Page 223 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 223

208   10. Doğal Hukuk Felsefesi: Toplumsal Adalete ve Toplumdaki Siyasi Ahlaka Tabi Olan Hukuk

                         kuki mükemmellik fikrine ulaşmak için bir dizi gereğinden fazla rehberlik oluşturarak,
                         daha ziyade erdemli, “aziz benzeri” yasa koyucu ya da hâkim bakımından gaye ahlakı
                         ile uyumludur. Böylece, Fuller ideal bir mevzuat durumunun ve daha az ölçüde, hukuki
                         yargılamanın  genel  hatlarını  sunarken,  Hart,  mevzuat  ve  hukuki  yargılamanın  asgari
                         standardını tanımlar.
                            Hem Fuller’ın hukukun kurumsal ahlakı hem de Hart’ın doğal hukukun asgari içe-
                         riği, benzer şekilde, hukukun anlamlandırılması ve yorumlanması için bir analiz çer-
                         çevesi açık bir şekilde belirleyememektedir. Fuller’ın, hukukun toplumsal niteliğine
                         ve  doğası  gereği  amaç  yönelimli  olduğuna  ilişkin  fikri,  hukuki  anlamlandırmanın
                         çerçevesini, parlamenter yasa koyucunun nispeten kısıtlanmayan kurumsal irade olu-
                         şumunun,  hukuki  yargılamanın  çetin  davaları  bakımından  bir  model  işlevi  gördüğü
                         Hart’ın  açık  uçlu  hukuki  takdir  modelinden  daha  sıkı  bir  biçimde  bloke  etmektedir
                         .Hukukun amaca yönelik ve toplumla uyumlu özüne yapılan genel atfa rağmen, Fuller
                         da  hukuki  yorumlama  için  kesin  ölçütleri  belirsiz  bırakmaktadır.  Dahası,  aslında
                         Hart’ın  pozitivist  hukuk  kuramında  da  zayıf  bir  amaç  yüklü  unsur  bulunmaktadır.
                         İnsan topluluğunun bir “intihar kulübü” olduğu iddia edilemeyeceğinden, kendi ken-
                         dini aşırı derecede tahrip eden unsurlar da hukuk sisteminin bir parçası olamaz.  Yine
                                                                                          40
                         de  Hart,  benimsediği  natüralist  terminolojiye  rağmen,  pozitif  hukukun  ötesinde  ve
                         üstünde, gerçekten içeriğe bağlı bir doğal hukukun kaidelerine daha derin kapsamlı
                                                        41
                         bir bağlılık göstermeye istekli değildi.

                         10.5 John Finnis’in Yedi Temel Değeri

                         10.5 John Finnis’in Yedi Temel Değeri
                         John Finnis, Lon L. Fuller’ın kurumsal, usuli hukuk kuramından farklı olarak, hukukun
                         kendiliğinden aşikâr ilkelerine dayanan bir maddi bir doğal hukuk anlayışını savunmuş-
                         tur.  Finnis’in hukuk  kuramı,  doğal hukuk felsefesinde  Thomasçı  geleneğe önemli  bir
                         katkıdır. Finnis, konuyu, tüm hukukun nihai öncüllerini oluşturan yedi temel iyi veya
                         temel değer yardımıyla analiz etmektedir.  Aristo, Thomas Aquinas ve ondan önce Lon
                                                           42
                         L. Fuller gibi, Finnis de mevzuat dâhil olmak üzere tüm insan eylemlerinin doğal olarak
                         amaç yüklü ve toplumla uyumlu karakterinin altını çizmektedir. İnsan toplumu, insan
                         refahı için gerekli olan belirli hedeflere ulaşmayı garanti altına almak uğruna vardır ve
                         bu açık gerçek, biçimsel olarak geçerli mevzuat ve hukuki yargılama eylemlerinin üze-
                         rinde yedi temel iyinin sahip olduğu üstün konumu doğrular.
                                                                          43
                            Finnis’e göre, insan deneyimi bize, yasa koyucunun, mahkemelerinin ve hukuku uy-
                         gulayan  diğer  yetkililerin  gereğince  saygı  göstermesi  gereken  yedi  temel  değer  veya

                         40   Hart, The Concept of Law (1961), s. 188. “... çünkü biz, bir intihar kulübününkiler ile değil, varolu-
                            şun devamı için toplumsal düzenlemeler ile ilgileniyoruz.”
                         41   Hart’ın  hukuk  kuramındaki  eksik  amaca  yönelik  unsurun  eleştirisi  ile  ilgili  olarak,  karşılaştırma
                            için: Finnis, Natural Law and Natural Rights, s. 82.
                         42   Finnis,  Natural  Law and Natural Rights,  s.  46;  karşılaştırma  için:  MacCormick,  “Natural  Law
                            Reconsidered” (“Yeniden Değerlendirilen Doğal Hukuk”).
                         43   Juha-Pekka Rentto, Rentto, Prudentia Juris: The Art of the Good and the Just (Prudentia Juris:
                            İyinin ve Adilin Sanatı) adlı eserinde Finnis’in doğal hukuk felsefesine ilginç bir katkı sunmuştur.
   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228