Page 215 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 215

200   10. Doğal Hukuk Felsefesi: Toplumsal Adalete ve Toplumdaki Siyasi Ahlaka Tabi Olan Hukuk

                         rın kendilerinden istenenin ne olduğunu bilme ya da aşina olma imkânına sahip olmaya-
                         cakları şekilde gizli kanunlar içerebilir mi? Kanunlar, nesnel standartlara göre değerlen-
                         dirildiğinde,  insan  çabasıyla  elde  edilemeyecek  türden  bir  davranış  gerektirebilir  mi?
                         Kanunlar,  bazı  davranışları  yasaklarken,  aynı  zamanda  bunları  vatandaşlardan  talep
                         etmek  suretiyle  muhataplarından  çelişkili  davranışlar  talep  edebilir  mi?  Bir  yandan,
                         mevzuatta  düzenlendiği  şekliyle  “kitaplardaki  hukuk”  ile  diğer yandan  mahkemelerin
                         fiilen uygulamaya koydukları şekliyle “pratikteki hukuk” arasında çözülemez bir çelişki
                         olabilir  mi?  Hukukun  içeriği,  dünün  kanunlarının  bugün  için  tamamen  hukuk  tarihi
                         olduğu ve yarına bakıldığı zaman bugünün kanunları için de aynı şeyin geçerli olacağı
                         ölçüde değişken ve sürekli bir akışkanlık içerisinde olabilir mi?
                            Doğal hukuk felsefesini tercih eden Amerikalı bir hukuk felsefecisi olan Lon L. Ful-
                         ler (1902-1978), yukarıdaki soruların her birini The Morality of Law (Hukukun Ahlakı)
                         [Türkçe çevirisi, çev. Engin Arıkan, Tekin Yay. (2016)] adlı eserinde olumsuz olarak
                         yanıtlamıştır. Fuller’ın düşüncesine göre, hukuk, H. L. A. Hart ve hukuki pozitivizmin
                         diğer savunucularının iddia ettiği gibi, ağırlıklı olarak dilsel veya semantik bir görüngü
                         değil, doğası gereği amaca yönelik ve toplumla uyumlu bir görüngüdür. Thomas Aqui-
                         nas’ın natüralist hukuk felsefesinde olduğu gibi, Fuller’ın doğası gereği amaca yönelik,
                         toplum temelli hukuk kavramının kökenleri Aristoteles’in felsefesine kadar uzanabilir.
                         H.  L.  A.  Hart’ın  iddia  ettiğinin  aksine,  yasama  organı  bile  hukuki  takdir  yetkisinde
                         özgür  olmayıp,  yasama  ya  da  yargı  yetkilerine  sahip  herhangi  bir  kurumsal  otorite,
                         kendi takdir yetkisinde, Fuller’ın hukuka içkin ahlak ya da hukuku mümkün kılan ahlak
                                                     16
                         olarak adlandırdığı şey ile bağlıdır.
                            Fuller, yasa koyucunun, hukuka içkin ahlakın oluşturan ve ihlali durumunda amaçla-
                         nan yasama eyleminin başarısız olmasına neden olacak en az sekiz kurala uyması gerek-
                         tiği argümanını ileri sürmektedir. Fuller’ın ölçütleri aşağıdaki gibidir:
                                                                                 17
                         (1)  Genellik:  hukuk  kuralları  genel  nitelikte  olmalı  ve  kanun  olarak  nitelendirilmek
                            üzere yalnızca belirli bir dava için özel olarak hazırlanmamalıdır.
                         (2)  Kanunların Uygun Şekilde İlan Edilmesi: hukuk kurallarının, bunlardan etkilenenler
                            tarafından kamuya açık şekilde bilinir hâle getirilmemesi, normun muhataplarının
                            kanuna uymasını imkânsız kılacaktır.
                         (3)  Geriye Dönük Olmama:  geriye  dönük  kurallar  gelecekteki  eylemlere  rehberlik
                            edemez ve hatta, onları sürekli bir geriye dönük değişim tehdidi altına soktuğu için,
                            uygun ileriye dönük etkisi olan kuralların güvenilirliğini de azaltır.
                         (4)  Semantik Olarak Netlik:  hukuk  kuralları,  bunlardan  etkilenenler  için  anlaşılabilir
                            olmalıdır.
                         (5)  Çelişmezlik: bir hukuk kuralı, muhataplarından, aynı hukuk düzeninin diğer geçerli
                            hukuk kurallarının kendilerinden aynı anda istedikleri ile çelişen davranış türünü ta-
                            lep edemez.


                         16   Fuller, The Morality of Law, s. 33 ve devamı.
                         17   Fuller, The Morality of Law, s. 33-94 ve özel olarak s. 39. Fuller’ın yoğun hukuk retoriğine göre bu
                            başarısızlıklar “felakete giden sekiz ayrı yol” olarak tanımlanmaktadır. Fuller, The Morality of Law,
                            s. 39. - Karşılaştırma için: Hart, “Lon L. Fuller: The Morality of Law”, s. 349-353.
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220