Page 242 - Microsoft Word - Lot3_GerekcelerinYazilmasiHakimlerIcinElKitabi_Matbaa
P. 242

11.4 Hukukbilimde Kararcılık, II: Martti Koskenniemi’nin Uluslararası Hukukçunun …   227

                         etkisi, Kral Midas’ın dokunuşunun ayna görüntüsü gibidir: Dokunduğu her şeyi, Kral Mi-
                         das’ın  dokunuşunda  olduğunun  aksine,  altın  hâline  değil,  bir  harabe  ve  kül  yığını  hâline
                         getirir. Koskenniemi’nin analizinde yapıldığı üzere, bu tür bir karar alma sürecinin sonucu-
                         nun kabul edilebilir veya makul nitelikte olduğu iddiasının dile getirilmesi durumunda, mo-
                         dernitenin üst anlatılarının, aralarında Eleştirel Hukuk Çalışmalarından esinlenilmiş metodo-
                         lojik yapısökümü de olmak üzere kavranmasından kaçınılamaz.
                            Koskenniemi aslında, 2005 yılında yayınlanan From Apology to Utopia adlı eserinin
                         ikinci baskısının son sözünde, uluslararası hukuktaki argümantasyon kalıplarının doğa-
                                                                                               28
                         sında var olan gerginlik karşısında başlangıçtaki konumunu yeniden ifade etmektedir.
                         Eleştirel Hukuk Çalışmalarının, “sonuna kadar politika”dan başka bir şey olmayan hu-
                         kuk konusundaki radikal kararcı tutumu, şimdi bile Koskenniemi’nin From Apology to
                               29
                         Utopia  adlı eserinin son sözünde yankılanmakta ve bu nedenle de, olaya bağlı durum-
                         sallığa kararlı bir başvurudur.
                                                 30
                            Koskenniemi’nin uluslararası hukuka dair zekice analizi, 2002 yılında yayımlanan ve
                         ikinci büyük eseri olan The Gentle Civilizer of Nations: The Rise and Fall of Internatio-
                         nal Law 1870-1960  adlı  eserde  devam  etmiştir.  Kitabın  sonunda  Koskenniemi,  Kel-
                         sen’in Saf Hukuk Kuramının yalın biçimciliğinden pek de farklı görünmeyen bir kültü-
                         rel  biçimciliğe  (burada  yer  verilen  (postmodern)  ironi  dışında)  iyimser  bir  dönüş  ön-
                                   31
                         görmektedir.  Kelsen’in hukuk kuramında ise bilimsel ve felsefi değerlendirmelerinde
                         ironi izine rastlanmaz. Öyleyse, Koskenniemi’nin kültürel biçimcilikteki yeni doktriner
                         konumu, yıkıcı sonuçları Koskenniemi’nin daha önceki tezinde bu kadar ustaca ortaya
                         çıkmış olan yapısökümünün erişmesinden nasıl kaçabilirdi?
                            Yan yana okunduğunda, Koskenniemi’nin uluslararası hukukla ilgili iki kitabı, From
                         Apology to Utopia adlı eserdeki uluslararası hukukun Eleştirel Hukuk Çalışmaları ru-
                         huyla  yorumlanmasının,  The Gentle Civilizer of Nations  adlı  eserin  bu  kadar  umutla
                         üzerine eğildiği ve uygulamak istediği yeniden yapılandırmacı kültürel biçimciliği acı-
                         masızca yapısökümüne uğrattığı, çözdüğü ve yıktığı kısır bir tartışma döngüsü oluştu-
                         rurken,  The  Gentle Civilizer of Nations,  buna  karşılık,  From Apology to  Utopia adlı
                         eserin “yapısökümcü dönüşünün” geri çevirdiği ve asılsız olduğunu gösterdiği bir hu-
                         kuki ve kültürel biçimcilik saadetine sonsuz bir dönüş vaat etmektedir. From Apology to
                         Utopia  adlı  eserdeki  nihilist  yapısökümünün  ve  The  Gentle Civilizer of Nations  adlı
                         eserdeki biçimciliği yeniden teyit eden yeniden yapılandırmanın etkileşimi, okuyucuyu

                         28   Koskenniemi, “Epilogue” (“Son söz”), s. 562-617.
                         29   Koskenniemi, “Epilogue”, s. 596: “Uluslararası hukukta, bu anlamda uluslararası hukuk politikası
                            olmayacak, kararcılıktan “kurtulmuş” bir alan, hukuki zanaatın “seçim” içermeyen hiçbir yönü yok-
                            tur.” Karşılaştırma için: “Sahte Zorunluluk (...) toplumdaki her şeyin siyaset, sadece siyaset olduğu
                            tezini en uç noktalarına taşır ve ardından bu görünüşteki olumsuzcu ve paradoksal fikirden toplum-
                            sal yaşamın ayrıntılı bir anlayışını çıkarır.” Unger, False Necessity (Sahte Zorunluluk), s. 1.
                         30   Koskenniemi, “Epilogue”, p. 616.
                         31   Koskenniemi, The Gentle Civilizer of Nations, s. 494-509 ve özel olarak s. 503-504, 508-509. -
                            Koskenniemi, 6 Kasım 2002 tarihinde yüksek lisans öğrencilerine yönelik seminerimde konuk öğ-
                            retim görevlisi olarak üç (o zamanlar) uluslararası hukuk yüksek lisans öğrencisi Päivi Leino, Anja
                            Lindroos ve Jarna Petman tarafından önceden hazırlanmış bir dizi soruyu yanıtladı. Petman’ın kül-
                            türel biçimcilik ile Kelsen’in biçimsel hukuk kuramı arasındaki ilişkiye ilişkin yönelttiği soru ve
                            Koskenniemi’nin cevabı bu bağlamda gündeme getirilmişti.
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247