Page 222 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 222

10.4 “Doğal Hukuk Doktrininde Sağduyunun Özü” - H. L. A. Hart’ın Doğal Hukukun …   207

                            Fuller, doğal hukuk anlayışını tür olarak usuli veya kurumsal olarak adlandırmıştır. 37
                         Ayrıca, kanunların uygun şekilde ilan edilmesi dışında, hukuka içkin ahlakı oluşturan
                         ölçütlerin, yasa koyucudan daha katı taleplerde bulunacak ödev ahlakını değil, yalnızca
                         gaye ahlakını  ifade  ettiğini  de  kabul  etmiştir.  Bu  nedenle,  Fuller’ın  kurumsal  hukuk
                         ahlakı ve Hart’ın asgari doğal hukuk içeriği, her ikisi de en geniş anlamıyla yasa koyu-
                         cuya hitap eden ve ihlali mevzuatın veya hukuki yargılamanın amaçlanan sonucunu az
                         ya da çok kusurlu ve etkisiz hâle getirecek bir teknik normlar topluluğu olarak yorumla-
                         nabilir.  Bu  nedenle,  bir  yasa  koyucunun  gaye  ahlakına  uymamasından  kaynaklanan
                         sonuç, Fuller’ın kendisinin yazdıklarının aksine; “belki de geçersiz bir sözleşmenin hâlâ
                         bir tür sözleşme olduğu söylenebilecek olan Pickwickçi anlamda olması dışında, hiçbir
                                                                                38
                         şekilde bir hukuk sistemi olarak adlandırılmayan bir şey” değildir.  Fuller’ın hukuka
                         içkin  ahlakın  bazı  ilkelerine  tam  olarak  ulaşamayan,  mükemmel  olmayan  bir  hukuk
                         sistemi, yine de bir hukuk sistemi olacaktır.
                            Kanunların usulüne uygun olarak ilan edilmesi şartı dışında, geriye dönük etkisi olan
                         ceza hukuku, içsel olarak çelişkili kanunlar veya emsal kararlar ya da mükemmel dilsel
                         ya da semantik niteliklerden daha azına sahip bir mevzuat hükmü gibi Fuller tarafından
                         betimlenen  diğer  herhangi  bir  tür  kurumsal  hataya  sahip  bir  hukuk  sistemi,  anayasa
                         tarafından ya da daha genel olarak en geniş anlamıyla tanıma kuralının belirlediği belirli
                         geçerlilik  ölçütlerine  uymaları  hâlinde,  yine  de  mükemmel  şekilde  geçerli  hukuktur.
                         Aslında, en azından karşılıklı olarak çelişkili bazı kanunlara ve emsal kararlara sahip
                         olma  durumu,  oldukça  karmaşık  herhangi  bir  hukuk  sisteminde,  daha  sonra  hukuki
                         anlamlandırma ve yorumlama yoluyla çözülmesi gereken, nadir görülen bir anormallik-
                         ten ziyade olağan bir durumdur.
                            Hart, geriye dönük bir ceza kanununun, anayasada belirtilen ölçütlere göre çıkartıl-
                         dığı takdirde yine de tamamen geçerli bir kanun olduğuna, ancak, hukuk dışı (örneğin
                         toplumdaki politik  ahlakın  gerektirdiği)  ölçütler  ışığında, kötü, uygun olmayan ya da
                         yozlaşmış  mevzuatın  başlıca  örneği  olduğuna,  bir  yandan  hukuk  devleti  ideolojisinin
                         gerekleri,  diğer  yandan  hukukun  amaçlanan  etkinliği  nedeniyle  bundan  kaçınılması
                         gerektiğine işaret etmiştir. Fuller, buna karşılık, böyle bir mevzuat örneğinin, hukuka
                         içkin,  kurumsal  veya  usuli  ahlakın  ölçütlerini  karşılamakta  yetersiz  kalacağını  ve  bu
                         nedenle, hukukilikte mükemmellik, hukuki harikalık ve hukukilikte ütopya, güven duygu-
                         su ve zanaatkârın gururu hedeflerine ulaşma yönündeki gaye ölçütlerini karşılamadığını
                         ileri sürecektir.
                                     39
                            Aslında hem Hart hem de Fuller, her biri konuya çok farklı bir açıdan bakıyor olsa
                         da, mevzuatta ve yargılamada zanaatkârlık konusunu az ya da çok benzer ölçütlerle ele
                         almaktadır. Fuller’ın terminolojisinde, Hart’ın doğal hukukun asgari içeriği, Hâkim O.
                         W.  Holmes’a  ait  hukukun  öngörü  kuramının  “kötü  adamı”nın  bakış  açısının  referans
                         noktası  olarak  hizmet  edebileceği  ödev ahlakını  yürürlüğe  koyar.  Fuller’ın  hukukun
                         kurumsal ahlakı fikri, kanunların uygun şekilde ilan edilmesinin gerekliliği yönündeki
                         bir istisna dışında, Fuller’a ait zanaatkârın gururuyla hukukilikte mükemmellik ve hu-


                         37   Fuller, The Morality of Law, s. 184.
                         38   Fuller, The Morality of Law, s. 39.
                         39   Fuller, The Morality of Law, s. 41-43.
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227