Page 213 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 213

198   10. Doğal Hukuk Felsefesi: Toplumsal Adalete ve Toplumdaki Siyasi Ahlaka Tabi Olan Hukuk

                         10.2 “eine wertfreie Beschreibung ihres Gegenstandes” - Hans
                              Kelsen’in Saf Hukuk Kuramının Doğal Hukuk Felsefesine Karşı
                              Koyması

                         10.2 “eine wertfreie Beschreibung ihres Gegenstandes” - Hans Kelsen’in Saf Hukuk …
                         Hans  Kelsen’in  Saf Hukuk Kuramı,  hukuki  doktrinin  ve  hukuki  analizin,  bir  hukuk
                         sisteminin geçerli normlarına atıfta bulunarak, nesnesinin değer yargısından bağımsız
                                   12
                         bir tanımına  ilişkin meşru görevlerinin kısıtlanmasına yol açacak şekilde, hukuk bili-
                         minin epistemolojisi ve metodolojisi ile ilgili son derece titiz ölçütlere dayanmaktadır.
                         Bir hukuk bilim insanının, eğer kendi bilimsel güvenilirliğini korumak istiyorsa, yürür-
                         lükte  olan  hukuk  normlarının  değer  yargısından  bağımsız  tanımlamasına  kendine  ait
                         değerlendirme içeren yargılarını eklemesine, hatta, değer yargısından bağımsız hukuk
                         biliminin  değer  yüklü  hukuk  politikasına  dönüşmesine  yol  açacağından,  bu  normlara
                         göre semantik olarak olası yorumlama sonuçları arasında herhangi bir tercih sırası sun-
                         masına bile izin verilmez.
                            Hatta Kelsen, Reine Rechtslehre (Saf Hukuk Kuramı) [Türkçe çevirisi, çev. Ertuğrul
                         Uzun, Nora Kitap Yay. (2016)] adlı eserinin ikinci baskısının ön sözünde, uygulanabilir
                         tüm sosyal ve siyasi ideolojiler karşısında hukuk anlayışının kanıtlanmış değer yargısına
                         kayıtsızlığı ve açıklığıyla övünmüştür: saf hukuk kuramının, Kelsen’in zihninde de aynı
                         şekilde hatalı konumlandırılmış olan birbirini dışlayan birçok siyasi ideolojiden eleştiriler
                         almış olması gerçeği, kendisi için, belirlenmiş olan hedeflere ulaştığının en iyi kanıtıydı.
                         Kelsen,  çeşitli  eleştirel  incelemelerde  saf  hukuk  kuramının,  değerlendirenin  ideolojik
                         tercihlerine veya sevmediklerine bağlı olarak, liberal, faşist, sosyal demokrat, bolşevist,
                         katolik, protestan, ateist, hatta anarşist bir hukuk anlayışı olduğu şeklinde, birbiriyle çeli-
                         şen ideolojik konumları ifade ettiği yönünde yaftalandığına dikkat çekmiştir.  Kelsen’in
                                                                                      13
                         düşüncesine göre, bu tür yaftaların hepsi eşit derecede yersizdi, çünkü saf hukuk kuramı,
                         açıkça, tüm sosyal, siyasi ve dinî ideolojiler karşısında tamamen tarafsız olmayı amaçlı-
                         yordu ve öyle görünüyordu ki, bunu da başarmıştı. Kelsen, saf hukuk kuramının, kuramı
                         eleştirenlerden aldığı eleştirinin çeşitlendirilmiş ve karşılıklı olarak birbirini çürüten karak-
                         terinin, onun anlayışının doğru olduğunu kanıtladığı sonucuna varmıştır.


                         12   “Obgleich die Rechtswissenschaft Rechtnormen und sohin die durch sie konstituierten Rechtswerte
                            zum Gegenstand hat, sind doch ihre Rechtssätze - so wie die Naturgesetze der Naturwissenschaft -
                            eine wertfreie Beschreibung ihres Gegenstandes.”  (“Hukukbilim,  hukuk  normları  ve  dolayısıyla
                            bunlar tarafından oluşturulan hukuki değerlerle ilgilense de, hukuki önermeler, doğa bilimlerinin
                            doğal  yasaları  gibi  nesnelerinin  değer  içermeyen  bir  açıklamasıdır.”)  Kelsen,  Reine Rechtslehre
                            (1960), s. 84. (İtalik vurgu sonradan eklenmiştir.) Karşılaştırma için: Kelsen, Pure Theory of Law
                            (Saf Hukuk Kuramı), s. 79. Kelsen’in ana eserinin İngilizceye çevirisi, herkesin bildiği üzere, ol-
                            dukça kötüdür. Özellikle, “Rechtssätze” (yani hukuki önermeler) temel terimi, metnin orijinal ver-
                            siyonuna başvurabilecek kadar Almanca bilmediği sürece, okuyucuyu kesinlikle anlamdan uzaklaş-
                            tıracak şekilde “hukukun kuralları” olarak çevrilmiştir.
                         13   Kelsen, Reine Rechtslehre (1960), s. V; Kelsen, Reine Rechtslehre (1934), s. XII- XIII. - Kelsen
                            elbette  Yahudi  kökenliydi  ve  1938  yılında  Avusturya’nın  Almanya’ya  ilhakının  ardından  önce
                            1933’te  Avusturya’ya,  sonra  1940  yılında  Avusturya’dan  ABD’ye  göç  etmek  zorunda  kalmıştı.
                            1945 yılında Kelsen, General Theory of Law and State (Genel Hukuk ve Devlet Kuramı) adlı çalış-
                            masını, yani daha önceki iki kitabı olan Allgemeine Staatslehre (Genel Devlet Kuramı) (1925) ve
                            Reine Rechtslehre (1934) adlı eserlerinin ilk baskısının İngilizce çevirisini yayımlamıştır. Kelsen
                            1973 yılında ölmüştür.
   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218