Page 208 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 208

Bölüm 10
                         Doğal Hukuk Felsefesi: Toplumsal Adalete ve
                         Toplumdaki Siyasi Ahlaka Tabi Olan Hukuk














                         10.1 Doğal Hukuk Felsefesinin Gelişimi


                         10.1 Doğal Hukuk Felsefesinin Gelişimi
                         Analitik hukuki pozitivizm, John Austin’in belirttiği üzere, hukukun biçimsel geçerliliği
                         ile  ahlaki  eleştirisi  ya  da  erdemi  ile  erdemsizliği  arasında  keskin  bir  ayrım  yapmayı
                                      1
                         amaçlamaktadır. Hukuk  sistemi,  egemen  hükümdar  tarafından  parlamentoda  yasalaş-
                         tırma ve hukukun diğer kurumsal kaynakları şeklinde yayımlanan biçimsel olarak geçer-
                         li hukuk kurallarından oluşurken, farklı olgu dizilimleri ile ilgili olarak hukukun içeriği-
                         ni egemen yasa koyucunun niyetine göre belirlemek ise hukuk mesleğinin bir görevidir.
                         Hukukun eleştirilmesine ilişkin her türlü değer yüklü yargı, üzerinde düşünmeleri için
                         (ancak teknik hukuki analizde değil) ahlak felsefesi, dinî çalışmalar, siyaset felsefesi ve
                         doğal hukuk felsefesi ile uğraşanlara bırakılması gerekiyordu.  Benzer şekilde, analitik
                                                                           2
                         hukuki realizm, mahkemelerin ve diğer yetkililerin etkin korumasından yararlanan hu-
                         kuki haklara ve hukuki yükümlülüklere atıfta bulunarak, hukuku, mahkemeleri ve diğer
                         yetkililerin vardığı tekil kararların bütünü olarak görmektedir. Hukuk, buna göre hem
                         pozitivistler hem de realistler için toplumsal değer ya da ideal değil, toplumsal olgudur.
                            Doğal hukuk felsefesi, kendisini hem hukuki pozitivizmden hem de hukuki realizm-
                         den uzaklaştırmayı amaçlar. Hukuku, (mutlak) dinî, toplumsal veya siyasi adalet ölçüt-
                         lerine bağlı olarak tanımlar. Hukuk kavramı bu şekilde tanımlandığında, hukukun geçer-
                         liliği ve ahlaki değeri ile ilgili her türlü soru derinden iç içe geçmiştir.
                            Doğal hukuk felsefesi, mantıksal-kavramsal  olarak  pozitif  hukuktan önce  var olan
                         hukukun, pozitif olmayan, a priori niteliklerine ve yasa koyucunun ya da mahkemelerin
                         kurumsal irade oluşumu pahasına hukukun değer yüklü, ahlaka bağlı niteliklerine vurgu
                         yaparken, modern hukuk düşüncesindeki diğer iki ekol ile benzerlik taşımaktadır. Birin-


                         1   “Kanunun  varlığı  bir  şeydir;  onun  değeri  ya  da  değersizliği  başka  bir  şeydir.  Var  olduğu  ya  da
                            olmadığı bir sorgulamadır; kabul edilen bir standarda uygun olduğu ya da olmadığı ise farklı bir
                            sorgulamadır. Fiilen var olan bir kanun, sevmiyor olsak da ya da tasvip ettiğimizi veya etmediğimi-
                            zi düzenlediğimiz metinden farklılık gösterse de bir kanundur.” Austin, The Province of Jurispru-
                            dence Determined (Hukukun Belirlenmiş Alanı)  [Türkçe  çevirisi,  çev.  Ülker  Yükselbaba,  Saim
                            Üye, Umut Koloş, Tekin Yay. (2015)], s. 157.
                         2   Kelsen, Reine Rechtslehre (1960), s. 1 ve devamı.
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213