör Hart’a Bir Cevap”). - Karşılaştırma için: Tamanaha, Beyond the Forma-
                            list-Realist Divide, s 168-170.
                         41   Rudolf  von  Jhering’in  “pragmatist  bir  hukukbilimine  dönüşme”  düşüncesi,  yani  formalist  hukuk
                            ekolündeki yıllarından sonra menfaatlerin hukukbilimi ve Philipp Heck, Heinrich Stoll ve Rudolf
                            Müller-Erzbach’ın  önceki  menfaatlerin  hukukbilimi  ile  ilgili  olarak,  karşılaştırma  için:  Larenz,
                            Methodenlehre der Rechtswissenschaft, s. 46-58; Wieacker, Privatrechtsgeschichte der Neuzeit, s.
                            574-579; Oscar Bülow, Eugen Erhlich, Hermann Kantorowicz (yani Gnaeus Flavius takma adıyla)
                            ve Hermann Isay’ın serbest hukuk akımı ile ilgili olarak, karşılaştırma için: Larenz, Methodenlehre
                            der Rechtswissenschaft, s. 59-62; Wieacker, Privatrechtsgeschichte der Neuzeit, s. 579-581.
                         42   Larenz, Methodenlehre der Rechtswissenschaft, s. 62. - Temel terimler olan Rechtsgefühl (adalet
                            duygusu) ve Wertfühlen (hukuk bilinci) öncelikle Hermann Isay tarafından benimsenmiştir.. Karşı-
                            laştırma için: Larenz, Methodenlehre der Rechtswissenschaft, s. 61.
                         43   Ehrlich, “Freie Rechtsfindung und freie Rechtswissenschaft” (“Serbest Yargılama ve Serbest Hu-
                            kuk Bilimi”); Ehrlich, “Soziologie und Jurisprudenz” (“Sosyoloji ve Hukuk”).
                         44   Bergel,  Méthodologie juridique  (Hukuk Metodolojisi),  s.  249-253;  Bouckaert,  Boudwijn,  “Gény,
                            François (1861-1959)”.
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210